arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳

ناکامی شورای امنیت در‌صدور ‌قطعنامه‌ درباره سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک بار دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست خود نتوانست قطعنامه‌ای را به منظور رسیدگی به اوضاع انسانی سوریه تصویب کند.


این اتفاق درحالی می افتد که اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می گوید بزودی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. پیش از او کوفی عنان فرستاده سازمان ملل نیز نتوانست راه حلی برای بحران سوریه پیدا کرده و در نهایت استعفا کرد.

به گزارش ایسنا  به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، رئیس نیجریه ای شورای امنیت در این خصوص اعلام کرد شورا پس از نشستی سه ساعته که به صورت غیررسمی و پشت درهای بسته برگزار شده بود نتوانست به توافق درباره بیانیه ارائه شده از سوی انگلیس در خصوص وضع انسانی سوریه بویژه شهر حمص دست یابد. وی با بیان این که دلیل شکست و نرسیدن به توافق مخالفت های کشور روسیه بود، تاکید کرد شورای امنیت با شماری از بندهای پیش نویس این بیانیه موافقت کرده است. رئیس شورای امنیت همچنین تاکید کرد اعضای این شورا توافق کردند گروه های ذی ربط در سوریه را برای اجرای فوری قطعنامه 2139 شورای امنیت که در آن به ارسال کمک های غذایی به مناطق تحت محاصره سوریه تاکید شده، تشویق کنند.

وی علاوه بر این نسبت به آثار درگیری های سوریه بر اوضاع انسانی این کشور بویژه شهر حمص ابراز نگرانی و اعلام کرد که شورای امنیت از درخواست اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه مبنی بر آغاز مذاکرات صلح میان دولت و نمایندگان غیرنظامیان و گروه های مسلح در بخش قدیمی شهر حمص جهت توافق میان دو طرف حمایت می کند. پیشتر اخضر ابراهیمی از دولت و مخالفان سوریه خواسته بود جهت توافق برای پایان محاصره شهر حمص با یکدیگر مذاکره کنند.

روزگذشته، منابع مطلع از پیشروی ارتش سوریه به سوی بخش های تاریخی شهر حمص که تحت اشغال تروریست ها قرار دارد، خبر دادند. ارتش که از روز سه شنبه گذشته حمله گسترده ای را علیه تروریست ها در شهر حمص آغاز کرده است با به دست گرفتن کنترل ساختمان ها و تنگ تر کردن حلقه محاصره علیه آنها در حال پیشروی فزاینده به سوی بخش های تاریخی شهر حمص است. حمص سومین شهر مهم سوریه و شهری تاریخی است که تروریست های معارض دولت هنگام آغاز درگیری ها در مارس 2011، این شهر را پایتخت خود معرفی کردند.

برخی خبرهای تائید نشده حاکی از آن است که عناصر مسلح دیروز چند منطقه مسکونی شهر حمص را با گلوله هایی، حاوی گازهای شیمیایی گلوله باران کردند.

کناره گیری ابراهیمی

این در حالی است که اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در بحران سوریه می گوید تا یک ماه دیگر از سمت خود کناره گیری می کند. به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه الحیات، برخی منابع غربی گفتند که ابراهیمی تا یک ماه دیگر از مقام خود به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه کناره گیری می کند. این منابع افزودند، ابراهیمی چند بار در گذشته اعلام کرده بود که از سمت خود کناره گیری می کند، اما این بار در تصمیم خود جدی است و بی تردید کناره گیری می کند. ابراهیمی پس از آن به این سمت معرفی شد که کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل نتوانست راه حلی برای بحران سوریه پیدا کند. عنان علت استعفای خود را در سیزدهم مرداد 1391 اختلافات زیاد جامعه جهانی پیرامون بحران سوریه اعلام کرد و گفت از ماموریت او حمایت کافی نمی شود. اخضر ابراهیمی با سفرهای متعدد خود در نهایت توانست طرف های درگیر در سوریه را در کنفرانس ژنو2 گرد آورد اما این نشست ها کاملا بی نتیجه بود.

دیروز در ادامه درگیری های نظامی سوریه اعلام شد گروه های تروریستی یک خودروی بمبگذاری شده را در شهر «السلمیه» در استان حماه منفجر کردند.

گفته می شود در اثر این انفجار ۱۳ نفر کشته و زخمی شدند. همچنین به تعداد زیادی فروشگاه و خودرو خسارت وارد آمد. در همین حال، در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده دیگر در برابر مسجد «بلال حبشی» در منطقه «عکرمه» در شهر «حمص» که روز جمعه رخ داد، ۳۰ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. دریک خبر دیگر اعلام شد چهار خبرنگار فرانسوی که در سوریه ربوده شده بودند، آزاد شدند. رادیو واتیکان نیز در خبری اعلام کرد عناصر مسلح دو جوان مسیحی را به دلیل مخالفت با گرایش به اسلام یا پرداخت «جزیه» به صلیب کشیده اند.

به گزارش العالم، یک راهبه سوری که «رغد» نام دارد، به رادیو «واتیکان» گفته است: «عناصر مسلح و افراطی که چند شهر یا روستا را اشغال کرده اند از مسیحیان می خواهند که یا شهادتین را بگویند یا بمیرند؛ برخی اوقات نیز از آنان خواسته می شود که جزیه بدهند.»

این راهبه سوری که قبلا مدیر مدرسه ای کاتولیک در دمشق بود و اکنون در فرانسه اقامت دارد، خاطرنشان کرد: «یکی از این دو جوان مقابل پدرش به صلیب کشیده شد و دیگری هم به همین گونه در عبرا، منطقه صنعتی ریف دمشق به قتل رسید.»

نظرات بینندگان