arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳

جهانگیری: از صندوق توسعه برداشت نداشته‌ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به مسائل مطرح شده در برخی رسانه‌ها تاکید کرد: دولت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی هیچ مصوبه‌ای در خصوص برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نداشته و اصرار دارد که به هیچ وجه از منابع صندوق در بودجه کشور استفاده نشود.

به گزارش ایسنا اسحاق جهانگیری ظهر روز پنجشنبه در ملاقات با اعضاء هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در این ابلاغیه تکالیف مهمی برای صندوق توسعه ملی پیش بینی شده که باید به دقت پیگیری و اجرایی شود.

وی خروج از رکود را از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در سال جاری دانست و افزود: با استفاده مناسب از منابع و اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌توان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی را تامین و زمینه خروج از رکود را فراهم کرد.

وی از جهت‌گیری صندوق توسعه ملی برای توجه ویژه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور استقبال کرد و افزود: با استفاده از این اعتبارات می‌توان مشکلات این مناطق را برطرف کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور بر اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی تاکید کرد و افزود: استفاده از منابع صندوق در صنایع بزرگ کشور می‌تواند زمینه افزایش صادرات آن‌ها را فراهم کند.

وی از استانداران و دیگر مسئولان کشور دعوت کرد تا طرح‌های مناسب بخش خصوصی در استان را هرچه سریع‌تر به بانک‌های عامل معرفی کنند تا همه استان‌های کشور بتوانند از منابع و تسهیلات صندوق استفاده کنند.

وی با تشکر از زحمات اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: از این صندوق انتظار می‌رود به گونه ای فعالیت کنند که با کمترین اثر تورمی، بیشترین بهره اقتصادی به دست آید.

سیدصفدرحسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز در این جلسه، گزارشی از آخرین موجودی، میزان اعتبارات ریالی و ارزی پرداخت شده و اولویت‌های کاری صندوق در سال جاری ارائه کرد. بر این اساس از سال ۱۳۸۹ که صندوق توسعه ملی شکل گرفته تاکنون در مجموع۵۹/۸ میلیارد دلار به این صندوق واریز شده است که از آن، مبالغی تحت عنوان تسهیلات ارزی، تسهیلات ریالی، عیدانه و پرداخت‌های خاص انجام گرفته است. در حال حاضر ۱۴/۶ میلیارد دلار از منابع صندوق برای طرح‌های در دست اجرا مسدود شده و موجودی فعلی صندوق ۲۲/۲ میلیارد دلار می‌باشد.

وی افزود: در این مدت برای طرح‌های مهمی همچون پتروشیمی ۳/۳ میلیارد دلار، فولاد ۱/۶ میلیارد دلار، نیروگاهی ۲/۶ میلیارد دلار پرداخت صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اولویت اصلی صندوق پرداخت اعتبارات مناسب برای توسعه صنایع و کشاورزی کشور است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: این اعتبارات در مناطق محروم با سود ۴ درصد کمتر و دوره بازگشت ۲ سال طولانی‌تر پرداخت می‌شود.

وی افزود: در ساختار جدید صندوق توسعه ملی مرکز مشاوره‌ای جهت تعامل با نخبگان و صاحبنظران دانشگاهی پیش‌بینی شده است تا از منابع صندوق به بهترین نحو برای توسعه کشوربهره‌برداری شود.
نظرات بینندگان