arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲

ریاضی ترسناک نیست - لذت ببرید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 درس ریاضی به عنوان یکی از علوم و دروس مهم در مدرسه و حتی دانشگاه محسوب می شود که به عقیده گروهی از افراد، سخت و دشوار و از نظر عده ای دیگر به عنوان درسی شیرین است.

عده زیادی از دانش آموزان با شنیدن نام این درس، دچار ترس و استرس شده و تمایل و انگیزه ای به یادگیری آن ندارند.

وقتی علت این موضوع را از آنها جویا می شویم به سختی، پیچیدگی و گاهی نحوه تدریس معلم اشاره می کنند به همین دلیل تمایل و انگیزه ای برای یادگیری این درس از خود نشان نمی دهند.

این گروه از دانش آموزان همیشه در کلاس درس از اینکه معلم از آنها بخواهد برای حل یک مساله ریاضی به پای تخته بیایند واهمه داشته و مضطرب می شوند.

معلمان نیز سعی می کنند با روش های مناسب تدریس، دانش آموزان را به یادگیری این درس ترغیب کرده و انگیزه آنها را افزایش دهند.

یکی از دبیران ریاضی ناحیه چهار آموزش و پرورش خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر مثالی گفت: اگر یک خودرو در جاده ای کاملا استاندارد بدون هدف و مقصدی حرکت کند مسلما مسافران آن بعد از مدت زمانی از حرکت در این مسیر پشیمان خواهند شد.

ژیلا باقری با اشاره به اینکه انگیزه به معنای این است که نیرویی در ذهن و تفکرات و وجود دانش آموز خلق شود تا او را در راه درس خواندن، یاد گرفتن، به کار بردن و ادامه تحصیل امیدوارکند افزود: نداشتن انگیزه دردانش آموزان نیز کم کم احساس پشیمانی در درس خواندن را به وجود می آورد.

وی در خصوص عوامل اصلی و موثر در تضعیف یا از بین رفتن انگیزه در یادگیری و ادامه تحصیل در دانش آموزان گفت: نداشتن امکانات کافی و فضای مناسب آموزشی و ورزشی در برخی مدارس و توجه نکردن به تفاوت ها و شناخت فردی دانش آموزان از جمله این عوامل است.

باقری از دیگر عوامل به تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس، فرسوده بودن بسیاری از مدارس، ناآشنا بودن بسیاری از دبیران ریاضی به روش های اصولی تدریس و دوری کردن آنها از مطالعه و تحقیق و بیکاری جوانان تحصیل کرده در جامعه که نقش به سزایی در یادگیری و تضعیف انگیزه دارد اشاره کرد.

این دبیر ریاضی به دوشیفته بودن مدارس، فقر اقتصادی برخی خانواده ها، فقر فرهنگی دانش آموزان، مشکلات معیشتی فرهنگیان، ناامید بودن دانش آموزان نسبت به شغل آینده، برنامه ها و راهکارهای فریبکارانه تهاجم فرهنگی و بی سوادی برخی والدین و یا کم سوادی نیز به عنوان دیگرعوامل موثر در تضعیف یا از بین رفتن انگیزه در یادگیری و ادامه تحصیل در دانش آموزان اشاره کرد.

وی از دیگر عوامل از برآورده نشدن خواسته های مطلوب دانش آموزان در محیط خانه و مدرسه به طوری که دانش آموزان مجبور می شوند به شغل های کاذب روی بیاورند، بی توجهی بسیاری از والدین به ادامه تحصیل فرزندانشان به دلیل تعداد زیاد فرزندان و نرسیدن به خواسته های آنها و رابطه ضعیف میان خانه و مدرسه یاد کرد.

باقری گفت: مسائل بسیار زیادی دست به دست هم داده تا شعله چراغ انگیزه و یادگیری به ویژه در درس ریاضی و سعی و تلاش و ادامه تحصیل را در بسیاری از دانش آموزان به خاموشی آورده است.

این دبیرریاضی در خصوص برخی راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان گفت: توضیح این مطلب که هدف از درس خواندن چیست و درس خواندن چه فایده و کاربردی در زندگی و پیشرفت آینده ما دارد، تشریح نقش دانش آموزان امروزی در آینده جامعه، توضیح و تفهیم اینکه هر دانش آموزی دارای استعدادها و خلاقیت های زیادی است که به وسیله درس خواندن، یادگرفتن، به کاربردن، تلاش و کوشش شکوفا می شود از جمله این راهکارها است.

وی به مطالعه زندگینامه ریاضیدانان و تشریح خلاصه ای از زندگی آنها در کلاس هرچند وقت گاهی و یا درج در قسمت های زیادی از کتاب که با سعی و تلاش به نتیجه رسیده اند، ربط دادن مطالب درسی با کاربردهای زندگی روزمره، ربط دادن روش های مجسم و نیمه مجسم به روش های مجرد، ایجاد محبت و صداقت بین معلم و دانش آموز و احساس آرامش دانش آموز در محیط مدرسه زا از دیگر راهکارها عنوان کرد.

باقری افزود: تاسیس کارگاه ریاضی در مدارس و سپس تجهیز مدارس به کارگاه ریاضی و رایانه که در آن کارگاه با استفاده از وسایل کمک آموزشی و امکانات مختلف و متناسب با هر موضوع ریاضی، آموزش درس ریاضی از قالب شعار به صورت عمل و اجرا در می آید نیز راهکارهای دیگری برای این منظور است.

این دبیر ریاضی به استفاده از گردش های علمی، تفریحی، اردوها، بازدید از کارخانه ها و اماکن مختلف صنعتی که به نحوی با مسائل درسی ارتباط داشته باشند نیز به عنوان دیگر راهکار در جهت ایجاد انگیزه اشاره کرد.

وی افزود: اگر مسوولین با راهکارهایی مناسب در رفع هرکدام ازاین کمبودها قدم بردارند به ایجاد انگیزه، تلاش بهتر و پیشرفت بیشتری در بین دانش آموزان نزدیکتر خواهیم شد.

باقری گفت: به عنوان مثال چنانچه تمام مدارس کشور، یک شیفته با تمام امکانات مناسب آموزشی، سالن ها و امکانات مختلف ورزشی، آزمایشگاه و کارگاه ریاضی با امکانات مناسب، کلاس های استاندارد، نیروی متخصص و کارآمد و وسایل مورد نیاز باشد و در شیفت مخالف همان دانش آموزان از کلاس های فوق برنامه استفاده کنند.

این دبیرریاضی افزود: اگرهردانشجویی که تحصیلات دانشگاهی را تمام کند برای آنها محل کار، حق الزحمه ای خوب و یا شغلی مناسب باشد آیا با داشتن چنین شرایطی، انگیزه آموزش بهتر و انگیزه یادگیری بهتر و درس خواندن و ادامه تحصیل در دانش آموزان دهها برابر نخواهد شد؟

وی تصریح کرد: آیا این دانش آموزان با ذهنیات و آمادگی و خلاقیت های بهتری به پایه های بالاتری قدم نمی گذارند؟



نظرات بینندگان