arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۳

طوفان ال نینو در راه بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کارشناسان و دانشمندان هواشناس می گویند به نظر می رسد که پدیده جوی و طوفانی موسوم به ˈال نینو ˈ در حال بازگشت است. این پیش بینی احتمال بروز خشکسالی در برخی نقاط و سیل در نقاطی دیگر را تقویت می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از منابع خبری ،ال نینیو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر چند سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می شود.

علائم اولیه حاکی است که این امر می تواند رکوردهای ثبت شده قبلی در جدول هواشناسی جهان را بشکند. اما کارشناسان می گویند هنوز نمی توان با قاطعیت درباره تاثیرات محلی نظر داد.



تاثیرات جهانی

ال نینو، هر چند سال یک بار و هنگامی رخ می دهد که آب های قطبی در اقیانوس آرام در بخش آمریکای جنوبی، گرمتر از حد معمول شود. هوای گرمی که از این آب ها برمی خیزد موجب تغییر مسیر بادهای عمده ای می شود که در سطح کره زمین می وزد.

این روند می تواند بادهای موسمی در جنوب و جنوب شرق آسیا را تضعیف کند. فصول بارانی در آفریقای جنوبی احتمالا خشک خواهند شد و همزمان شرق و جنوب آمریکا احتمالا صحنه نزولات جوی فراوان خواهد بود.

کارشناسان با احتمال دو سوم، پیش بینی می کنند که ال نینو تا آخر سال جاری میلادی رخ دهد.



زیر سطح اقیانوس آرام

اما آنچه که اهمیت دارد حجم بالای آب گرم در زیر سطح اقیانوس آرام در نزدیکی قطب جنوب است.

هواشناسان می گویند در حال حاضر نسبت به سال 1997 و درست قبل از تشکیل بزرگترین ال نینو ثبت شده در تاریخ، انرژی بسیار بیشتری در زیر آب ذخیره شده است.

ال نینو سال 98ـ1997 منجر به جاری شدن سیل های فاجعه بار در پرو، وقوع آتش در جنگل های اندونزی و مالزی و افزایش فراوان دمای هوای جهانی شد.

در صورتی که آب های گرم در شرق اقیانوس آرام راهشان را به سطح بازکنند و آنجا بمانند، این به معنای وقوع یک پدیده عمده ال نینو، ویرانی جوی در سطح جهان، و احتمالا ثبت دمای جدید بالا در کره زمین است.



تضمینی نیست

تونی بارنستون مدیر بخش پیش بینی هوا در دانشگاه کلمبیا، و محقق ˈانستیتوی تغییرات جوی و جامعهˈ می نویسد: وجود آب گرم زیر سطح به تنهایی برای تضمین وقوع ال نینو سهمگین کافی نیست.

آب گرم ممکن است پراکنده شود. ممکن است به سطح راه یابد اما آنجا نماند. بارنستون می گوید ال نینو در این موقع از سال، بسیار غیرقابل پیش بینی است.

علاوه بر این، اتمسفر نسبت به چند سال گذشته در چرخه سردتری است که ممکن است در جهت وقوع ال نینو قوی عمل نکند.

گری ایلیرتز، مدیر شبکه سیستم هشدار اولیه قحطی برای سازمان توسعه بین المللی آمریکا می گوید: ما پیش بینی کردیم که این ال نینوی بزرگی است. این واقعه می تواند سرمنشاء سرنوشت آینده صنعت خوراک در جنوب آفریقا باشد.



پیش بینی آینده

کارشناسان پیش بینی هوا تا ماه اوت تصویر بهتری از آنچه که ال نینو در چنته دارد به دست خواهند آورد.

مایک هالپرت، رئیس مرکز پیش بینی وضع اقیانوس ها و اتمسفر در آمریکا می گوید: ال نینو هر صدها تا هزاران سال یک بار باز می گردد، پس قطعا به تغییرات آب و هوا ربطی ندارد. حال پرسش اینجاست که آیا واقعا تغییرات جوی کره زمین در وقوع این پدیده اثر دارد یا نه؟

نظرات بینندگان