arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳

حاشیه بر متن غلبه نکند

دكتر هادي حق‌شناس*
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در بين وزراي دولت يازدهم طي چند ماه گذشته شايد فني‌ترين، باسابقه‌ترين و موفق‌ترين وزير، وزير نفت باشد. علت موفق بودن وزير نفت اين است كه طي زمان حضورش در وزارت نفت و وزارت نيرو عملكرد موفقي داشته و طي 20 سال گذشته همواره كارنامه قابل قبولي برجاي گذاشته است.

از طرف ديگر براساس اظهارات رئيس قوه قضاييه كه معمولا در پايان هر دوره دولت اعلام مي‌شود، ميزان اموال آقاي زنگنه در ابتداي وزارت و انتهاي وزارت تغييري نكرده كه حاكي از آن است كه حاصل بیش از 20سال وزارتش، نه‌تنها افزايش دارايي نبوده بلكه زندگي معمولي داشته‌اند.

نكته دوم اینکه زمان روي كارآمدن آقاي زنگنه در وزارت نفت، صادرات نفتمان نزديك به يك‌ميليون بشكه بود و اينطور مي‌توان گفت كه بخش قابل‌توجهي از نفت کشور بار كشتي‌هاي نفتکش‌مان در خليج فارس بود، اما امروز سقف فروش نفتمان به بيش از 5/1ميليون بشكه در روز رسيده است كه جز با تدبير وزير نفت محقق نمي‌شد.

اگر شخصي باتجربه‌ای مثل آقاي زنگنه در وزارت نفت حضور نداشت، هيچ‌وقت به اين حجم از صادرات نفت نمي‌رسيديم و شاهد پيشرفت پروژه‌هاي پارس‌جنوبي نبوديم. در زمستان گذشته اگر سكاندار وزارت نفت زنگنه نبود، شايد مانند زمستان پیش‌تر بخشي از استان‌ها با كمبود و قطع گاز مواجه مي‌شدند. اين مقدمه را آوردم به اين دليل كه هم سابقه قبل از دولت يازدهم آقاي زنگنه كاملا روشن و شفاف است و هم طي 7ماه گذشته عملكرد موفقي در عرصه نفت داشته‌اند ضمن اينكه جايگاهشان در اوپك قابل مقايسه با هيچ يك از وزرای دولت‌هاي نهم و دهم نيست. اما اينكه گاه برخي از نمايندگان اظهارنظر يا سوال يا تحقيق و تفحصي مطرح مي‌كنند تا زماني كه در چارچوب مقررات آيين‌نامه داخلي مجلس باشد، طبيعي است كه جزو وظايف و حقوق مسلم نمايندگان است كه مطرح شود و وزير نيز مكلف است كه پاسخ دهد. سوال، تحقيق و تفحص يا استيضاح ابزارهايي است تا ابهامي كه براي نماينده يا مجلس ايجاد شده رفع شود. هر نوع مساله‌اي كه خارج از اين باشد، جنبه فني شفاف‌كردن مسائل را نخواهد داشت بلكه موضوع سياسي يا حاشيه سياسي تلقي مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد اگر بخواهيم وزارت نفت را طی 8 ماهي كه از عملكرد دولت يازدهم مي‌گذرد بخصوص با بيش از 8 ماهه‌های ابتداي كابينه‌های دولت نهم و دهم مقايسه كنيم، قابل مقايسه نباشد.

به‌نظر مي‌رسد امروز برخي حساسيت‌ها درباره برخي وزرای دولت يازدهم بخشي به دليل آرام شدن فضاي كشور است كه اين فضاي كاري و مثبت روي شاخص‌هاي كلان اقتصادي اثرگذار بوده است. نرخ تورم سير نزولي دارد و رشد اقتصادي منفي سال 91 و 92 مطمئنا در سال93 مثبت خواهد شد. بنابراین جرياني كه كانديدايش در انتخابات نتوانست پيروز شود، امروز تا حدودي دنبال برخي بهانه‌جويي‌هاست. اگر به دولت يازدهم فرصت داده شود منتقدان مي‌توانند ارزيابي صحيحي راجع به عملكرد دولت پيدا كنند. به هر حال دولت يازدهم در شرايطي كشور را تحويل گرفت كه هم بخش بازرگاني خارجي با مشكلات حادي مواجه بود و هم نرخ بيكاري و تورم در داخل به نقطه ماكزيمم خود رسيده بود.

 امروز كه 8 ماه از آغاز به كار دولت روحاني مي‌گذرد طبيعي است كه نتوانسته برنامه‌هاي اصلي خود را اجرا كند اما به‌منظور ارزيابي‌هاي دقيق‌تر مي‌طلبد كه يك سال از عمر دولت گذشته باشد. اگر مجلس با دولت همكاري و همسويي بيشتري داشته باشد، طبيعتا به نفع هر دو قوه است. بخصوص امسال كه بحث اقتصاد و فرهنگ و عزم ملی با مديريت جهادي مطرح است؛ «عزم ملي» مي‌طلبد كه همه جريانات سياسي به دولت كمك كنند تا حماسه اقتصادي كه سال گذشته نامگذاري شده بود و در حد مقبول تحقق نيافت لااقل در سال جاري و با اصلاح شاخص‌ها محقق شود.



* نماينده مجلس هفتم/منبع: آرمان


نظرات بینندگان