arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳

"ملاله" ملعبه غرب است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یکی از حامیان حقوق زنان در پاکستان معتقد است که ملاله یوسف‌زی ملعبه غرب برای انتقاد از اسلام شده است.

به گزارش ایسنا، نیوزویک در بررسی دلایل توجه غرب به ملاله یوسف زی، دختر نوجوان پاکستانی که از حمله طالبان جان سالم به در برد، می‌نویسد: حمیرا ویس شهید، یکی از حامیان ارشد حقوق زنان در پاکستان معتقد است که ملاله یوسف‌زی خود قربانی غرب است.

حمیرا اویس شهید، سیاستمدار سابق، دانش‌آموخته هاروارد و سردبیر روزنامه می‌گوید: این دختر نوجوان محصل توسط آمریکا و انگلیس به شدت آسیب دیده، آنها از داستان نجاتش به نحو احسن سود می‌برند.

ملاله امروز یک شخصیت منفور در مکان‌های مشخصی در پاکستان است چرا که سکولارهای غرب از تجربه دردناک او در دره سوات به عنوان راهی برای انتقاد از اسلام بهره می‌برند.

به گفته شهید این افسانه که غرب نجات‌بخش ملاله است وضعیت او را با مشکلات جدی‌تر روبرو می‌سازد و همین امر تخریب و آسیب بیشتر به قربانی را موجب شده است.

این دختر نوجوان توسط شبه‌نظامیان طالبان که او را بخاطر مبارزاتش برای بهبود وضعیت تحصیلی دختران در شمال پاکستان هدف قرار داده بودند،‌ از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و برای درمان به انگلیس منتقل شد.

او هم‌اکنون تبدیل به سخنگویی برای بیان بدبختی زنان فقیر تحصیل کرده شده، در سازمان ملل سخنرانی می کند و بالاترین نشان افتخار پارلمان اروپا را دریافت کرده است.

اگرچه این دختر نوجوان در حال تبدیل شدن به یک فرد برجسته است، اما بسیاری در پاکستان او را ملعبه آمریکا می‌دانند چیزی که موجب دخالت در سیاست داخلی کشور و انتقاد از سنت‌های اسلامی است.

ملاله متهم به وفاداری زیاد به غرب است. او در این جنگی که پاکستان درگیر آن است و شیوه‌ای که غرب می‌خواهد آن را مدیریت کند، گیر افتاده، شیوه‌ای که غرب برای مدیریت در پیش گرفته تخریب قربانی است.

شهید، قانونگذار پیشین پنجاب معتقد است: ملاله یک مسلمان مذهبی است که هیچ تمایلی به تشویق دموکراسی سکولار در پاکستان ندارد. غرب می‌خواهد تا داستانی واقعی از ملاله بسازد، دستورکاری که برای آنها یا سیاست‌هایشان مفید و مثمرثمر است؛ همانند یک هجمه رسانه‌ای و آنگاه شاهد تمامی سوالات در باره سکولار شدن خواهید بود. این مساله پاکستان نیست؛ قانون اساسی ما با نام خداوند آغاز می‌شود و درباره تبعیت از ساختارها و اصول اسلام سخن می‌گوید – خوب حالا اینها چه می‌گویند؟

برای شهید که یادداشت‌هایش با نام "صمیمیت و نافرمانی" ماه گذشته میلادی منتشر شد، ‌یک سوءتعبیر بنیادین در باره تمایلات زنان پاکستانی در غرب وجود دارد.

وی می‌گوید: بله، زنان پاکستان خواهان دسترسی به تحصیلات، زندگی آزاد و بدور از خشونت و حمایت بیشتر و استقلال هستند، اما این بدان معنا نیست که نقش محوری و مرکزی اسلام را در فرهنگ کشور فراموش کنند. در عوض آنها خواهان نسلی محافظه‌کار و رهبران نئو فئودالی هستند که تعبیر تازه‌ای از قرآن در ارتباط با جریانات سیاسی ارائه دهند. مساله ما سکولاری شدن نیست.

وی تاکید می‌کند: مردم ما، سنت های ما،‌ موسیقی،هنر و اشعار ما همگی درباره بزرگداشت خالق و مخلوق است – عشق ما ریشه در خالق ما دارد، این با جامعه شما بسیار فرق دارد. مساله ما بی‌عدالتی،‌ فقر، دولت‌های فاسد و فقدان مسئولیت‌پذیری است. لطفا به ما در این زمینه کمک کنید. مساله ما سکولار شدن نیست.
نظرات بینندگان