arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۲

والیبال ایران درسال92توجه جهانیان را به خود جلب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قهرمانی آسیا، جوازحضور درقهرمانی جهان،نهم لیگ جهانی، چهارم جام بین قاره ای،قهرمانی بازی های همبستگی اسلامی، قهرمانی جام ریاست جمهوری قزاقستان، پنجم امیدهای جهان، چهارم نوجوانان جهان، پنجم جوانان جهان و قهرمانی باشگاه های آسیا از جمله افتخارات والیبال ایران در سال 92 است.

به گزارش ایرنا، ورزش والیبال هر ساله دو دوره متفاوت دارد، یک دوره از ابتدای سال و تشکیل اردوی های آمادگی و حضور در مسابقات برون مرزی که تا اوایل مهرماه به طول می کشد و سپس آغاز لیگ های برتر، دسته یک، زیر گروه در گروه های سنی مختلف مردان و زنان که تا هفته پایانی اسفندماه زمان می برد.

امسال نیز والیبال ایران از ابتدای سال آماده سازی حرفه ای تیم های ملی و رده های سنی مختلف را آغاز کرد و نمایندگان والیبال ایران موفق شدند افتخارات متعددی در سطح آسیا و جهان کسب کنند و موجب سرفرازی کشورمان در میادین بین المللی شوند.

کسب مجدد مقام قهرمانی در قاره آسیا، کسب جواز حضور در رقابت های قهرمانی جهان در لهستان، رتبه نهمی لیگ جهانی و کسب مقام چهارم جام بین قاره ای (تیم ملی بزرگسالان)، کسب مقام قهرمانی بازی های همبستگی کشورهای اسلامی (تیم ملی ب)، کسب مقام قهرمانی جام ریاست جمهوری قزاقستان و عنوان پنجمی امیدهای جهان (تیم زیر 23 سال)، کسب مقام چهارم نوجوانان جهان (تیم نوجوانان)، کسب مقام پنجمی جوانان جهان (تیم جوانان)، کسب مقام قهرمانی باشگاه های آسیا و حضور برای کسب تجربه در مسابقات باشگاه های جهان (کاله مازندران) و تکرار جایگاه هشتمی زنان در آسیا (تیم ملی زنان) از جمله افتخارات کسب شده این رشته ورزشی در سال 92 است.



** حضوری قدرتمند در نخستین تجربه لیگ جهانی

والیبال ایران در خردادماه سال جاری نخستین حضور خود در لیگ جهانی را در رقابت های سال 2013 این مسابقات تجربه کرد، حضوری که تحسین اکثر کارشناسان جهانی این رشته ورزشی را به همراه داشت.

ملی پوشان کشورمان در شهریور ماه 1391 در مرحله انتخابی لیگ جهانی با گذر از سد تیم هایی مصر و ژاپن، توانستند بلیت ارزشمند این مسابقات را با هدایت خولیو ولاسکو برای نخستین بار به دست آورند تا به عنوان قهرمان آسیا وارد میدان لیگ جهانی شوند.

در بیست و چهارمین دوره لیگ جهانی والیبال که از خردادماه 1392 آغاز شد، برای نخستین بار در لیگ جهانی والیبال 18 تیم حضور داشتند که در سه گروه به قرار زیر به مصاف هم رفتند.

گروه A : تیم های برزیل، لهستان، آمریکا، بلغارستان، آرژانتین و فرانسه

گروه B :تیم های روسیه، ایتالیا، کوبا، صربستان، آلمان و ایران

گروه C : کانادا، کره جنوبی، فنلاند، هلند، ژاپن و پرتغال

دور مقدماتی این رقابت ها از 31 می یعنی 10 خرداد ماه در کشورهای مختلف شروع شد و تا 14 جولای یعنی 23 تیرماه ادامه داشت.

تیم ملی والیبال ایران که نخستین حضور خود در لیگ جهانی را در بیست و چهارمین دوره این رقابت ها تجربه کرد، با تیم های روسیه، ایتالیا، آلمان، صربستان و کوبا در گروه دوم دور مقدماتی لیگ جهانی همگروه بود که در پایان 10 مسابقه خود با کسب پنج برد و پنج باخت و 15 امتیاز در رده پنجم گروه خود ایستاد.

