arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳

اگر می‌خواهید سالم بمانید با بینی نفس بکشید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
حالت طبیعی تنفس، تنفس با بینی است و افرادی که با بینی نفس می‌کشند شب‌ها خواب راحت تری داشته و در طول روز سر حال تر و شاداب ترند.
 
محسن ندافی فوق تخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تنفس با بینی در هنگام خواب بسیار متفاوت است با تنفس با دهان و در حال حاضر ثابت شده تنفس با بینی مقدار اکسیژن بیشتری را به خون می‌رساند.
 
وی افزود: در واقع حالت طبیعی تنفس، تنفس با بینی است و افرادی که با بینی نفس می‌کشند شب‌ها خواب راحت‌تری داشته و در طول روز شاداب تر و سرحال تر‌ند چراکه در شب مغز آنها استراحت بیشتری کرده است در حالیکه افرادی که با دهان نفس می‌کشند معمولا خواب راحتی نداشته و دچار "وقفه‌های تنفسی" در هنگام خواب می شوند.
 
وی اضافه کرد: این وقفه‌ها موجب تکه تکه شدن خواب شبانه‌ی آنها شده و باعث می‌شود این افراد در طول روز خسته، خواب آلود و دچار حالت‌های عصبی باشند، علاوه بر این تنفس با دهان بر روی وضعیت کاری و روابط اجتماعی فرد نیز تاثیر منفی می‌گذارد.
 
وی بیان کرد: مزیت دیگر تنفس با بینی این است که هوای تنفس با گذشتن از بینی مرطوب می‌شود و ریه‌ها را آزار نمی‌دهد و تنفس هوای خشک برای ریه‌ها مضر است.
 
وی تاکید کرد: بینی هر انسانی بهترین و اولین فیلتر تنفسی اوست و بسیاری از ذرات مضر معلق در هوا چون میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را قبل از آنکه به قسمت‌های پایین تر مجاری تنفسی و ریه‌ها برسند تصفیه می‌کند.
 
وی اشاره کرد: تنفس با بینی موجب تعدیل هوای تنفسی شده و دمای آن را به دمای بدن نزدیک تر می سازد.
 
محسن ندافی افزود: کسانی که با دهان نفس می‌کشند به دلیل خشکی دهان مستعد پوسیدگی دندان‌ها و نیز بوی بد دهان می‌باشند علاوه بر این، این گونه افراد مستعد تحریک و درد در ناحیه گلو و دچار شدن به عفونت‌های تنفسی هستند.
 
وی اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای تنفس با بینی رشد متناسب طبیعی صورت است و در افرادی که با دهان خود تنفس می‌کنند رشد فک و صورت غیر طبیعی بوده و باعث بروز مشکلاتی چون گودی کام، کشیدگی صورت، جفت نشدن درست دندان‌های بالا و پایین و جفت نشدن لب‌ها بر روی هم می‌گردد.
نظرات بینندگان