arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۴۵۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۳

اعداد ما را فريب ندهد

* سعيد ليلاز
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«در 10روز نخست ثبت‌نام، تعداد متقاضيان دريافت يارانه از مرز 70ميليون نفر گذشته است، ضمن اينكه تعداد انصرافي‌ها هم همچنان كمتر از 10درصد است.» اين خبري است كه از ابتدا نسبت به تحقق آن اميدوار بودم؛ اگر حتي بين 7 تا 10ميليون نفر هم از دريافت يارانه انصراف دهند به عدد خوبي رسيده‌ايم كه به نظر مي‌رسد برآوردم شايد از ساير پيش‌بيني‌ها دقيق‌تر بوده است. از ابتدا انتظار داشتم در صورت انصراف 7 تا 10ميليون نفر از دريافت يارانه، به عدد خوبي برسيم كه انصراف داوطلبانه به تنهايي بسيار ارزشمند است.

علت چنين پيش‌بيني و برآورد محافظه‌كارانه‌ای اين بود كه همه مي‌دانيم شكاف بين مردم و دولت در ايران وقتي دكتر روحاني رياست‌جمهوري را تحويل گرفت به نقاط خطرناكي رسيده بود و ثبت‌نام‌هاي يارانه به لحاظ سياسي و اجتماعي نشان مي‌دهد تا رسیدن به مرحله اعتماد مطلوب ضایعه‌هایی وجود دارد. اين يافته‌اي است تلخ كه قبل از اينكه ثبت‌نام انجام گيرد، مي‌دانستيم اما ثبت‌نام به لحاظ اجتماعي و سياسي تاييدي بر اين ماجرا بود و هشدار سنگيني به مسئولان و يك ميليون بار بيشتر به دولت كه در اينجا دولت مخاطب مردم نيست به‌نحوي كه يقين دارم اگر دكتر روحاني مجددا در همان شرايط انتخاب 1392 قرار گيرد، با توجه به خط‌مشي و عملكردي كه تاكنون در حوزه سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي داشته‌اند، بالاي 30ميليون راي خواهد آورد اما به لحاظ سياسي بين مردم و دولت شكافي ايجاد شده كه طبيعتا به اين سرعت قابل ترميم نيست.

وقتي دوران منحصربفردی در تاريخ ايران را طي 8سال گذشته سپري كرديم، هيچ مسئولي نمي‌تواند انتظار داشته باشد به اين زودي چنين اتفاقاتی فراموش شود كه تقريبا مي‌توان گفت دامن هيچ‌يك از مفسدين، عوامل، سرنخ‌ها، پشت‌پرده‌ها و مجريان را تاكنون نگرفته و هنوز اتفاق خاصي در برخورد با فسادي كه در تاريخ ايران بي‌سابقه است و بيش از 300 و 400 ميليارد دلار از ثروت ملت ايران طي آن گم شد، صورت نگرفته است. طبيعي است مردم نسبت به اين موضوع واكنش نشان مي‌دهند. در حقيقت اين همان راي 5درصدي است كه به نماينده آن جريان در انتخابات سال قبل داده شد.

از نظر اقتصادي فكر مي‌كنم هنوز اتفاق بدي رخ نداده و نسبت به دوره قبل جلو هستيم. نخست اينكه به لحاظ آماري يك پالايش و پيرايش جديدي در نظام آماري كشور صورت گرفت. تقريبا يك‌بار ديگر اكثريت مردم در طرح يارانه‌ها ثبت‌نام كردند و هنوز كار نهايي صورت نگرفته و راستي‌آزمايي از باب اينكه حتي مرده‌ها يا خارج‌نشينان را از اين طرح جدا كنيم، اتفاق نيفتاده و بدون هيچ‌كدام از اين پالايش‌ها حدود 7ميليون نفر از يارانه‌بگيران كم شده‌اند كه حتي اگر ظرف ديروز و امروز ثبت‌نام‌هاي جديد انجام گيرد، باز هم يقين دارم كه 5ميليون نفر عدد بسيار خوبي است كه معادل 250ميليارد تومان در ماه و 3هزار ميليارد تومان در سال است كه قادر به نوسازي كل شبكه حمل‌ونقل عمومي كشور در هر سال است.