ملی پوشان ایران در اولین و دومین دیدار خود در لیگ جهانی والیبال، مهمان روسیه قهرمان المپیک 2012 بودند که در مجموع هفت ست بازی کردند و گرفتن امتیاز یک ست از روسیه (25 بر 17) ره آورد آنان از هفته دوم این رقابت ها بود.

تیم ملی والیبال ایران در هفته چهارم دور مقدماتی لیگ جهانی در تهران میزبان صربستان بود که در بازی نخست موفق به کسب نخستین امتیاز لیگ جهانی ایران در تاریخ والیبال شد و در دیدار دوم نیز نخستین پیروزی خود را در این رقابت ها به ثبت رساند. ایران در مجموع دو بازی امتیاز پنج ست را به حریف واگذار کرد و امتیاز پنج ست را از صربستان قهرمان اروپا گرفت.

خلق شگفتی های بیشتر تیم ایران از هفته پنجم دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال رقم خود که در بازی نخست با ایتالیا در حالی که در زمین حریف بازی می کرد، سه بر یک به پیروزی رسید و نخستین پیروزی خارج از خانه در ایتالیا بدست آمد و خولیوی افسانه ای در مودنای ایتالیا جایی که مربیگری را از آن شهر آغاز کرده بود، در مقابل دیدگان هزاران ایتالیایی در بالای دستان شاگردان ایرانی اش به هوا پرتاب شد.

ایران در دومین بازی با ایتالیا که در جزیره ساساری برگزار شد، با اشتباه محرض داور علیه ایران سه بر دو مغلوب ایتالیا شد و در مجموع دو دیدار امتیاز پنج ست را از حریف گرفت و نتیجه چهار ست را به ایتالیا واگذار کرد که عملکرد بسیار خوبی برای ملی پوشان کشورمان بود.

مسابقه بعدی تیم ایران با کوبا در شهر هاوانا بود که تیم ملی کشورمان موفق به شکست این تیم خوش سابقه در لیگ جهانی در دو دیدار متوالی شد. ملی پوشان ایران در بازی اول سه بر دو و در بازی دوم نیز سه بر یک کوبا را شکست دادند تا این تیم قعر نشین جدول این رقابت ها شود. بنابر این نخستین دو پیروزی تیم ایران نیز در هفته ششم لیگ جهانی رقم خورد.

غیور مردان والیبال ایران در هفته هفتم دور مقدماتی در تهران میزبان آلمان بودند. ملی پوشان ایران در دو دیدار با آلمان یک پیروزی و یک شکست به دست آوردند.

در بازی اول تیم ملی والیبال ایران نخستین پیروزی سه بر صفر خود در این رقابت ها را به دست آورد و در دیدار دوم نیز سه بر صفر مغلوب آلمان شد.

در مجموع تیم ملی والیبال ایران در 10 بازی خود در دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2013 ، ضمن کسب رتبه پنجم جدول، 15 امتیاز از پنج پیروزی و پنج شکست به دست آورد.

در نهایت تیم ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال 2013 با کسب 15 امتیاز در بین 18 شرکت کننده در این رقابت ها رتبه نهم را به دست آورد و در بین تیم های آسیایی نیز بهترین شد.



** کسب مقام قهرمانی در تهران و صعود به مسابقات جهانی 2014

تیم ملی والیبال کشورمان شهریورماه سال جاری در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان در گروه دوم آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد، با کسب مقام قهرمانی موفق به کسب جواز حضور در رقابت های قهرمانی جهان سال 2014 لهستان شد.

ملی پوشان کشورمان در این رقابت ها سه بازی انجام دادند که شکست پاکستان، نخستین گام شاگردان ولاسکو در بازی های انتخابی جهان بود.

در این بازی که در سالن والیبال آزادی برگزار شد، شاگردان خولیو ولاسکو موفق شدند با نتیجه سه بر صفر از سد پاکستان رقیب نه چندان قدرتمند خود عبور کنند.

تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی خود در این رقابت ها 3 بر صفر و با امتیازهای 25 بر 12 ، 25 بر 20 و 25 بر 11 از سد اندونزی گذشت. اندونزی اگرچه رقیبی قوی تر از پاکستان بود، اما باز هم مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشت.

