arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۸۹
فناوري سبزي که هواي تازه را براي خانه ها به ارمغان مي آورد ؛

تهويه سبز

«کمال ميتل» دانشمند ومحققي است که بيماري ريوي او سبب شد به نتايج جالبي در زمينه پاک نمودن هواي شهرها دست يابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«کمال ميتل» دانشمند ومحققي است که بيماري ريوي او سبب شد به نتايج جالبي در زمينه پاک نمودن هواي شهرها دست يابد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ او
مي گويد: حدود 17 سال پيش، من به هواي دهلي آلرژي پيدا کردم. پزشکان گفتند ظرفيت ريه هاي من به 70 درصد کاهش پيدا کرده است و اين موضوع اندک اندک من را از بين مي برد.

بنابراين من و همکارانم دست به کار شديم و به کمک آي آي تي، تي اي آر آي و چيزهايي که از ناسا ياد گرفتيم کشف کرديم به کمک سه مورد گياه سبز پايه، گياهان سبز معمولي، مي توانيم تمام هواي تميزي را که براي سلامتي مان در داخل ساختمان نياز داريم، توليد کنيم. همچنين ما پي برده ايم شما مي توانيد نياز به هواي تازه را در داخل ساختمان پائين بياوريد، و استانداردهاي هواي داخلي ساختمان نيزرعايت شود.

سه گياه زندگي ساز

اين سه گياه شامل نخل آريکا، زبان مادر شوهر! و گياه پول بودند. نخل آريکا گياهي است که دي اکسيد کربن را مي گيرد و به اکسيژن تبديل مي کند. به ازاي هر فرد به چهارعدد گياه هم قد شانه هايمان احتياج داريم و در مورد نگهداري گياه هم ما بايد برگها را در دهلي هر روز تميز کنيم و شايد هفته اي يک بار در شهرهاي تميزتر.

براي رشد آنها ما بايد از کود حيواني، که جرم زدوده است، يا روش بدون خاک ] با آب تقويت شده [ استفاده مي کرديم وهر سه تا چهار ماه آنها را به هواي آزاد مي برديم . دومين گياه «زبان مادر شوهر» است که اين هم گياه متداولي است و ما آن را گياه اتاق خواب مي ناميم، براي اينکه در شب دياکسيد کربن را به اکسيژن تبديل مي کند و ما 6 تا 8 گياه تا بلندي کمر به ازاي هر فرد احتياج داريم.

سومين گياه، گياه پول است و اين هم گياه بسيار متداولي است که ترجيحاً در آب تقويت شده رشد مي کند. اين گياه بخصوص فرمالوئيدها و ديگرمواد شيميايي مضر را از ميان مي برد.

با اين سه گياه شما مي توانيد تمام هواي تازه اي که نياز داريد را توليد کنيد. در واقع، شما مي توانيد در يک بطري که در بالاي آن هم بسته باشد زندگي کنيد و اصلاً نخواهيد مرد و به هواي آزاد هم نيازي نخواهيد داشت. ما اين گياهان را در ساختمان خودمان در دهلي امتحان کرديم که 50 هزار فوت مکعب است با قدمتي 20 ساله و نزديک به 1200 تا از اين گياهان را براي 300 نفر ساکن در اين ساختمان به کار بردهايم.

مطالعات ما نشان داده اند که 42 درصد احتمال اين است که اکسيژن خون يک فرد 1 درصد بالا برود، اگر اين شخص در داخل اين ساختمان براي مدت 10 ساعت بماند. دولت هند تحقيقي منتشر کرده است که نشان مي دهد اين ساختمان سالمترين ساختمان دهلي نو است.

اين مطالعه نشان داد در مقايسه با ساختمانهاي ديگر، ميزان روي دادن مشکلاتي از قبيل سوزش چشم 52 درصد، دستگاههاي تنفسي 34 درصد، سر درد 24 درصد، نارسايي ريه 12 درصد و آسم 9 درصد پائين آمده است.

افزايش بهره وري

تجربه ما نشان مي دهد با استفاده از اين گياهان افزايش جالبي در بهره وري انسان به ميزان بيش از 20 درصد به دست آمده است. کم شدن نياز به انرژي ] الکتريسيته [ در ساختمانها به ميزان قابل توجه 15 درصد، براي اينکه به هواي تازه کمتري نيازبوده است، يکي ديگر از نتايج جالب اين آزمايشهاست.

در حال حاضر ما اين مدل را در يک ساختمان 1/75 ميليون فوت مکعبي دوباره سازي مي کنيم که 60 هزار گياه خانگي خواهد داشت. از آنجا که نياز به انرژي در طول دهه آينده 30 درصد افزايش خواهد داشت اين موضوع اهميت بسياري خواهد يافت.

60 درصد جمعيت دنيا در ساختمانهاي شهرهاي پر جمعيتي که بيشتر از يک ميليون نفر ساکن دارند زندگي خواهند کرد و علاقه به زندگي و کار در محيطهايي که از تهويه هوا برخوردار هستند در حال بالا رفتن است. شعار ما همان شعار مهاتما گاندي است که مي گفت همان تغييري باشيد که مي خواهيد در دنيا ببينيد.

* وحید عماد
نظرات بینندگان