arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳

لاریجانی: همکاری های منطقه ای و جهانی ایران و بلاروس گسترش می یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کمک به تقویت ثبات، همکاری و حل مسایل منطقه ای در کنار تاکید بر حمایت متقابل دو کشور ایران و بلاروس در عرصه جهانی، مهمترین موضوعات مطرح شده در دیدار ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس سنا و وزیر خارجه آن کشور بود.
 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رییس مجلس در جریان سفر دو روزه خود به مینسک روز چهارشنبه بطور جداگانه با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس سنا و وزیر امور خارجه بلاروس دیدار کرد، در جمع خانواده های اعضای سفارت ایران حاضر شد، با شیعیان در حسینیه بنت الزهرا(س) بلاروس سخن گفت و به کشته شدگان جنگ جهانی دوم در این کشور اروپایی ادای احترام کرد.



* تاکید بر حمایت متقابل دو کشور در عرصه جهانی

رییس مجلس شورای اسلامی در جریان دیدار با ˈالکساندر لوکاشنکوˈ رییس جمهور بلاروس با تاکید بر روابط خوب دو کشور، نقش تهران و مینسک را در حل و فصل مسایل بین المللی بسیار مفید دانست و خواستار گسترش روابط بین دو کشور شد.

طرفین همچنین ضمن ابراز رضایت از همکاری های پارلمانی، مواضع دو کشور در عرصه بین المللی را خوب ارزیابی و بر استمرار حمایت از مواضع یکدیگر تاکید کردند.

الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس در جریان این دیدار از نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه ای قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این نقش سازنده همچنان ادامه داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور بلاروس همچنین بر لزوم تقویت همکاری های دو جانبه و افزایش حجم روابط تجاری میان دو کشور تاکید کردند.



* تحریم ها نوعی ابزار غیر متمدنانه برای حل و فصل مشکلات است

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر بلاروس هم گفت: هماهنگی های ایران و بلاروس در حل مسائل منطقه ای باید گسترش یابد.

لاریجانی با بیان اینکه رایزنی های سیاسی دو کشور به نحو مطلوبی به امنیت و ثبات منطقه کمک کرده است، افزود: در شرایط بحرانی کنونی منطقه کشورهای ثابت قدم می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

رییس مجلس یادآور شد: ایران و بلاروس روابط پارلمانی خوبی با یکدیگر دارند و باید پذیرفت که اراده دو کشور بر گسترش روابط دو جانبه است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات باعث شده است همه ظرفیت های گسترش مناسبات میان ایران و بلاروس فعال نشود، خاطرنشان کرد: برخی کشورهای دردسرساز در دنیا این مشکلات را بوجود می آورند، اما مهم آن است که ایران و بلاروس در سطح رهبران و در زمینه مسائل سیاسی جهان استقلال دارند و در برابر دیکتاتوری بین الملل ایستادگی می کنند.

لاریجانی تصریح کرد: دو کشور ایران و بلاروس می توانند همکاری های صنعتی نیز با یکدیگر داشته باشند و نسبت به گسترش آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در ایران دولت جدیدی روی کار آمده و افراد با تجربه ای در آن مشغول به کار شده اند، افزود: این شرایط می تواند موجب توسعه همکاری های صنعتی بین دو کشور شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ایران علاقه دارد روابط اقتصادی خود را با بلاروس همتراز با مناسبات سیاسی دوجانبه توسعه دهد.

در ادامه این دیدار، میخائیل مت میکویچ نخست وزیر بلاروس نیز سفر لاریجانی را به معنای گشایش صفحه ای جدید در تاریخ همکاری های دو کشور دانست که نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بلاروس و ایران شرکای مطمئنی برای یکدیگر هستند و روابط بسیار خوب و عمیقی با هم دارند، گفت: ما از روابط و شراکت بسیار خوب و احترام متقابل نسبت به یکدیگر برخوردار هستیم.

مت میکویچ با بیان اینکه ایران برای بلاروس یک بازیگر مؤثر در صحنه های بین المللی است، تصریح کرد: ما از تهران بابت حمایتی که در عرصه بین المللی از بلاروس انجام داده است، تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: ما نتایج خوبی را در همکاری های یکدیگر نه تنها در مسایل تجاری بلکه در مسایل آموزشی و فرهنگی شاهد هستیم. بنابراین، همکاری های ما چندجانبه است و از توسعه این همکاری ها استقبال می کنیم.

نخست وزیر بلاروس یکی از دلایل کاهش حجم مبادلات دو کشور را تحریم های اقتصادی یکجانبه علیه ایران دانست و گفت: ما معتقدیم تحریم ها نوعی ابزار غیرمتمدنانه برای حل و فصل مشکلات است اما تشکیک مساعی می تواند تاثیرات این عمل زشت را به حداقل برساند.

وی افزود: کشورهایی هستند که وقتی نمی توانند دلیل قانع کننده ای برای رفتارهایشان علیه دیگران ارائه کنند به سمت راه حل غیر سازنده تحریم ها می روند که این موضوع هم علیه ما و هم ایران است.

مت میکویچ گفت: هدف کشورهای تحریم کننده از اعمال این تحریم ها تحمیل شرایط به طرف مقابل است و از نظر ما، این رویکرد غیر متمدنانه و محکوم است.

نخست وزیر بلاروس با اشاره به برنامه سفر هیاتی از نمایندگان صنایع و معادن ایران به مینسک و دیدارهای متقابل هیاتهای بازرگانی دو کشور در آینده نزدیک اطمینان داد: دورنمای خوبی برای مناسبات دو کشور وجود دارد.



* گسترش روابط ایران و بلاروس به ثبات منطقه کمک می کند

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس سنای بلاروس هم گفت: گسترش روابط ایران و بلاروس می تواند به ثبات منطقه کمک کند.

علی لاریجانی گفت: ما برای کشور بلاروس احترام زیادی قائل هستیم و مواضع مستقل این کشور در عرصه بین المللی مورد احترام ایران است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی جهان کشورهای مستقل می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند، ادامه داد: روابط ایران و بلاروس دوستانه و همه جانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است.

رییس مجلس گفت: در شرایط کنونی حساس منطقه و بحران های آن، ایران و بلاروس می توانند به ثبات منطقه کمک کنند.

رابینوف رییس مجلس بلاروس نیز در این دیدار اظهار کرد: ما احترام بسیار زیادی برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قایل هستیم و انجام اینگونه سفرها در سطح عالی به توسعه همکاری بین دو کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مانعی در راه گسترش روابط بین دو کشور وجود ندارد، افزود: ما علاقه مند به توسعه روابط در زمینه های فرهنگی و آموزشی و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی هستیم.

رابینوف در این زمینه از حضور 350 دانشجوی ایرانی در دانشگاههای بلاروس خبر داد.



* روابط سیاسی پایدار نیازمند پشتوانه اقتصادی است

لاریجانی در دیدار با ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس هم نقش او را در گسترش روابط دوجانبه ممتاز دانست و گفت: ما در موقعیتی هستیم که احتیاج به اقدامات بیشتر برای تعمیق روابط دوجانبه داریم.

وی تصریح کرد: روابط سیاسی پایدار باید پشتوانه های اقتصادی داشته باشد زیرا تعمیق روابط سیاسی در خلاء امکان پذیر نیست.

ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این دیدار تاکید کرد: ما کاملا آمادگی داریم تا روابط اقتصادی خود را با کشور شما تعمیق ببخشیم چون اعتقاد دارم گسترش روابط تجاری می تواند موجب تعمیق روابط سیاسی شود.



* گام ها در مذاکرات هسته ای در جهت درست برداشته می شود

رییس مجلس در جمع خانواده های اعضای سفارت ایران در مینسک نیز با بیان اینکه گام ها در مذاکرات هسته ای در جهت درست برداشته می شود، گفت:طرف های مقابل به این باور رسیده اند که دوره منصرف کردن ایران از انرژی هسته ای گذشته است.

وی افزود: ما امیدواریم آنها رویکرد واقع بینانه ای نسبت به مساله هسته ای داشته باشند و این مساله در مسیر خود حل شود.

لاریجانی با اشاره به دیدارهای خود با مقامهای بلاروس اظهارداشت: در مجموع مذاکرات با رییس جمهور، نخست وزیر و رییس مجلس سنای بلاروس، رویکرد مثبتی در مسایل مختلف احساس کردیم و در موضوعات مشخص تصمیماتی گرفته شد که اگر به نتیجه برسد می تواند در روابط دوجانبه فرصت های رو به رشدی را ایجاد کند.

لاریجانی تصریح کرد: شرایط حساس کنونی اقتضا می کند ما جدیتمان را بیشتر کنیم و برای فائق آمدن بر مشکلات یک نوع مجاهدت و سختکوشی لازم است.

وی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب سال93 را به نام ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ نامیدند یک واقعیت است چون شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی باید با یک نوع ایثارگری اداره شود.

وی افزود: رویکرد مجلس و دولت خارج کردن کشور از رکود است و عقل حکم می کند در این زمینه تمهیدات لازم صورت گیرد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: یکی از نهادهایی که می تواند در این زمینه نقش مجاهدانه ای داشته باشد وزارت امور خارجه است.



* حضور رییس مجلس در حسینیه بنت الزهرا(س)

دکتر علی لاریجانی در ادامه سفر دو روزه خود به کشور بلاروس در مراسم نماز جماعت مغرب و عشا در جمع ایرانیان مقیم بلاروس و شیعیان این کشور در حسینیه بنت الزهرا (س) شهر مینسک - پایتخت- شرکت کرد.

وی همچنین با حضور در میدان پیروزی مینسک و اهدای تاج گل، به کشته شدگان بلاروس در جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.
نظرات بینندگان