arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۳

حجتی در مجلس: تلاش وزارت جهادکشاورزی کاهش واردات محصولات غذایی به 7 میلیون تن است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر جهاد کشاورزی گفت که برنامه این وزارتخانه این است تا در دوره پنج ساله واردات محصولات غذایی از 13 میلیون تن به 7 میلیون تن کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی در جلسه صبح امروز(چهارشنبه) در مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتی به عزم ملی نیاز است که باید در این رابطه همه با یکدیگر همکاری داشته و هر کاری از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم.

وی با اشاره به وضعیت تولید روغن در کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر خودکفایی ما در موضوع تولید روغن کمتر از 10 درصد است در این شرایط باید وارد تولید کلزا شویم این همان محصولی است که هند را در موضوع روغن به خودکفایی رساند.

حجتی گفت: ما در افق 20 ساله می‌توانیم حدود 70 درصد روغن مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم تلاش ما بر این است که با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در کشور در تامین مواد غذایی قدم‌های موثری برداشته و به خودکفایی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 13 میلیون تن محصولات غذایی وارد کردیم، گفت: برنامه‌مان این است که در دوره پنج ساله این میزان را به 7 میلیون تن رسانده و در دوره 10 سه میلیون تن کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه این وزراتخانه پنج برنامه را در مورد اقتصاد مقاومتی در نظر دارد، گفت: ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید محصولات راهبردی، ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید نهاده‌های بخش کشاورزی، برنامه‌ ذخایر مسائل راهبردی کشاورزی، برنامه توسعه صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و برنامه استفاده از منابع تولید خارجی در چارچوب کشت‌های فرازمینی پنج برنامه این وزارتخانه در مورد اقتصاد مقاومتی است.

حجتی خاطر نشان کرد: در چارچوب همین برنامه‌ها می‌توان گفت که با افزایش بهره‌وری می‌توان نیاز کشور را در موضوع گندم تامین کرد به طوری که در افق پنج ساله می‌توان گندم را در داخل تولید نمود و در افق 10 ساله حتی پایداری در تولید گندم ایجاد کرد. رسیدن به تمامی این اهداف منوط به این است که الزامات مورد نیاز تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قانون بودجه 93 در مورد هدفمندی یارانه‌ها گفت: با کمال تاسف تبصره 21 قانون بودجه در مورد موضوع هدفمندی منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها به صورت بند عمومی به تولید اختصاص داده شده است که این بند شامل بخش کشاورزی می‌شود. اولویت بر این است که منابع حاصل به سلامت و امنیت غذایی داده شود. بر این اساس طبق گزارش‌ها عدد و رقمی به بخش کشاورزی جهت حمایت و پشتیبانی اختصاص داده نشده است.

حجتی افزود: به ما قول داده شده تا در صورت صرفه‌جویی و ثابت شدن هزینه‌ها بخش از درآمد حاصله را به بخش کشاورزی اختصاص دهند ولی ما باز هم تلاش می‌کنیم با منابع موجود کار را ادامه دهیم.

وی افزود: در این رابطه با مصرف بهینه سوخت و یا قراردادن سوخت با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان می‌توان اقداماتی انجام داد ویا اینکه ماشین‌آلات کشاورزی جدید را وارد این بخش کرد ما در این رابطه برنامه‌هایی را داریم ولی باز هم به ما قول دادند تا بعد از تعیین میزان دریافت کنندگان یارانه نقدی در صورت وجود منابع آن را به این وزارتخانه اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با اجرای قانون هدفمندی قیمت برق مربوط به چاه‌های کشاورزی چگونه تعیین می‌شود؟ گفت: اگر قیمت خود چاه‌ها ترجیحی باشد 20 درصد افزایش قیمت‌ها نیز ترجیحی می‌شود در واقع خروجی افزایش قیمت‌ در مورد چاه‌های کشاورزی، ترجیحی است.

حجتی در مورد تعیین قیمت محصولاتی همچون شیر که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد گفت: محصولاتی همچون که در سلامت مردم موثر است نباید افزایش قیمت چندانی داشته باشد مبنای تعیین قیمت آن است که قیمت هزینه تمام شده به اضافه سود معقول به عنوان قیمت مصرف‌کننده تعیین شود.

