arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

لاریجانی: ضبط ساختمان بنیاد علوی کار کودکانه‌ای است/در موضوع هدفمندی به مردم اعتماد کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تورم 40 درصدی در سالهای 91 و اوایل سال 92 گفت: پیش بینی می‌شود در سال 93 ، تورم به 22 و نیم درصد برسد.

علی لاریجانی، در همایش فرماندهان ناجا با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال 92 با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شد، اقداماتی برای کاهش تورم صورت گرفت و چه بسا این که دولت و مجلس و سایر دستگاهها مصمم به اجرای آن هستند که می‌توانند تاثیراتی در جامعه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: پیش بینی می‌شود شرایط تورمی از سال 93 به 22/5 درصد برسد که باز هم رقم قابل توجهی است اما شتاب کاهش آن تقریبا خوب است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه فکر می‌کنم مسیری که دولت طی می‌کند در تلاش است که سامان یافته انجام شود و همه شما هم باید کمک کنید که این مرحله ، مرحله خوبی برای مردم باشد و مسئولین اجرایی هم بیشتر به مردم توضیح دهند و از همیاری مردم استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید مباحثی مطرح شود که جامعه را نگران کند، افزود: مبنای کار دولت باید همین گزارشی که مردم در ثبت نام داده‌اند، باشد وما به مردم اعتماد کنیم و تحرکی که از نظر روانی در این زمینه ایجاد ناامنی کند، نداشته باشیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: باید در هدفمندی یارانه‌ها بتوانیم با گفت و گو با مردم به اراده جمعی برسیم و امیدواریم که این مرحله با درستی طی شود.

وی افزود: مسیر کاری که برای سرمایه‌گذاری و رونق به تولید باشد و منجر به خارج شدن ازوضعیت رکود باشد مفید است که دولت در تلاش است که به این سمت و سو کار را سوق دهد.

وی تاکید کرد: مجلس هم قطعا کمک می‌کند که بخش‌های تولیدی از این رکود خارج شوند و وضعیت اشتغال بهبود یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وضعیت نیروی انتظامی اینگونه است که بر اجرای قوانین متعدد نظارت می‌کند، گفت: کار شما شکل همه‌جانبه و گسترده‌ای دارد و علی‌القاعده تخصص‌تان در مسائل امنیت بیش از ما است زیرا موضوعات مختلف را همه‌جانبه بررسی می‌کنید. البته همیشه نگاه بیرونی می‌تواند الهاماتی برای مباحث درونی باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه شرایط کشور در سال‌های گذشته حساس و پرفراز و نشیب بوده است، افزود: سایه این مساله در مسائل امنیتی مشاهده می‌شود چه اینکه در حوزه اقتصاد نوسانات شدیدی را داشته‌ایم که هنوز هم دنباله‌هایشان وجود دارد.

وی با اشاره به تحرکات در مسائل منطقه‌ای، اظهار کرد:‌ در بعضی از موارد این موضوعات در منطقه به اختلافات مذهبی سوق یافت که هنوز هم منطقه حالت نیمچه داغ دارد و نیز ما شاهد حسادت و شیطنت‌هایی در سطح منطقه بوده‌ایم که گوشه‌های آن به مسائل امنیت ما نیز سایش داشته است.

ضبط ساختمان بنیاد علوی کار کودکانه‌ای است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: البته مسائل بین‌المللی نیز با چالش‌هایی مواجه بوده است مانند هسته‌ای که نشانه آن را در تحریم‌ها و شئون ایذایی مشاهده می‌کنیم مثل کاری که در دو سه روز اخیر آمریکا در مورد ضبط ساختمان بنیاد علوی نشان داده است و این نشان می‌دهد که روش‌های ایذایی را دنبال می‌کنند و این کار کودکانه‌ای است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با ترسیم وضعیت در حوزه اقتصاد، گفت: از نظر تورم شاخص اقتصاد شاخص مهم و تاثیرگذاری در امنیت داخلی است. ما در سال 91 و 92 شرایط نامطلوبی داشتیم یعنی وضعیت تورم در پنج شش سال گذشته سیر صعودی داشته است که در سال 92 به 40 درصد رسیده البته اواخر سال کمی بهتر شد یعنی حدود 30 درصد که این مساله اثرات زیادی می‌تواند بر شرایط کشور بگذارد.