تیم ملی والیبال ایران در سومین بازی نیز با پیروزی قاطع 3 بر صفر برابر بحرین جواز حضور در مسابقات والیبال قهرمانی جهان سال 2014 را به دست آورد. شاگردان ولاسکو در این دیدار با نتایج 25 بر 16 ، 25 بر 17 و 25 بر 14 از سد رقیب همسایه گذشتند تا با کسب تمام امتیازات لازم بتوانند به بازی های قهرمانی جهان برسند.



** کسب مقام قهرمانی در مبارزه با 21 کشور آسیایی

هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا برای نخستین بار با حضور 21 تیم در هشت گروه از ششم مهرماه آغاز شد و پس از 9 روز پیکار مردان والیبال کشورمان موفق شدند با اقتدار از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و در جوار خلیج همیشه فارس جام قهرمانی این رقابت ها را بالای سر خود برند.

ایران با کسب مقام قهرمان این رقابت ها مجوز حضور در مسابقات بین قاره ای ژاپن که اواخر آبان ماه در ژاپن برگزار شد، به دست آورد.

تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران با یک مدال طلا (2011)، یک عنوان نایب قهرمانی (2009) و یک مدال برنز در سال 2003 ، پنجمین کشور پرافتخار این رقابت ها بود و با کسب مدال طلای این دوره از رقابت ها جایگاه چهارم پرافتخارترین تیم آسیا را به دست آورد و استرالیا به جایگاه پنجم رفت.

دور مقدماتی این رقابت ها در هشت گروه (21 تیم ) برگزار شد و شاگردان ولاسکو در حالی به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به این رقابت ها در دبی گذاشتند که با توجه به نتایج درخشانی که در رقابت های لیگ جهانی کسب کرده بودند، به صورت ویژه مورد توجه حریفان قرار داشتند.

ملی پوشان ایران در مرحله مقدماتی این پیکارها با تیم های قزاقستان و کویت هم گروه بودند و تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت های قهرمانی آسیا به سادگی از سد قزاقستان گذشت و پس از آن کویت دومین قربانی شاگردان ولاسکو بود. کیفیت بازی این دو تیم به قدری پایین تر از ایران بودند که کادر فنی پس از بازی با کویت تمرین با وزنه را در دستور کار ملی پوشان قرار دادند.

مردان والیبال ایران که در مرحله دوم با تیم های عراق و کره جنوبی هم گروه شده بودند، ابتدا به مصاف عراق رفتند و این تیم را شکست دادند و پس از آن برابر رقیب سنتی خود یعنی شاگردان پارک کی وون در تیم کره جنوبی قرار گرفتند. شاگردان ولاسکو در طول هفدهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی آسیا تنها یک ست به حریفان واگذار کردند که آن هم در همین بازی و برابر کره جنوبی بود.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله بعد با لبنان روبرو شد و با شکست این تیم حریف ژاپن دومین حریف صاحب نام خود و پرافتخارترین تیم قاره کهن آسیا شود. اما ژاپن هم نتوانست حریف ایران شود و شاگردان ولاسکو با غلبه بر این تیم راهی دیدار نهایی شدند.

در دیدار پایانی مردان والیبال ایران بار دیگر مقابل کره جنوبی قرار گرفتند. چشم بادامی ها که که در دیدار نهایی برای انتقام از والیبال ایران و کسب عنوان قهرمانی وارد میدان شده بودند، حرف چندانی برابر قدرت تیمی ایران برای گفتن نداشتند. در این مسابقه ملی پوشان ایران در 3 ست متوالی و با نتایج 25 بر 19، 25 بر 22، 25 بر 19 شاگردان پارک کی وون را از پیش رو برداشتند تا برای دومین بار قهرمان آسیا شوند.

شاگردان ولاسکو با این قهرمانی جواز حضور در رقابت های قهرمانان قاره ها که 28 آبان تا 3 آذر ماه سال جاری در ژاپن برگزار شد را نیز کسب کردند.

در پایان این رقابت ها نیز محمد موسوی، امیر غفور، فرهاد ظریف و سعید معروف در جمع برترین های هفدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا قرار گرفتند.

تیم های ایران، کره جنوبی، چین و ژاپن مقام های اول تا چهارم هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا را به دست آوردند.



** حضور موفق در جام بین قاره ای

تیم ملی والیبال ایران در ششمین جام قهرمانان قاره ها که از 28 آبان تا 3 آذر ماه امسال در شهرهای کیوتو و توکیو ژاپن برگزار شد، ضمن کسب پیروزی با ارزش در برابر ایالات متحده که برای نخستین بار رقم خورد، موفق به کسب عنوان چهارم جهان شد که این جایگاه نسبت به دوره قبل یک پله صعود برای والیبال ایران به همراه داشت.

در این رقابت ها تیم های ژاپن (میزبان)، ایران (قهرمان آسیا)، برزیل (قهرمان قاره امریکای جنوبی)، روسیه (قهرمان اروپا)، ایالات متحده (قهرمان مردان آمریکای جنوبی) و ایتالیا تیم سوم رده بندی جهانی به معرفی فدراسیون بین المللی والیبال حضور داشتند.

تیم ملی والیبال مردان ایران با حضور در این رقابت ها دومین تجربه خود را به دست آورد که نسبت به حضور نخست، یک پله صعود در جدول را به همراه داشت، ملی پوشان والیبال ایران در نخستین حضور سال 2009 با یک پیروزی و چهار شکست موفق به کسب عنوان پنجم شد. اما در این دوره با سه پیروزی و دو شکست موفق به کسب عنوان چهارم شد.

تیم ملی والیبال کشورمان در مجموع پنج بازی خود در جام قهرمانان قاره ها موفق به کسب هفت امتیاز شد و در رده چهارم ایستاد. ملی پوشان کشورمان اگر در برابر تیم های روسیه و برزیل امتیاز یک ست را به دست می آوردند، حتما در جایگاه سوم گروه قرار می گرفتند و ایتالیا در رتبه چهارم قرار می گرفت.

در این رقابت ها تیم های برزیل، روسیه و ایتالیا به ترتیب با 12، 11 و 9 امتیاز مدال های طلا، نقره و برنز را به دست آوردند. ایالات متحده و ژاپن نیز با 6 و صفر امتیاز در مکان های پنجم و ششم این رقابت ها قرار گرفتند.

فرهاد ظریف با کسب عنوان بهترین لیبروی جام بین قاره ای، در تیم منتخب ششمین دوره این رقابت ها قرار گرفت. ظریف که پس از پایان این رقابت ها از تیم ملی والیبال ایران خداحافظی کرد، با کسب این عنوان افتخار دیگری به کارنامه خود افزود.

ظریف در این رقابت ها با ثبت 49.5 درصد موفقیت در دریافت توپ در رده دوم بهترین دریافت کنندگان و با 1.7 توپ گیری موفق در هر ست در رده پنجم بهترین توپ گیران نیز ایستاد.

فرهاد قائمی بازیکن پست دریافت کننده قدرتی تیم ملی والیبال ایران نیز عنوان بهترین دریافت کننده ششمین جام قهرمانان قاره ها را از آن خود کرد. قائمی با ثبت 54.33 درصد موفقیت به عنوان بهترین دریافت کننده این دوره از مسابقات دست یافت.



** بازگشت معدنی با قهرمانی تیم ملی ب

فدراسیون والیبال ایران در سال جاری با تدارک دیدن پنج تیم ملی و شرکت آنها در رقابت های آسیایی و جهانی رکورد دیگری از خود به جا گذاشت. امری که مدت ها در برنامه بلند مدت این فدراسیون وجود داشت. ولاسکو بر وجود تیم ملی ب و آماده بودن دو تیم ملی بزرگسالان همواره تاکید می کرد و تلاش کرد با جا به جایی بازیکنان در تیم های الف و ب روحیه جندگی آنها را در تمرینات و مسابقات دو چندان کند.

حضور در مسابقات والیبال سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی و کسب مقام قهرمانی این رقابت ها از دیگر دست آوردهای مهم والیبال ایران در سال جاری است.