وی ادامه داد: این قیمت باید مورد پذیرش مسئولان و دست‌اندرکاران قرار گیرد اما اگر احساس شود که قیمت تعیین شده باعث فشار به مردم می‌شود دولت باید از طرق دیگر این مشکل را حل کند و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد که با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و توانمندی‌های موجود و در صورت عزم ملی و پشتیبانی‌ها لازم و تجهیز منابع مالی می‌توان به تراز مثبت غذایی و تجاری در افقت چشم‌انداز 10 ساله در بخش کشاورزی دست پیدا کرد.

حجتی به خصوصیات بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها اشاره و اظهار کرد: بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها از ارزش افزوده کمتری برخوردار است و از طرف دیگر ریسک پذیری این بخش نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است. بنابراین نباید این بخش رها شده و مورد حمایت قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی با آسیب‌هایی همچون خشکسالی، سیل، بیماری‌های واگیردار و آفات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند گفت: مثلا در سال گذشته سرما در برخی مناطق حتی به منفی 20 درجه رسید که باعث از بین بردن محصولات زراعی شد. این آسیب‌ها باعث شده است تا موضوع بیمه بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد که برای اولین بار در سال جاری 250 میلیون تومان ردیف برای بخش کشاورزی قرار داده شد اما متاسفانه روند استفاد از این بیمه حمایتی برای کشاورزان درست نبود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت بر روی قیمت محصولات کشاورزی بسیار حساس است، گفت: از آنجا که محصولات کشاورزی با غذا و سفره مردم ارتباط مستقیم دارد به محض افزایش حداقلی این محصولات تعزیرات رسیدگی‌ها لازم را انجام می‌دهد حال اینکه این نظارت در مورد کالاهای دیگر به این اندازه نیست ولی انتظار می‌رود که هزینه این حساسیت‌ها نیز تامین شود.

حجتی با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی گفت: آیا تاکنون یک ریال فاینانس در بخش کشاورزی آمده است و یا اینکه تاکنون سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است؟ تمامی این موارد نشان می‌دهد که نباید بخش کشاورزی را رها کرد و باید حمایت‌های لازم را در مورد آن انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید 4 میلیون تن کود اوره در سال گذشته توسط پتروشیمی‌ها گفت: این میزان تولید در حالی است که نیاز سال گذشته ما 9 میلیون تن بوده است.

همچنین در تیر ماه سال گذشته دولت و مسئولین دولتی قیمت کود اوره را 17 هزار و 500 تومان تعیین کردند اما پتروشیمی‌ها این کود را با افزایش 60 – 70 درصدی 30 هزار و 600 تومان تحویل دادند حتی زمانی که ما به وزارت خانه آمدیم این کود توزیع نمی‌شد و ما از رقم یارانه‌ای که مجلس پیش بینی کرده بود 5 هزار تومان به کود اوره یارانه دادیم.

حجتی افزود: ما سعی کردیم کود اوره را با قیمت 35 هزار تومان به مردم برسانیم امسال هم از بهمن ماه دنبال کردیم که کود اوره را در فصل کشت تحویل بگیریم. پتروشیمی‌ها علی‌رغم این که گاز طبیعی را به قیمت 3 سنت دریافت می‌کردند ونباید کود اوره را گران می‌کردند اما این اتفاق افتاد. اکنون هم ما در پی این هستیم که پثیش فاکتوری را در سال 93 به ما ارائه کنند اما هنوز این کار انجام نشده است.

وی افزود: در مورد کود فسفات هم من از صدور آن جلوگیری کردم زیرا فسفات سهمیه‌ی بخش کشاورزی است. شما ببنید تا روزی که ما آمدیم چقدر فسفات وارد مملکت شده بود. یک کشتی توسط شرکت‌های واسطه‌ای نفت به کشور آمده بود که در بندر مانده بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: کود فسفات باید در شهریور ماه که فصل کشت در مناطق سردسیر است، مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین خاطر ما در شهریور ماه اقدام به خرید کود فسفات کردیم. اما به دلیل محدودیت‌ها توانستیم در آبان ماه کود اوره و فسفات را در اختیار کشاورزان قرار دهیم و تاکنون 500 تا 600 هزار تن کود به دست کشاورزان رسیده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان