arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

کناره گیری وزیر خارجه دولت موقت تونس

وزير خارجه دولت موقت تونس به علت اتخاذ موضع‌گيري ذليلانه خود در قبال فرانسه كه خشم مردمي را به همراه داشت، از سمت خود كناره‌گيري كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير خارجه دولت موقت تونس به علت اتخاذ موضع‌گيري ذليلانه خود در قبال فرانسه كه خشم مردمي را به همراه داشت، از سمت خود كناره‌گيري كرد.

به گزارش فارس به نقل از الجزيره، «احمد اونيس» وزير خارجه دولت انتقالي تونس به الجزيره اعلام كرد كه بعد از سه هفته از تصدي به عنوان وزير خارجه دولت موقت از سمت خود استعفا كرده است.

وزارت خارجه تونس نيز در بيانيه‌اي رسمي از اين استعفا خبر داده و البته در مورد علت و انگيزه‌هاي وي در مورد استعفا يا جايگزين‌هاي احتمالي وي هيچ توضيحي را ارائه نداد.

اونيس در جديدترين اظهارات خود خشم مردم تونس را برانگيخته بود، وي در برنامه‌اي تلويزيوني از به كار بردن واژه انقلاب براي خيزش مردمي تونس و ساقط كردن رئيس‌جمهور مخلوع و ديكتاتور اين كشور خودداري كرد و به صورت ذليلانه‌اي «ميشل اليو ماري» همتاي فرانسوي خود را تحسين و توصيف كرد.

مردم اسلامگراي تونس كه در انقلاب خود به دنبال روي كار آمدن جريان‌هاي اسلامي هستند، از اظهارات روشنفكرانه و غرب زده اين وزير تونسي به خشم آمده و وي را براي تصدي سمت رياست دستگاه ديپلماسي كشور در دوران انقلاب مردمي آن نالايق مي‌دانند.

وزير جديد در سخنان خود با اتخاذ موضعي ذليلانه گفته بود كه «هميشه آرزوي ديدار با ميشل اليو ماري را دارد،» اليو ماري همان كسي است كه مردم مصر او را به داشتن روابط نزديك و مشكوك با زين العابدين بن علي متهم مي‌كنند.

اظهارات اونيس علاوه بر خشم مردم، محكوميت كارمندان وزرات خارجه و تجمع اعراض‌آميز آنها را نيز به دنبال داشت كه همين موضوع باعث شد وي دفتر كار خود را ترك كند.

تحليلگران بر اين عقيده هستند كه محمد الغنوشي، رياست دولت موقت انقلابي تونس هيچ تناسب و سنخيتي با انقلاب اين كشور ندارد و همين موضوع باعث ادامه بحران در تونس از سويي و ادامه فشارها بر دولت انتقالي از سوي ديگر شده است.

قضات تونسي ديروز در تظاهراتي خواستار مبارزه با فساد و ايجاد نظام جديد قضايي پس از خروج زين العابدين بن علي رئيس جمهور فرار اين كشور شدند.

الجزيره در گزارشي اعلام كرد كه اين تظاهرات نشانه اي بر همراهي قضات با حركت انقلابي مردم بوده است و قضات تونسي تاكيد كردند كه دستگاه قضايي بايد استقلال خود را بازيابد.
نظرات بینندگان