هدایت تیم ملی ب والیبال به حسین معدنی سرمربی سابق تیم ملی سپرده شد تا این تیم را در سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی هدایت کند.

تیم ملی ب والیبال کشورمان در دور مقدماتی مسابقات والیبال سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی تیم های کویت، قطر، ترکیه و کامرون را سه بر صفر از پیش رو برداشت.

در مرحله نیمه نهایی نیز موفق به شکست سه بر صفر اندونزی شد و در دیدار نهایی نیز با شکست سه بر یک مصر قهرمان سومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شد.

مسابقات والیبال در دو دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی (دوره اول و سوم) برگزار شد و والیبال ایران در هر دو دوره قهرمان این رقابت ها شده است.



** تیم امید، پشتیوانه مفید برای تیم ملی

برگزاری مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال جهان ایده فدارسیون جهانی این رشته ورزشی بود که در سال جاری (2013) برای نخستین بار برگزار شد.

فدراسیون بین المللی والیبال FIVB دوازده کشور برتر در رده بندی جهانی این رشته ورزشی را برای حضور در نخستین دوره این رقابت ها انتخاب کرد که از قاره کهن آسیا، ایران و استرالیا به عنوان نخستین تیم انتخاب شد.

تیم والیبال زیر 23 سال کشورمان با تیم های استرالیا، مکزیک، روسیه، صربستان و ونزوئلا در گروه دوم این رقابت ها همگروه بود و در نهایت موفق به کسب مقام پنجمی در نخستین دوره این مسابقات شد.

تیم ملی والیبال زیر 23 سال ایران در دو بازی دور مقدماتی موفق به شکست تیم های مکزیک و استرالیا شد. در ادامه در برابر تیم های روسیه و صربستان مغلوب شد و به رغم شکست ونزوئلا در بازی پنجم دور مقدماتی از راه یابی به جمع چهار تیم برتر این رقابت ها بازماند.

شاگردان پیمان اکبری سرمربی این تیم در مرحله نیمه نهایی و نهایی نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 23 سال جهان با شکست تونس و ونزوئلا به مقام پنجمی دست یافت تا با پنج پیروزی و دو شکست در بین 12 تیم شرکت کننده، عنوان پنجم را به دست آورد.

تیم والیبال زیر 23 سال ایران در مدت شش ماه برنامه های آماده سازی خود برای حضور در رقابت های جهانی، دو اعزام برون مرزی نیز داشت که در مسابقات والیبال جام ریاست جمهوری قزاقستان به مقام قهرمانی دست یافت.

مسابقات والیبال چهارجانبه آرژانتین دیگر حضور برون مرزی این تیم بود که با تیم های والیبال زیر 23 سال روسیه، استرالیا و آرژانتین (میزبان) در دو تورنمنت به رقابت پرداخت. تیم والیبال زیر 23 سال کشورمان در این در تورنمنت نخست در شهر مورون سوم شد و در دومی که در شهر کابا برگزار شد، عنوان چهارمی را به دست آورد.



** کسب عنوان پنجمی جوانان جهان تنها با یک شکست

مسابقات والیبال قهرمانی جوانان زیر 21 سال جهان در سال 2013 به میربانی ترکیه برگزار شد که شاگردان فرهاد نفرزاده سرمربی تیم جوانان ایران موفق به کسب مقام پنجم جهان شدند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران در دور مقدماتی این رقابت ها که با حضور 20 کشور جهان برگزار شد، با تیم های آرژانتین، ژاپن، مکزیک و استونی همگروه بود. ملی پوشان جوان ایران در دور مقدماتی چهار پیروزی متوالی به دست آوردند که تیم های آرژانتین، مکزیک و ژاپن را سه بر صفر و استونی را سه بر یک شکست دادند.

جوانان ایران در دور دوم این رقابت ها به مصاف مصر رفتند و سه بر صفر این تیم را شکست دادند تا به جمع هشت تیم برتر راه یابند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران در مرحله یک چهارم نهایی با اقبال بد حریف برزیل شد و تنها شکست شاگردان فرهاد نفرزاده سرمربی تیم جوانان در این رقابت ها در برابر برزیل رقم خورد که سه بر صفر مغلوب این تیم شدند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران در مرحله نیمه نهایی و نهایی هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان موفق به شکست تیم های آرژانتین و ترکیه (میزبان) شد تا در نهایت عنوان پنجم این رقابت ها را به دست آورد.



** چهارمی نوجوانان در جهان

مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از 6 تا 16 تیرماه سال جاری با حضور 20 تیم برتر جهان در مکزیک برگزار شد و تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در دور مقدماتی این رقابت ها با تیم های روسیه، فرانسه، روآندا و فنلاند همگروه بود.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران که به عنوان قهرمان آسیا در این رقابت ها شرکت کرده بود، در دور مقدماتی موفق به شکست تیم های فرانسه و روآندا با نتیجه سه بر صفر شد و فنلاند را نیز سه بر دو شکست داد. ملی پوشان نوجوانان ایران در بازی با روسیه سه بر صفر مغلوب شد تا دور مقدماتی را با سه پیروزی و یک شکست به پایان برساند.

ملی پوشان نوجوان ایران در مرحله دوم این رقابت ها موفق به شکست سه بر یک مصر شد و به جمع هشت تیم برتر راه یافت. تیم ایران در مرحله یک هشتم با شکست سه بر یک آرژانتین به جمع چهار تیم برتر این رقابت ها راه یافت.

یکی از اشکالات مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان فرمول برگزاری بازی ها بود به گونه ای که تیم ایران در مرحله نیمه نهایی دوباره با تیم روسیه روبرو شد در صورتی که باید در دیدار نهایی با این تیم روبرو می شد. نوجوانان کشورمان در این بازی سه بر صفر مغلوب روسیه شدند و برای کسب عنوان سومی راهی مرحله نهایی شدند.

شاگردان ایرج مظفری سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مرحله نهایی نیز سه بر یک مغلوب لهستان شدند تا به عنوان چهارمی این رقابت ها به کار خود پایان دهد.

تیم والیبال نوجوانان روسیه که در دو بازی موفق به شکست ایران شد، مقام قهرمانی این رقابت ها را به دست آورد. تیم های چین و لهستان نیز عنوان های دوم و سوم را به دست آوردند.



** تکرار رتبه هشتمی زنان در آسیا

تیم ملی والیبال زنان کشورمان از 19 شهریور ماه به منظور شرکت در هفدهمین دوره رقابتهای والیبال قهرمانی زنان آسیا تهران را به مقصد تایلند ترک کرد.

تیم ملی والیبال زنان کشورمان در دور مقدماتی هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا پس از رویارویی با تیم های چین ، فیلیپین و هند با یک شکست و دو پیروزی به جمع هشت تیم برتر این رقابتها راه یافت و راهی مرحله بعدی شد.

ملی پوشان والیبال ایران در دومین مرحله جام هفدم زنان آسیا به ترتیب با تیم های قدرتمند کره جنوبی و چین تایپه بازی کرد که در برابر آنان مغلوب شد.

والیبالیست های کشورمان در مراحل یک چهارم و نیمه نهایی نیز به ترتیب به مصاف تیم های ژاپن و قزاقستان رفتند که در برابر آنان مغلوب شدند.

تیم ملی والیبال زنان کشورمان در مرحله نهایی برای کسب عنوان هفتمی بار دیگر به مصاف چین تایپه رفت و با پذیرش شکست در برابر این تیم به عنوان هشتمی این رقابت ها بسنده کرد.

هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا که با حضور 16 تیم از 22 شهریورماه در شهر ناخون پاتوم تایلند شروع شده بود، سی ام شهریورماه با قهرمانی تایلند (میزبان) به پایان رسید و تیم ایران در بین 16 تیم به مقام هشتم رسید.

تیم ملی والیبال زنان ایران در این دوره از رقابت ها همانند دو دوره گذشته این رقابت ها موفق به کسب عنوان هشتمی شد. البته ذکر این نکته ضروری است که در سال 2009 در بین 12 تیم شرکت کننده، ایران هشتم شد و در سال 2011 در بین 14 تیم آسیا به عنوان هشتمی دست یافت.



** کاله نماینده ای شایسته در آسیا

همچنین تیم والیبال کاله مازندران به عنوان قهرمان لیگ برتر والیبال سال 91 ایران در سال 2013 در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های آسیا شرکت و با کسب عنوان قهرمانی جواز حضور در مسابقات والیبال قهرمانی جهان را به دست آورد.

شاگردان بهروز عطایی سرمربی تیم کاله در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های جهان به دلیل به همراه نداشتن بازیکنان اصلی خود پس از پایان دور مقدماتی با پذیرش سه شکست از راه یابی به مرحله نیمه نهایی بازماند.



** جدایی ولاسکو و پایانی ناباورانه

فدراسیون والیبال در بهمن ماه سال جاری با درخواست خولیو ولاسکو سرمربی ایتالیایی و آرژانتینی الاصل تیم ملی برای جدایی موافقت کرد که این موضوع می تواند ناخوشاآیندترین خبر این رشته ورزشی باشد.

تیم ملی والیبال ایران در سه سال همکاری با ولاسکو به نخستین های زیادی در این رشته ورزشی از جمله قهرمانی در قاره کهن آسیا (دو دوره)، حضور در لیگ جهانی والیبال، شکست تیم های بزرگی همچون ایتالیا، صربستان، آلمان و لهستان دست یافت. اما جدایی او از تیم ملی شوکی بزرگی برای خانواده والیبال محسوب شد.

گزینه های زیادی برای جایگزینی ولاسکو از سوی فدراسیون والیبال معرفی شده است که دو نفر از آنان به این پست نزدیکتر هستند، آندره آناستازی سرمربی تیم ملی والیبال لهستان و برناردی بهترین بازیکن قرن والیبال که هر دو از شاگردان خولیو ولاسکو محسوب می شوند اما آناستازی سابقه بیشتر و درخشان تری نسبت به نفر دوم در هدایت تیم های ملی و باشگاهی والیبال در اروپا دارد.

آخرین وعده مسئولین فدراسیون والیبال برای معرفی سرمربی جدید تیم ملی روز سه شنبه 20 اسفندماه است.



** رویدادهای داخلی ورزش والیبال در سال 92

ورزش والیبال ایران هر ساله در شش ماه دوم سال شاهد برگزاری مسابقات مختلف داخلی در رده های سنی مختلف، باشگاه های برتر، دسته یک و زیرگروه زنان و مردان است.

مهمترین این مسابقات، لیگ برتر والیبال مردان باشگاه های ایران است که از 5 آبان ماه سال جاری با حضور 12 تیم آغاز و 20 اسفندماه با معرفی تیم های اول تا چهارم به پایان می رسد.

در حال حاضر مرحله پلی آف این رقابت ها به پایان رسیده است و تیم های متین ورامین، شهرداری ارومیه، میزان مشهد و کاله مازندران به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. مرحله نیمه نهایی ونهایی این رقابت ها از 16 تا 22 اسفندماه در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار می شود.

تیم متین ورامین که دومین سال حضور در لیگ برتر والیبال را تجربه می کند، با دو شکست متوالی میزان مشهد به دیدار نهایی این رقابت ها راه یافته است و حریف این تیم فردا سه شنبه در دیدار سوم شهرداری ارومیه و کاله مازندران مشخص می شود.

لیگ برتر والیبال زنان نیز از دیگر رقابت های داخلی این رشته ورزشی است که در سال جاری با حضور هفت تیم برگزار شد و پس از 12 هفته رقابت تیم گاز ایران به عنوان صدرنشین معرفی شد. در این رقابت ها تیم ذوب آهن نایب قهرمان شد و دانشگاه آزاد به مقام سومی دست یافت.

مسابقات والیبال قهرمانی دسته یک مردان نیز با قهرمانی پیشگامان شفق اردکان به پایان رسید و تیم های فولاد عظیمی گنبد و ذوب آهن اصفهان به مقام های دوم و سوم این رقابت ها دست یافتند.

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های دسته یک زنان، مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های برتر و دسته یک جوانان ونوجوانان دختر و پسر، مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های زیر گروه مردان و مسابقات قهرمانی کشور والیبال ساحلی از دیگر رویدادهای برگزار شده این رشته ورزشی در سال جاری است.

نظرات بینندگان