arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۲

شمخانی: هرگونه مانع‌تراشی در مذاکرات هسته‌یی موجب فاصله گرفتن از فضای تفاهم خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آوانجلوس ونیزلوس، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان صبح یک‌شنبه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با اشاره به پیشینه تاریخی و تمدنی دو کشور، بر لزوم گسترش همکاری‌ها و تقویت مناسبات در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حوادث اوکراین و سوریه، التزام به قواعد دموکراسی و احترام به خواست مردم را تنها راه‌حل این کشورها دانست و افزود: همه کشورها باید در زمینه فراهم نمودن شرایط برای انتخاب آزادانه مردم برای تعیین سرنوشت دلخواهشان همکاری کنند.

شمخانی گفت: دخالت خارجی و گسترش خشونت و تروریسم نه تنها بر ضد امنیت و ثبات بین‌الملل است بلکه حامیان آن‌ها را نیز درگیر مشکلات لاینحل خواهد کرد.

او افزود: تنها ثمره راهبرد مداخله‌جویانه غرب در منطقه، تشدید ناامنی در عراق، افغانستان و رشد غیرقابل کنترل گروه‌های تروریستی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات پیش روی هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد، دستیابی به راه‌حل جامع در گرو اثبات حسن‌نیت و عمل به تمام تعهدات توسط طرف مقابل است و در این مسیر هرگونه مانع‌تراشی و اقدام براساس تحلیل‌های نادرست و غیرواقعی موجب فاصله گرفتن از فضای تفاهم و اعتماد خواهد شد.

آوانجلوس ونیزلوس، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه یونان نیز در این دیدار با تاکید بر دیپلماسی به عنوان تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای گفت: یونان به عنوان رییس دوره‌یی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از توافقات میان ایران و کشورهای 1+5 وظیفه دارد فضای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان ایران و این اتحادیه را تسهیل کند.

وی با اشاره به پیوندهای محکم تاریخی و فرهنگی میان ایران و یونان افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری با ثبات و شکوفاست که غرور ملی، خودباوری و نظم در آن نهادینه شده است.

وزیر خارجه یونان، این کشور را دروازه ورود به غرب عنوان کرد و با تاکید بر نقش محوری و غیرقابل انکار ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌یی اظهار کرد: همکاری میان ایران و غرب لازمه مدیریت و حل و رفع تهدیدات شکننده‌ای است که در صورت تداوم، جامعه بین‌الملل را با خسارت‌های غیرقابل جبران روبه‌رو خواهد کرد.


نظرات بینندگان