arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۳

رتبه علمی ایران در سال 2013

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: در سال 2013 میلادی کل تولید علم ایران رقمی برابر با 27663 مدرک است که شامل مقالات مجلات معتبر و مجموعه مقالات کنفرانس ها است ایران با تولید 27663 مدرک در جایگاه 20 تولید علم جهان نشست.

به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد گفت: اکنون که سال 1392 هجری شمسی به پایان رسیده و سه ماه نیز از سال 2014 میلادی سپری شده مایلم این گزارش خبری را درباره تولید علم ایران بر اساس داده های ISI اعلام کنم تا جامعه علمی از روند رشد تولیدات علمی مربوط به ایران و سایر کشورهای برتر تولید کننده علم اطلاع پیدا کنند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سال 2013 میلادی کل تولید علم ایران رقمی برابر با 27663 مدرک است که شامل مقالات مجلات معتبر و مجموعه مقالات کنفرانس ها است. ایران با تولید 27663 مدرک در جایگاه 20 تولید علم جهان نشسته ا ست. البته آماری که پیش از این و در تاریخ 11/12/1392 گزارش کرده بودم این رقم در آن تاریخ 27388 مدرک بود. باید به این نکته توجه کنیم که هنوز تا شش ماه اول سال میلادی امکان افزایش تولیدات علمی وجود دارد.

مهراد ادامه داد: در سال 2013 میلادی کشورهای آمریکا، جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، ایتالیا و استرالیا 10 کشور برتر تولید علم جهان بوده و بعد از آن کشورهای هندوستان، کره جنوبی، هلند، برزیل، سوئیس، تایوان، روسیه، ترکیه و سوئد به ترتیب رتبه های دهم تا نوزدهم را به خود اختصاص داده اند.

او توضیح داد: بر روی هم بیش از 140 کشور به عنوان کشورهای تولید کننده علم توسط ISC رصد می شود. در حالی که با تلاش و کوشش پژوهشگران برجسته کشور آمار تولید علم ایران غرور آفرین است و کسب رتبه 20 در ISI جایگاهی مهم محسوب می شود، با وجود این تعداد بیشماری از کشورهای توسعه یافته از نظر مرتبه در تولید علم بعد از ایران قرار دارند. کشورهای لهستان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند، اتریش، پرتغال، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، مکزیک و جمهوری چک بعد از ایران به ترتیب رتبه های 21 تا 30 را از نظر تولید علم در اخ

او در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها گفت: سال 2014 میلادی نیز با شروع خوبی آغاز شده و هم اکنون ایران با تولید 2813 مقاله مقام رتبه 16 تولید علم جهان را در دست دارد. در این بازه زمانی کشورهای سوئیس، ترکیه، سوئد، بلژیک، لهستان، روسیه، دانمارک، اسکاتلند و پرتغال به ترتیب بعد از ایران حائز رتبه های 17 تا 25 تولید علم جهان هستند.

سرپرست ISC گفت: از مجموع کشورهای نوظهور علمی که از نظر مرتبه پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند می توان به جمهوری خلق چین (رتبه دوم تولید علم جهان)، هندوستان(رتبه ده تولید علم جهان)، کره جنوبی (مرتبه دوازده تولید علم جهان)، برزیل( رتبه 14 تولید علم جهان) و تایوان (رتبه پانزده تولید علم جهان) اشاره کرد.

او گفت: در تولید علم در سال 2013 میلادی و مبتنی بر داده های ISI پنج کشور نخست که در انتشار مقالات علمی با پژوهشگران ایرانی همکاری داشته اند به ترتیب کشورهای آمریکا (1421 مقاله)، کانادا(6072 مقاله)، انگلستان (595 مقاله)، آلمان (581 مقاله) و مالزی (574 مقاله) قرار دارد. سایر کشورهای همکار تا رتبه ده عبارت است از استرالیا، ایتالیا، ترکیه، فرانسه و اسپانیا.

او گفت: حوزه های موضوعی برتر در سال 2013 میلادی که موضوع تحقیقات و مطالعات پژوهشگران ایرانی بود مبتنی بر داده های ISI به ترتیب در پنج رشته نخست عبارت است از: مهندسی (5709 مقاله)، شیمی (4357 مقاله)، فیزیک (2658 مقاله)، علم مواد (2549 مقاله) و ریاضی (1635 مقاله) رتبه های ششم تا دهم نیز به ترتیب به علوم کامپیوتر، مکانیک، داروسازی، موضوعات علوم و فناوری و محیط زیست و اکولوژی تعلق دارد.
نظرات بینندگان