وی با اشاره به اینکه تورم رو به کاهش است، گفت: رشد تورم در سال 91 و 92 ضمن اینکه وضعیت صعودی داشته در میانه سال 92 حالت ایستا و سرازیر قرار گرفت و این تغییر شرایط اقتصادی در تحریم‌ها هم موثر بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نوع نگاه و برنامه‌ریزی در اقتصاد و مدیریت آن نقش مهمی دارد، گفت: اقتصاد متاسفانه هنوز تغییر فاحشی در عرصه بین‌المللی نداشته است اما تغییر رویکردها و توجه به تولید داخلی و سامان‌بخشی به شرایط داخل کشور می‌تواند نقش مهمی در ایجاد کنترل و شتاب داشته باشد.

لاریجانی به وضعیت عدالت اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: ضریب جینی این موضوع 36 درصد است که وضع مطلوبی نیست البته بخشی از شکاف‌های اقتصادی در جامعه اثرات اجتماعی هم دارد. البته که این موضوع نیز رو به بهبود است.

وی به آمار بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: کمترین آمارها 10 درصد و برخی نیز تا 15 درصد را مطرح می‌کنند که بر حسب شرایط شهرها متفاوت است البته رقم بالایی است.

رییس قوه مقننه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: خوشبختانه تصمیماتی که در نیمه سال 92 گرفته شد و تنظیم بودجه بر اساس آن صورت گرفت راه‌هایی را برای آرامش اقتصادی و سمت‌گیری درست فراهم کرد و در شرایط تورمی سال 93 پیش‌بینی می‌شود که به 22/5 درصد برسد که رقم قابل توجهی است اما شتاب آن کاهش را نشان می‌دهد.

لاریجانی افزود: رشد اقتصادی به منفی 5/4 رسیده بود که در سال 92 وضع بهتری پیدا کرد و امید می‌رود در سال 93 رشد اقتصادی مثبت باشد که با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها برای رشد یک درصدی در اقتصاد، روند رو به رشدی نشان داده می‌شود.

اگر بخش نهایی مذاکرات به درستی پیش برود، شرایط بهتری را فراهم می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بین‌المللی به ویژه مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای سمت و سوی آرامش‌بخشی دارد و از حالت پرتنش بیرون آمده است. ما در کوران مذاکرات سختی قرار داریم اما در مذاکرات هسته‌ای همواره تلاش شده که دستاورد ملی حفظ شود و با دقت بیشتری این مسیر طی شود که قطعا در حوزه اقتصادی و مسائل اجتماعی هم تاثیر می‌گذارد لذا اگر بخش نهایی به درستی پیش برود شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: کل بسته نهایی را باید در زمان‌بندی معقولی به اجرا در آوریم که تاثیرات آن در مسائل مختلف موثر است البته باید در این زمینه هوشیاری داشت. میزان پیشرفت ما در حوزه فنی و دیپلماتیک خوب بوده است لذا باید تلاش کنیم حرکت‌های ایذایی را فراموش کرده و اشراف اطلاعاتی دقیق‌تری به ویژه در خصوص مسائل فنی داشته باشیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گرچه آنها برخی موضوعات دیگر را در عرصه بین‌المللی مانند سلاح‌های ایران و حقوق بشر مطرح می‌کنند باید توجه داشته باشیم که این نوع حرکت‌های ایذایی در گذشته هم وجود داشته و ما باید مراقبت کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به موقعیت منطقه‌ای ایران اشاره کرد و افزود: طراز جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاثیرگذار است و نقش امنیت‌بخشی دارد البته نقاط منفی نیز در مسائل منطقه‌ای وجود دارد و آن اینکه حرکت دموکراسی‌خواهی رشد پیدا کرده ولیکن روی هم رفته شرایط ما مثبت است.

