arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۳

جهانگیری: قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال ثابت خواهد ماند/ دولت به حساب‌ مردم سرک نمی‌کشد

مردم مطمئن باشند دولت به هیچ وجه وارد سخت‌گیری نسبت به مردم نمی‌شود. ممکن است برخی سایت‌ها که کنترلی روی آن‌ها نیست مطالبی به دولت نسبت بدهند که صحیح نباشد و من این را بگویم که حقوق شهروندی (در بحث هدفمندی یارانه‌ها) کامل رعایت می‌شود و در این راستا گزارش‌های خوب و به موقعی را به مردم ارائه خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون اول رییس‌جمهور گفت: هرچقدر مردم بیش‌تر از دریافت یارانه انصراف دهند دولت خواهد توانست به بخش‌هایی مثل امنیت غذایی، بیمه، تولید، اشتغال و محیط زیست توجه بیش‌تری کند.

 اسحاق جهانگیری سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه اول سیما با مورد توجه قرار دادن ثبت نام دومین مرحله از هدفمندی یارانه‌ها گفت: از آن‌جا که مجلس به ما تکلیف کرده است که یارنه نقدی فقط به خانواده‌های متقاضی و نیازمند داده شود ما به این نتیجه رسیدیم که لازم است تا ثبت نام جدیدی انجام شود. در همین راستا درباره ملاک نیازمند بودن بسیار بحث شد و این موضوع مد نظر قرار گرفت که نیازمند در تهران با نیازمند در روستاها متفاوت است.

او با بیان این که ملاک‌های دیگری چون تعداد افراد خانواده و وجود بیمار صعب‌العلاج را مدنظر قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: در این روند به جای این که دولت وارد سیستم حذف اجباری شود از مردم کمک خواسته و مسائل را با مردم صادقانه درمیان گذاشته است و مطمئن است که مردم مثل همیشه کمک خواهند کرد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با تشکر از نخبگان، دانشگاهیان و همه کسانی که در این روزها به رییس‌جمهور نامه نوشتند و از اخذ یارانه اعلام انصراف کردند گفت: چنین موجی دولت را امیدوار کرد که این راه، راه درستی است. راهی که مردم بر اساس برداشت خود از زندگی‌شان می‌گویند که نیازمند هستند یا نه.

وی اظهار کرد: ما از کسانی که وضع مالی خوبی دارند خواهش می‌کنیم از دریافت یارانه انصراف دهند. هم‌چنین به کسانی که 5 تا 10 درصد یارانه در زندگی‌شان تاثیر گذار نیست این موضوع را می‌گوییم که انصراف دهند. اما نسبت به کسانی که نمی‌توانند مدیریت کنند درخواستی نداریم و نمی‌خواهیم مردم به مشکل بیفتند.

جهانگیری اظهار کرد: ثبت‌نام نکردن در زمان معین به معنای انصراف است و هرچقدر مردم بیش‌تر انصراف دهند دولت خواهد توانست به بخش‌هایی مثل امنیت غذایی، بیمه، تولید، اشتغال و محیط زیست توجه بیش‌تری کند.

در ادامه از جهانگیری پرسیده شد آیا دولت برای این که به این موضوع برسد که چه کسانی نیازمند هستند می‌خواهد به حساب مردم سرک بکشد و به حریم شخصی آن‌ها وارد شود و دارایی‌های آن‌ها را کنترل کند؟ که او گفت: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که این دولت در اختیار دارد اعتماد مردم به دولت است. ما به این سرمایه معتقدیم ضمن این که معتقدیم بخش خصوصی محور و مدار فعالیت‌های اقتصادی باشد.

جهانگیری تاکید کرد: این دولت به هیچ وجه از خطوط قرمزی که منجر به آسیب رساندن به اقتصاد کشور شود عبور نخواهد کرد و تصور این که در دولت کسی بخواهد به حساب مردم و مسائل محرمانه آن‌ها دست‌درازی کند و سرک بکشد در دولت مطرح نبوده و نیست. بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

در ادامه از معاون اول رییس جمهور پرسیده شد، برخی که حتی تمکن مالی دارند معتقدند که یارانه برای آن‌هاست و می‌خواهند این پول را به نیازمندانی که می‌شناسند بدهند و این دغدغه را دارند که اگر انصراف دهند پول آن‌ها چه می‌شود؟ آیا دولت در این‌باره شفاف‌سازی خواهد کرد که جهانگیری در این خصوص گفت: ما با مردم وارد تعامل متقابل شدیم و مردم هم به درخواست نخبگان و بزرگان‌شان پاسخ می‌دهند ضمن اینکه ما درباره این موضوع متفاوت از بودجه عمل می‌کنیم و در بخش‌هایی چون درمان و امنیت غذایی اقشار ضعیف و مواردی از این دست سرمایه گذاری خواهیم کرد. حال کسانی که فکر می‌کنند خودشان به یک نیازمند کمک کنند بدانند که اگر این پول به دولت داده شود دولت می‌تواند به حجم انبوهی از مردم کمک کند.

معاون اول رییس‌جمهور قول داد که هر سه ماه یک‌بار گزارش هزینه کرد را به اطلاع مردم برساند.

او هم‌چنین درباره احتمال تغییرات در قیمت‌ها در آینده گفت: در مورد بخش‌های اصلی که مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد صحبت شده است. در مورد یکی دو مورد از کالاهای حوزه انرژی مطلب وجود دارد که دولت درباره آن‌ها تصمیم گیری نکرده است.

وی با بیان این که جلوگیری از افزایش تورم و قیمت‌ها مهم‌ترین سیاست دولت در سال 93 است گفت: کسانی که فکر می‌کنند تا 10 درصد با حذف یارانه از منابع درآمدی‌شان کم می‌شود مطمئن باشند با اقداماتی که دولت در جهت کاهش تورم انجام خواهد داد این موضوع تاثیر به‌سزایی در زندگی‌شان نخواهد گذاشت و هزینه‌های زندگی‌شان کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانگیری در پاسخ به این که در قیمت حامل‌های انرژی تغییراتی خواهیم داشت؟ اظهار کرد: دولت دراین‌باره هیچ برنامه‌ای ندارد. مسائلی پیش روی ماست که باید به آن‌ها برسیم و قیمت حامل‌های انرژی هر اتفاقی که بیفتد تا پایان سال همین مقدار کنونی خواهد بود.

از معاون اول رییس‌جمهور درباره وضعیت جاماندگان از ثبت نام برای دریافت یارانه‌ها پرسیده شد و این موضوع عنوان شد که آیا دولت به کسانی که از ثبت‌نام‌ها جابمانند توجه می‌کمند یا آن‌ها را رها خواهد کرد که وی گفت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم به خاطر مردم است و دولت خودش را خدمت‌گذار مردم می‌داند و به آن‌ها اعتماد دارد و هیچ وقت راضی نمی‌شود که هیچ فرد یا خانواری در گوشه‌ای از کشور به دلیل این که نتوانسته ثبت‌نام کند رها شود. البته برای ثبت‌نام زمان‌بندی اعلام شده و ما فکر نمی‌کنیم نگرانی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مسیر پیش‌رو برای کنترل بازار و تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌های برخی افراد مکانیزم‌هایی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: یکی از دستاوردهای این دولت ایجاد آرامش در بازار و مردم است. ما فراموش نمی‌کنیم که در مورد قیمت کالاها و ارز چه اتفاقاتی افتاد. این دولت وارد برخوردهای خشن و تند با متخلفان نشده است و به هر ترتیب ما در جهت تامین کالاهای مردم پیش‌بینی‌های کافی کرده‌ایم و ذخیره‌سازی که باید انجام می‌شد انجام شده است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این که ما در مورد کالاهای اساسی کنترل جدی خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر رابطه خوبی بین فعالان اقتصادی و دولت وجود دارد و سعی می‌کنیم با مشورت آن‌ها کار را پیش ببریم؛ ضمن این که اگر خدای نکرده عده‌ای بخواهند سوء استفاده‌هایی داشته باشند دولت ابزارهایی دارد که از موضوع جلوگیری کند.

او در پایان گفت: مردم مطمئن باشند دولت به هیچ وجه وارد سخت‌گیری نسبت به مردم نمی‌شود. ممکن است برخی سایت‌ها که کنترلی روی آن‌ها نیست مطالبی به دولت نسبت بدهند که صحیح نباشد و من این را بگویم که حقوق شهروندی (در بحث هدفمندی یارانه‌ها) کامل رعایت می‌شود و در این راستا گزارش‌های خوب و به موقعی را به مردم ارائه خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان