arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۲

حرکت رحمتی به‌ اندازه ۶ میلیون تومان «نامتعارف» بود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز گذشته، کمیته انضباطی فوتبال حکمی صادر کرد که مانند همه حکم‌های این چند وقت اخیرش، جنجال‌برانگیز بود و تناقض‌های فراوان آن اعتراضاتی را به همراه داشت که مهم‌ترین آن، بیانیه باشگاه نفت بود و کمیته انضباطی فوتبال را فاقد عدالت، استقلال و قانونمندی دانست.

به گزارش «تابناک»،‌ پس از بازی هفته بیست‌و‌هفتم فوتبال در انزلی و رخدادهای حاشیه این بازی ـ که اعتراض برخی بازیکنان استقلال را به همراه داشت ـ تصویری از سید مهدی رحمتی منتشر شد که به قول برنامه نود، رخدادی «فوق منشوری» بود؛ قرار گرفتن دو عکس در کنار هم برای روایت حرکت غیر‌اخلاقی رحمتی و اینکه در یکی از تصاویر، یکی از دست‌های دروازه‌بان استقلال بدون دستکش بود و در تصویر بعد هر دستکش به هر دو دست دروازه‌بان استقلال بود، باعث ایحاد شبهاتی در تأیید یا رد این عکس شد.

اما به همه این‌ها و با هجمه گسترده‌ رسانه‌های تیم رقیب در محرومیت کاپیتان آبی‌پوشان، هیچ موضع‌گیری مشخصی در خصوص رد یا تأیید این حرکت از سوی مسئولان استقلال ‌نشد، ولی در سایه روشن اخبار ضد و نقیض اتفاق انزلی روز گذشته خبری روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال رفت که گویا جریمه حرکت ناشایست رحمتی از سوی کمیته انضباطی مشخص شده است.

روی خروجی سایت فدراسیون و در بخشی از متن حکم آمده است: «کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، رفتار نامتعارف و نادرست مهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال را که در تحریک تماشاگران تیم میزبان مؤثر بوده، تخلف محسوب و نامبرده را به پرداخت ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد و به وی تذکر می‌دهد، از این به بعد با رعایت شئونات اخلاقی از هر گونه رفتار غیرورزشی پرهیز کند»؛ حکمی چنین عجیب که موجب شد، بازیکنان استقلال به رحمتی بگویند به علت چنین جریمه سبکی باید شیرینی بدهد و در سوی مقابل هم تعجب و اعتراض پرسپولیسی‌ها و نفتی‌ها را در پی داشته است.

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فوتبال ایران ـ که احکامش همواره مورد اعتراض قرار می‌گیرد،‌‌ امروز ارتباط این حکم را با حرکت رحمتی که همه از ‌آن صحبت می‌کردند، بی‌ارتباط دانسته؛ اما اگر این حکم برای آن حرکت صادر نشده، ‌برای چه حرکتی صادر شده است؟

منظور از عبارت «رفتار غیر متعارف و نادرست» که در حکم کمیته انضباطی به چشم می‌خورد چیست؟ هر چه اخبار و واکنش‌های بازی و بعد از بازی را مرور کنیم، به چیز دندان‌گیری در خصوص رفتار رحمتی در آن بازی برنمی‌خوریم، جز‌‌ همان تصویر شبهه‌ناک که درستی و نادرست‌اش‌ مشخص نیست.

اما کمیته انضباطی بنا بر‌ چه شواهدی چنین حکمی صادر کرده و چگونه رحمتی را مستحق چنین جریمه‌ای دانسته است؟ اگر تصویر منتشره درست نیست، که همین حکم هم برای او زیاد است و اگر آن تصویر درست است، که چنین حکمی با چنین مجازاتی نمی‌خواند.

همین هفته گذشته بود که نیکلاس انلکا به دلیل نوعی شادی پس از گل بنا به تشخیص اتحادیه فوتبال انگلستان، حرکتی نژادپرستانه انجام داد و پنج جلسه محروم و ۸۰ هزار پوند جریمه شد.

جک ویلشیر، بازیکن تیم فوتبال آرسنال هم به دلیل آنچه حرکت توهین‌آمیز نسبت به هواداران منچستر سیتی خوانده شد، دو جلسه محروم و ۲۰ هزار پوند هم جریمه شد؛ اما حالا حرکت عجیب رحمتی در پاسخ به تماشاگرانی که دانیل داوری را در ورزشگاه تشویق می‌کردند، «تحریک تماشاگران از سوی این بازیکن» تشخیص داده شده و  تنها با یک جریمه شش میلیون تومانی همراه گشته است.

جالب اینجاست که اسماعیل‌حسن‌زاده ـ که پس از صدور حکمش با موج گسترده اعتراضات روبه‌رو شده ـ هنوز پرونده رحمتی را بسته ندانسته و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها که پرسید: در واکنش به اینکه ظاهرا برخی از بازیکنان استقلال به رحمتی گفته‌اند که به خاطر چنین جریمه کوچکی باید شیرینی بدهی! تصریح کرد: [با خنده] حالا او فعلا شیرینی می‌دهد، اما اگر رفتارش چیز دیگری بود و خطایش برای ما ثابت شد، آن وقت قضیه او هم برای هم تیمی‌هایش فرق می‌کند.

این یعنی اینکه با گذشت بیش از ده روز از بازی استقلال و ملوان، هنوز کمیته انضباطی نتوانسته درست بودن یک تصویر را تأیید کند و همچنان نیازمند فرصت است. به هر حال، بار دیگر حکم کمیته انضباطی فوتبال با تناقضات فراوانی همراه است و گویا همچون همیشه حکمی برای بسته شدن یک غائله صادر شده و نه برای مبارزه با بی‌اخلاقی در ورزش!

بی‌گمان اگر پای یک بازیکن از یک تیم شهرستانی در میان بود، مسئولان عزیز کمیته انضباطی چندان نیازمند وقت گسترده و «کشیدن مو از ماست» نبودند و حکمشان را صادر کرده بودند.
نظرات بینندگان