arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۳

آیا آمریکا به فرستاده روحانی ویزا می دهد؟

انتصاب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل و حواشی آن مورد توجه بلومبرگ قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتصاب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل و حواشی آن مورد توجه بلومبرگ قرار گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از پیام نو، بلومبرگ نوشت: «ایران یکی از اعضای گروه مبارزی که ۵۲ آمریکایی را در تهران به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته بودند به عنوان سفیر جدید خود در سازمان ملل منصوب کرده است. دولت ایران برای حمید ابوطالبی، سفیر اسبق این کشور در بلژیک و ایتالیا درخواست ویزا داده است. او یکی از اعضای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام وابسته به یک گروه دانشجویی بوده که در آبان سال ۱۳۵۸ سفارت آمریکا را اشغال کردند. یخ رابطه بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده و متحدان آن که از زمان اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری توسط دانشجویان ایرانی  شکل گرفته بود به تدریج درحال آب شدن است. بنا به  گفته یک دیپلمات ایرانی وزارت امورخارجه آمریکا هنوز پاسخی به این درخواست ویزا نداده است.»
بلومبرگ نوشته است:« بعد از دستیابی به توافق موقت هسته ای در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، ابوطالبی را برای خدمت در سازمان ملل، مستقر در نیویورک و روی خاک بین المللی، انتخاب کرد.»

 ویزای ابوطالبی صادر می شود؟
در گزارش لومبرگ به موضوع پیگیری دریافت غرامت از ایران توسط کارمندان سفارت سابق آمریکا در ایران ومصاحبه ابوطالبی با خبرآنلاین اشاره شده و از قول وی آمده است:«ابوطالبی گفته در چند مورد که لازم بود در رابطه با تماس های آنها با سایر کشورها چیزی ترجمه شود من مطالب را به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه می کردم. زمانی که کارمندان زن و سیاهپوستان سفارت آزاد می شدند در طول کنفرانس خبری کار ترجمه برعهده من بود، و این کار را تنها برپایه انگیزه های انسان دوستانه انجام دادم.»

بلومبرگ نوشته است:«بنابه گفته محمد هاشمی، یکی از دانشجویانی که اشغال سفارت را رهبری می کرده، دولت انقلابی ایران ابوطالبی و عباس عبدی، یکی دیگر از طراحان اشغال، را به عنوان فرستاده به الجزایر اعزام  کرد. در آن زمان پایتخت الجزایر کعبه آمال جنبش های آزادیخواه جهان سوم همچون سازمان آزادیخواه فلسطین بود. البته حمید بابایی، سخنگوی هیات اعزامی ایران به سازمان¬ ملل در نیویورک این اظهارات را رد کرده است.»

ماری هارف، سخنگوی معاون وزیرامورخارجه آمریکا درباره صدور ویزا برای طالبی و سفرش به آمریکا می گوید:«ما طبق روالِ معمول درباره درخواست های ویزا نظری نمی دهیم و البته ایالات متحده هم برای بازبینی تمام ویزاها روالِ کاری خود را دارد.هرکسی می تواند برای ویزا درخواست بدهد، و ما درست مثل بقیه درخواست ها و طبق روالِ همیشگی به آن رسیدگی خواهیم کرد، اما درباره نتیجه حدس و گمانه زنی نمی کنیم.»» هارف از هرگونه اظهارنظر درباره اطلاع ایالات متحده از نقش ابوطالبی در تسخیر سفارت آمریکا سر باز زد.
ایالات متحده طبق توافق  سال ۱۹۴۷ موظف است تا به تمام اعضای کشورهای سازمان ملل ویزای ورود بدهد.
نظرات بینندگان