arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۳

رئیس دانشگاه آزاد: مسوولین در زمینه روزهای تعطیل کشور تجدیدنظر کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حمید میرزاده با اشاره به اینکه عزم ملی و مدیریت جهادی می تواند اقتصاد مقاومتی را تقویت کند بر لزوم افزایش ضریب تاثیر و اثر بخشی دانشگاه آزاد در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در دیدار نوروزی با کارکنان و مدیران سازمان مرکزی د انشگاه در واحد علوم و تحقیقات، ضمن تبریک سال نو، گفت: امیدوارم در سایه توجه به امور دینی و مذهبی و کار و کوشش ، عزم جهادی و ملی امسال بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دستاورد علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی به دلیل نوع گسترش دانشگاه و خدمات ، آثار آن بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار اصلی دانشگاه در دوران جنگ، علی رغم اینکه به نیابت از امام خمینی(ره) فرماندهی جنگ را بر عهده داشت، دانشگاه آزاد اسلامی را در دوران جنگ تحمیلی تاسیس کرد.

میرزاده ادامه داد: در واقع در دورانی که اولویت یک کشور مبارزه با دشمنان انقلاب و ایران بود، این مسأله یعنی توسعه فرهنگی و اجتماعی از طریق یک دانشگاه فراگیر معادل توجه و پشتیبانی از جبهه های جنگ تحمیلی تلقی می شد و نشان از آینده نگری و فراست هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه است  و اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، ایران در حلقه 20 کشور پیشرفته علمی جهان قرار نمی گرفت.

وی به انتشار گزارش سازمان های وابسته به سازمان ملل در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی موجب توسعه اقلیم جغرافیایی ایران شد و امروز 50 درصد تحصیلکرده های کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و همه این ها با پایداری دکتر جاسبی و خدمات 30ساله وی همراه بود که آن ایده اولیه، امروز تبدیل به امانتی در دست ما شده است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 93 به سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: ما هم اکنون در موقعیت حساسی قرار گرفته ایم و در جهت اجرایی شدن برنامه های اقتصاد مقاومتی که زیر بنای آن دانش محور است ، دانشگاه آزاد اسلامی با پتانسیل، امکانات و اساتید و نیروهایی که دارد می تواند نقش مؤثری در این رابطه داشته باشد.

میرزاده ادامه داد: در برنامه های دانشگاه، بودجه سال 93 به طور عملیاتی هدفگذاری شده است و نکته قابل تأمل این است که تمامی مدیران و هیأت امناهای استانی موظفند حداقل 12 درصد درآمد هایشان را از منبعی به غیر از شهریه دانشجویان تامین کنند که بیشترین آن ناشی از فعالیت های اقتصادی در دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال سازمانی چابک تر، به روزتر و هوشمندتر و فعال تر باشیم، گفت: کیفیت آموزشی باید در کنار افزایش ارتباطات بین المللی ما نیز ارتقاء یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شعبات این دانشگاه در کشورهایی که از نظر اقتصادی، علمی و فرهنگی توجیه دارد ، توسعه می یابد، افزود: دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که باید با روش ها، منش ها و فرآیندهای جدید بتواند در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: خوشبختانه توسعه کمی و تشکیلاتی و به کارگیری نیروهای متخصص به عنوان اقدامات زیر بنایی به حق در این دانشگاه انجام شده و وظیفه ما توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه 40 درصد آموزش های کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: طبق اعلام مرکز آمار، ایران دارای 10 میلیون فارغ التحصیل است که پنج میلیون آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

میرزاده تصریح کرد: طی شش ماه گذشته در 30 حوزه  کاری برنامه ریزی دقیق و مستقیمی طراحی شده است و در جهت شالوده کار که همان توسعه کیفی دانشگاه است، برنامه ریزی های بلندمدتی صورت گرفته است و در واقع هم اکنون تمام چالش های اصلی و صورت مساله برای ما مشخص است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای راهبردی دانشگاه شکل گرفته است،گفت: تنها با فکر و برنامه ریزی ، تصمیمات درست اتخاذ می شود.

میرزاده با بیان اینکه میزان ضریب تاثیر و اثر بخشی دانشگاه آزاد در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد در کشور باید افزایش یابد، گفت: البته در کنار آن مسائل آموزشی و پژوهشی هم باید ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید با پرکاری، دلسوزی و جدیت این هدف را دنبال کنیم که دانشگاه آزاد نه تنها به عنوان یک برند برتر ملی و منطقه ای بلکه در سطح جهانی مطرح شود.

وی ادامه داد: اگر قبول داریم که باید پیرو ولایت و رهبری باشیم پس دیگر نباید امور با کم کاری و سهل انگاری پیش رود.


وی با اشاره به اینکه ایران از نظر تعطیلات رسمی در راس کشورهای جهان قرار دارد ، از میزان تعطیلات نا متعارف و بیش از اندازه در کشور انتقاد کرد.

میرزاده تصریح کرد:با داشتن 26 روز تعطیلات رسمی در ایران، به ازای هر روز تعطیلی حدود 1/4 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می رسد.

وی همچنین خواستار تجدید نظر و کاهش تعطیلات در کشور توسط مسئولان ذیربط شد و گفت: در واقع دانشگاه های ما 6 ماه در سال تعطیلند و این برای دانشگاه هایی که باید باری از دوش کشور بردارند یک ضرر جبران ناپذیر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار عزم ملی و مدیریت جهادی در تمام دانشگاه های کشور به طور عام و دانشگاه آزاد به طور خاص شد و گفت:مدیران باید با همکاری و دلسوزانه کار را دنبال کنند و باید بدانیم که همه کارکنان در مجموعه دانشگاه آزاد موثرند و هر کس باید نقش خود را پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه به ذکر ویژگی های اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: تمامی اهل بیت دارای ویژگی هایی بودند که خداوند این خاندان را از هر گونه ناپاکی مراقبت و محافظت کرده است.

وی با اشاره به آیه تطهیر و سوره کوثر، گفت: برتری روحی و روانی اهل بیت از عنایات خاص خداوند بود.

میرزاده افزود: جا دارد که با توجه به اهمیت وجودی حضرت فاطمه زهرا(س)  ، ویژگی های ایشان با نگاهی علمی و جدید مورد تحقیق قرار گیرد.
نظرات بینندگان