arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۲

«هوای گریه» همایون شجریان/ پدر به تماشای اجرای پسر نشست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: حالا سنت کنسرت‌های پدر به پسر هم رسیده است. کنسرت همایون شجریان که تمدید کنسرت تابستانه او بود، با آهنگ «مرغ سحر» و اهدای دسته‌گلی از سوی پسر به شجریان بزرگ و در میان تشویق کسانی که به هوای گریه به این کنسرت آمده بودند برگزار شد. پسر آمده بود تا بار دیگر درس خود را به پدر و استاد اولش ارایه دهد. درسی که به نظر می‌رسد باتوجه به تشویق‌هایی که از سوی مخاطبان در جریان بود به‌خوبی پس داده شده بود.
شجریان جوان سال 92 پرتوان حرکت کرده است. او از ابتدای سال چندین کنسرت بزرگ را در ایران و سایر کشورها برپا کرده است. یکی از این کنسرت‌ها، کنسرت مشترک او و برادران پورناظری بود که آیین مشکتیان خواهر زاده همایون و یادگار آهنگساز شناخته‌‌شده کشور خاطرات گروه شیدا و ارکستر چاوش را در قطعه جام‌جهان دوش زنده کرد. او همچنین امسال چندین آلبوم موسیقی منتشر کرده است.  دو آلبوم‌« ای جان من بی‌ من مرو» و «چه آتش‌های او» به بازار آمده است و آلبوم «گاهی شیطان، گاهی فرشته» هم به زودی با همراهی تهمورث پورناظری به بازار می‌آید. اما کنسرت «هوای گریه» همایون شجریان در دو سانس در روزهای دهم و یازدهم اسفند در برج میلاد روی صحنه رفت. این کنسرت درواقع تمدید کنسرت‌هایی بود که شهریور سال‌جاری در همین محل برپا شد و آلبوم‌های «نسیم وصل» و «با ستاره‌ها» در آنها اجرا شده بود. ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس در این کنسرت‌ها او را همراهی می‌کردند. کنسرت مایستر نیز برعهده پدرام فریوسفی و آهنگسازی با محمدجواد ضرابیان بود.
ویولن اول این کنسرت با همراهی تینا جامه‌گرمی، امین غفاری، مهوش عسگری، سروین حزین و امیر عظیمی و ویولن دوم با همراهی علی جعفری‌پویان، شاهرخ قائم‌مقام، پریسا پیرزاده، آرش اسدنژاد، فرمهر بیگلو و آوا شادمانی اجرا شد.
سهراب برهمندی، لعیا اعتمادی، پژمان اختیاری، دانیال جورابچی، کیمیا حسابی نوازندگان آلتو؛ مجید اسماعیلی، آتنا اشتیاقی، نگار نوراد، ماکان خوی‌نژاد نوازندگان ویولنسل و پورنگ پورشیرازی به‌عنوان مایستر کنترباس، پروانه انارکی و انوشا مصطفایی نوازندگان کنترباس در این کنسرت بودند.
فلوت با نوازندگی شهرام رکوعی، ابوا با نوازندگی آرین قیطاسی، کلارینت با نوازندگی سایوری شفیعی، کمانچه با نوازندگی سینا جهان‌آبادی، نی با نوازندگی پاشا هنجنی و وفا مصباحی، تار با نوازندگی آزاد میرزاپور، قانون با نوازندگی پریچهر خواجه، سازهای کوبه‌ای با نوازندگی همایون نصیری، تمبک با نوازندگی آیین مشکاتیان و دف با نوازندگی حسین رضایی‌نیا اجرا شد.
در سانس دوم اولین‌شب برگزاری کنسرت که شنبه، دهم اسفند برگزار شد، محمدرضا شجریان نیز حاضر شد و برخلاف کنسرت‌های دیگر که معمولا با تاخیر شروع می‌شود، درهای سالن ساعت 21:30 باز شد. ارکسترها مشغول کوک‌کردن سازهای خود بودند که با ورود محمدرضا شجریان همه حاضران به احترام او از جای برخاستند و برای دقایقی طولانی، صدای تشویق مردم در سالن پیچید. پس از آن همایون شجریان روی سن آمد و اولین قطعه که تصنیف «تو کیستی» با شعری از فریدون مشیری بود، اجرا شد. قطعه دوم تصنیف «خانه سودا» با شعری از مولانا بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در پایان آن تشویق‌های مردم فضای سالن را پر کرد اما هنوز صدای دست‌زدن مردم فروکش نکرده بود که با شروع قطعه «هوای گریه» با شعری از سیمین بهبهانی و تنظیم مشترک محمدجواد ضرابیان و سینا جهان‌آبادی بار دیگر هیجان سالن را فراگرفت. پس از اجرای این قطعه بردیا کیارس و همایون شجریان که دست یکدیگر را گرفته بودند، رو به حاضران کردند و با ادای احترام به کسانی که آنها را تشویق می‌کردند، خود را برای اجرای قطعه «افسونگر» با شعر فریدون مشیری آماده کردند. قطعه دیگر این کنسرت تصنیف «غریبانه» با شعر سایه اجرا شد که در بخشی از آن تک‌نوازی نی از سوی پاشا هنجانی که از نوازندگان جوان نی است و توانسته اعتباری در این حوزه به دست آورد، انجام شد. در ادامه گروه قطعه «عشق از کجا» با شعر مولانا را اجرا کردند که پس از پایان آن باردیگر بردیا کیارس و همایون شجریان رو به جمعیت کردند و مورد تشویق قرار گرفتند. در بخش بعدی کنسرت تصنیف «با ستاره‌ها» با شعر حسین منزوی و تنظیم سینا جهان‌آبادی اجرا شد که در ابتدای آن تک‌نوازی کمانچه از سوی سینا جهان‌آبادی تحسین حاضران را برانگیخت. او نیز از جمله کمانچه‌نوازان معروفی است که با اجرایش در این کنسرت توانست توجه مردم شرکت‌کننده در سالن را برای دقایقی به این ساز جلب کند. قطعه بعدی تصنیف «حاصل عمر» با شعر رهی معیری و تنظیم جهان‌آبادی اجرا شد و پس از آن تصنیف «دفتر دل» با شعر فریدون مشیری پخش شد اما در ابتدای این قطعه تعدادی از حاضران با سروصدایی که ایجاد کردند، برای دقایقی نظم سالن را برهم زدند که بردیا کیارس با قطع اجرا، خواستار سکوت سالن شد. با پایان این قطعه باردیگر مردم شروع به تشویق گروه کردند و قطعه دهم تصنیف «نسیم وصل» با شعر رهی معیری بود. هنگامی که تمامی قطعات به اتمام رسیدند، همایون شجریان برای دقایقی به پشت صحنه رفت و پس از بازگشت با دسته‌گلی به میان جمعیت آمد و دسته‌گل را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد. گروه کیارس و شجریان هم به نشانه اتمام کنسرت سالن را ترک کردند اما تمام حاضران درحالی که ایستاده بودند و دست از تشویق برنمی‌داشتند، همصدا «مرغ سحر» را تکرار می‌کردند. در نهایت با بازگشت رهبر و خواننده کنسرت همه منتظر اجرای «مرغ سحر» شدند و رسم کنسرت‌های محمدرضا شجریان در کنسرت پسرش نیز ادامه پیدا کرد.
 مردمی که به تماشای کنسرت‌های همایون شجریان می‌نشینند باز هم انتظار دارند قطعه پایانی، «مرغ سحر» باشد. انتظاری که شجریان‌ها آن را برآورده می‌کنند.
نظرات بینندگان