وی افزود: وضع ایران در تاثیرگذاری منطقه‌ای بیشتر شده است گرچه برخی معاندین می‌خواهند مشوح کنند اما موضع جمهوری اسلامی ایران همیشه مورد تحسین است.

رییس قوه مقننه با اشاره به رفتارهای قدرت‌های بزرگ و برخی از کشورهای منطقه در آشفتگی منطقه‌ای، اظهار کرد: چه همسایگان شرقی و چه خاورمیانه نگرانی‌هایی را به ویژه در ایجاد نظام مذهبی در منطقه دنبال می‌کنند و خیلی روشن است که ریشه‌ی ایجاد نظام مذهبی در منطقه،‌ سرویس‌های اطلاعاتی و اقدامات برخی کشورهای موذی در منطقه است به طوریکه در مساله سوریه عملا وارد آتش‌بیاری مذهبی شدند که در سه چهار ماه گذشته در نقطه اوج قرار داشته که الان کاهش پیدا کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به دامن زدن به مسائل قومی اشاره کرد و افزود: در 34 سال گذشته ما مساله‌ای به این نام که امنیت ملی را به خطر اندازد، نداشتیم و اقوام مختلف در کنار هم زندگی کردند و اینکه ذهن‌ها به سمت دیگری منحرف شود، کار درستی نیست و در اراده‌ها سایش ایجاد می‌کند لذا باید به این موضوع توجه کرد که همیشه باید رفاقت بین اقوام مختلف وجود داشته باشد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در سال 93 و 94 به سمت امنیت پایدار برویم باید شعار نیروی انتظامی «امنیت برای همه» باشد، خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی، گفت: شما نیرویی هستید که بیشترین ارتباط را با مردم دارید و تکیه‌گاه مهمی برای مردم هستید. اگر دغدغه امنیت برای همه وجود داشته باشد شما مورد اعتماد برای همه می‌شوید.

وی افزود: اگر انصاف به خرج دهیم در راهنمایی و رانندگی به دلیل همت و تلاشی که صورت گرفته حرکت‌های مثبتی ایجاد شده است البته هنوز در این زمینه باید کار کرد اما نتیجتا اینکه نیروی انتظامی این قدرت و انعطاف‌پذیری را دارد که برنامه‌ریزی و ساماندهی لازم را در دستور کار قرار دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از جرایمی که ایجاد ناامنی داخلی می‌کند، گفت: ممکن است در یک محله‌ای یک مورد وجود داشته باشد اما ناامنی همه اعضای محله را درگیر می‌کند.

لاریجانی همچنین تاکید کرد که امیدوارم دولت که در انتخابات از پشتوانه خوبی برخوردار شده،امیدواری را با دقت عمل مورد استفاده قرار دهد که قطعا این امیدواری در مسائل امنیتی داخل کشور تاثیر می‌گذارد اما آنچه مهم است اینکه از ظرفیت مشارکت هم استفاده کنند.

وی همچنین به تاثیرگذاری و نقش رسانه‌های گروهی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد عملیاتی انجام می‌شود که از نظر رسانه‌ای باید خوب انعکاس داده شود و رسانه‌ها باید از لحاظ توصیفی در آیند و نقش روشنگری و بازدارندگی داشته باشند.

رییس قوه مقننه در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد در سالی که مزین به مکتب فاطمی است از بسیج افکار مختلف استفاده شود و طبیعتا نیروی انتظامی باید با هویت و جا افتاده در کشور باشد که احترام پلیس حفظ شود، در سطح رسانه‌ها نیز احترام پلیس حفظ شود و سازوکار درونی را خود نیروی انتظامی ترسیم کند تا نتیجه این باشد که پلیس تکیه‌گاه جامعه است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان