arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳

هشدار یک جراح درباره انجام اعمال زیبایی چشم

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران به مرور عوارض ناشی از انجام جراحی‌های زیبایی و ترمیمی چشم توسط افراد غیرمتبحر پرداخت و گفت: 99 درصد افرادی که پس از عمل زیبایی دچار عوارض چشمی می‌شوند، قبل از عمل توسط متخصص چشم معاینه نشده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران به مرور عوارض ناشی از انجام جراحی‌های زیبایی و ترمیمی چشم توسط افراد غیرمتبحر پرداخت و گفت: 99 درصد افرادی که پس از عمل زیبایی دچار عوارض چشمی می‌شوند، قبل از عمل توسط متخصص چشم معاینه نشده بودند.

به گزارش انتخاب، دکتر محسن بهمنی کشکولی در این باره اظهار کرد: علاوه بر مشکلات و مسائل غیرقرینگی، ورم و عفونت که در هر جراحی ممکن است رخ دهد، عوارض اختصاصی در جراحی‌های محدوده پیشانی تا گونه که چشم در مرکزیت آن است نیز وجود دارد که آسیب رسیدن به بینایی به علت خونریزی در پشت کره چشم از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: ممکن است اگر عضلات چشمی با دقت مورد بررسی قرار نگرفته باشند، این عضلات در حین عمل دچار آسیب شده و فرد دوبینی پیدا کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم با اشاره به اینکه همچنین ممکن است به علت عمل جراحی غیرصحیح در نواحی ابرو و کشیدن بیش از حد ابرو یا برداشتن زیاد از حد پوست، چشم باز بماند و خشکی ایجاد شود، گفت: علاوه بر این ممکن است به غده اشکی صدمه برسد و ترشح اشک کافی نباشد که چشم با حرکت به سمت خشکی، بینایی خودش را از دست بدهد.

بهمنی کشکولی افزود: همچنین احتمال این که سیستم خروجی اشک به علت دستکاری روی عضلات اطراف پلک و ابروها صدمه دیده و پمپ اشکی از کار بیفتد و فرد دچار اشک ریزش مداوم شود، وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه موارد یاد شده، عوارض شدید جراحی‌های اطراف چشم هستند، گفت: از جمله عوارض دیگر جراحی ترمیم دور چشم می‌توان به جابجایی پلک‌ها، گرد شدن پلک پایین، به بیرون کشیده شدن پلک پایین و تغییر و جابجایی و از بین رفتن مژه‌ها اشاره کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: البته می‌توان از بروز همه این عوارض به کمک معاینات دقیق چشم قبل از جراحی جلوگیری کرد. ممکن است برخی افراد نیز با گذشت سن دچار مشکلاتی چون شل شدگی یا افتادگی پمپ اشکی شده باشند که طی معاینات تشخیص داده شده و در حین عمل زیبایی آن را نیز برطرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آگاهی از ساختمان اطراف چشم قطعا نمی‌تواند نتایج را تغییر دهد، گفت: این عوارض ارتباط مستقیم با معاینات قبل از چشم دارند. در واقع می‌توان گفت از میان افرادی که با این عوارض مراجعه می‌کنند قطعا 99 درصدشان قبل از عمل معاینه چشم نشده‌اند.

بهمنی کشکولی در پاسخ به پرسشی درباره سن مناسب برای انجام اعمال زیبایی اظهار کرد: جراحی زیبایی ارتباطی با سن افراد ندارد. ‌برخی مشکلات یا ناهنجاری‌ها هستند که ناشی از تغییر سن به وجود می‌آیند که از جمله آنها می‌توان به شل شدن پوست اشاره کرد که معمولا بعد از 35 تا 40 سالگی مشاهده می‌شود.

وی افزود: اما برخی اشکالات به صورت ژنتیکی وجود دارد، به عنوان مثال برخی از نظر ژنتیکی ابروهایشان بسیار به چشم‌شان نزدیک است و افتادگی دارد. برخی دیگر پیشانی‌شان چین‌های عمیق دارد. برخی پف ارثی چشم دارند. این افراد در همان سنین پایین مراجعه می کنند. این اعمال بعد از 20 سالگی شروع می‌شوند. در این صورت هم انجام عمل جراحی احتیاط‌های خاص خودش را می‌طلبد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم با بیان اینکه معاینات مخصوص و روش‌های جراحی مخصوص این سنین وجود دارد، اظهار کرد: این اعمال با کسی که در سن 50 سالگی است تفاوت دارد، اما اینگونه نیست که سن منعی برای انجام عمل زیبایی صورت محسوب شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان