arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

ایران مشغول ساخت کارخانه نابودی ذخایر هسته‌ای خود بود!؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار اطلاعات اشتباه در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و بعضی رسانه‌ها، برای توجیه مواضع خود اخباری را منتشر می‌کنند که گاه به شکل جالبی طنزآمیز است.

به گزارش «تابناک»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از گزارش‌های فصلی خود در 28 اوت 2013 یعنی در اوایل شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد که ایران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت که از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق در آورد، مشغول ساخت تاسیسات تبدیل اورانیوم غنی‌شده تا سطح پنج درصد به پودر اکسید اورانیوم است. پودر اکسید اورانیوم غنی‌شده به صفحات سوخت مورد استفاده در تاسیسات اتمی تبدیل می‌شود.

البته آژانس در گزارش‌های خود این را پذیرفته بود که این تاسیسات ایران نیز تحت پادمان‌های آژانس قرار دارد.

در پاراگراف 45 گزارش اوت 2013 آژانس آمده است که ایران در نامه‌ای به تاریخ 17 جولای 2013، وجود چنین تاسیساتی را به آژانس اطلاع داده و هدف از ساخت آن را تبدیل اورانیوم غنی‌شده به پودر اکسید اورانیوم اعلام کرده است. ایران در نامه‌ای که در اوت 2013 به آژانس فرستاده، پرسشنامه طراحی تفصیلی این تاسیسات را به آژانس ارائه کرده است. در جریان یکی از بازرسی‌های دوره‌ای از تاسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان در 18 اوت، روشن شد که بهره‌برداری از این تاسیسات که آژانس و ایران، آن را تاسیسات پودر اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP) می‌نامند، تا پایان سپتامبر 2013 آغاز خواهد شد.

کار تکمیل این تاسیسات در موعد مقرر پایان نیافت و در جریان توافق موقت هسته‌ای در ژنو، ایران موافقت کرد که «آن بخش از اورانیوم غنی‌شده خود را که بعد از اجرایی شدن توافق تولید می‌کند» پس از به راه انداختن کارخانه EUPP به اکسید تبدیل کند. این امر بدان معنا است که اورانیوم غنی‌شده ایران یک گام دیگر به قابل استفاده شدن در نیروگاه‌های اتمی نزدیک می‌شود، ضمن این که نگرانی از استفاده تسلیحاتی از آن کاهش می‌یابد.

بعد از چند ماه تاخیر در به راه افتادن این کارخانه، آژانس در یکی از گزارش‌های خود در باره روند اجرایی شدن توافق ژنو اعلام کرد که ایران در نامه‌ای به آژانس، چند روز مانده به نوروز امسال اطلاع داده است که بهره‌برداری نرمال از این تاسیسات را در نهم آوریل برابر با بیستم فروردین ماه با استفاده از «اورانیوم طبیعی» آغاز می‌کند.

در حالی که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید دارد که هنوز هیچ یک از ذخایر 20 درصدی ایران (بر اساس توافق ژنو نیمی از ذخایر 20 درصد ایران که حدود 200 کیلوگرم بوده است باید به اکسید اورانیوم تبدیل شود) و ذخایر جدید اورانیوم 5 درصد که از تاریخ 30 دی ماه تولید شده است، در فرآیند اکسید کردن قرار نگرفته است، یکی از رسانه‌هایی که در همه ماه‌های گذشته مشغول انتشار اطلاعات مغشوش در باره مساله هسته‌ای ایران بوده، این بار هم مدعی شده است که ایران، تبدیل اورانیوم غنی شده به اکسید را آغاز کرده است. و هم این کار را معادل نابود کردن ذخایر هسته‌ای ایران دانسته است.

نکته جالب این است که تحلیلگران ناشناخته این سایت بدون شناخت ابعاد مختلف توافق هسته‌ای ژنو و کارکرد تاسیسات در حال احداث و یا تکمیل شده ایران، راه افتادن یکی از تاسیسات مهم هسته‌ای ایران را از بین بردن ذخایر هسته‌ای ایران جا زده‌اند.
نظرات بینندگان