يعني طي يك دوره 3 تا 4 ساله به اندازه‌اي كه كل كشور در دوره 4ساله نوسازي شود و به اندازه كل ظرفيت جذب پول خودروسازي ايران مي‌توان ظرفيت حمل‌ونقل عمومي كشور را نوسازي كرد كه به‌تنهايي عدد كمي نيست و به‌تنهايي يك موفقيت محسوب مي‌شود. به قول استالين «نبايد اجازه دهيم كه آمار و درصدها ما را گول بزند.»

ممكن است 5ميليون نفر بين 7 تا 8درصد باشند اما به ياد داشته باشيد اين تعداد اولا انصراف داوطلبانه داده‌اند كه حائز اهميت بسيار بالايي است و همانطور كه قبلا نيز ادعا كردم ارزش هركدام از اين انصراف‌هاي داوطلبانه بيش از 10 انصراف غيرداوطلبانه است. ثانيا اين ميزان، عددي بين 3 تا 4هزار ميليارد تومان در سال، تفاوت هزينه، تفاوت كسري بودجه و تورم و تفاوت بهبود خدمات‌رساني در دولت ايجاد مي‌كند كه به‌نظرم حتي در حالي كه دولت هنوز هيچ كاري در زمينه راستي‌آزمايي انجام نداده است، عملكرد قابل قبولي است.


به ياد داشته باشيد دولت در زمينه اطلاع‌رساني و زمينه‌سازي به‌منظور انصراف داوطلبانه اولا بسيار ضعيف عمل كرد و ثانيا تقريبا هيچ كمكي نداشت به‌طوري كه صداوسيما به‌گونه‌اي در اين فرآيند شركت كرد كه فقط قصد رفع تكليف داشت. تقريبا بدون اينكه كار فرهنگي، سياسي و اطلاع‌رساني صورت گرفته باشد 7ميليون نفر انصراف دادند كه عدد خوبي است. به‌ياد داشته باشيم براي پرداخت يارانه‌ها، 42هزار ميليارد تومان بودجه درنظر گرفته شده كه از اين تعدادي كه ثبت‌نام نكردند بين 3تا 4 هزار ميليارد تومان كم مي‌شود كه به بودجه عمراني دولت اضافه مي‌كند و اين عدد به‌معناي 10درصد بودجه عمراني سال 1393 ايران است و به اندازه 20 تا 25 درصد عملكرد كل بودجه عمراني سال 91 ايران است پس نبايد اجازه دهيم اعداد ما را فريب دهند!

* اقتصاددان

منبع: آرمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
13
64
...
این نشون میده که اکثریت ملت تا جایی حمایت میکنند که براشون هزینه ای نداشته باشه ...
ای کاش این آمار هیچ وقت اعلام نمیشد
ملتی که تو این شرایط از 45000 تومان نمیگذره چه توقعی داریم که تو شرایط سخت از چیزای با ارزش تر و مهم تر بگذره!
درسته که وضع اقتصادی مردم اصلا مناسب نیست ولی هر جور حساب کنیم تعداد کسانی که به این 45000 تومان احتیاج ندارن خیلی بیش تر از این 7 میلیون نفر هست ولی ...
این ملت خیلی چیزها رو تو 8 سال احمدی نژاد از دست داد و به همین راحتی ها نمیتواند دوباره آنها را به دست آورد.
این افرادی که بر علیه دولت در قبال مذاکرات هسته ای موضع میگرفتند و می گفتن که این باعث قوی تر شدن موضع ایران تو مذاکرات میشه آیا فکر نمی کنند که اگر کشورهای غربی این نتایج رو ببینن که حاصل یک ماه التماس از مردم برای انصراف از یارانه 15 دلاری هیچ نتیجه ای نداشته است آیا باز هم ایران در مذاکرات در موضع قدرت قرار دارد؟
اگر تعداد کسانی که در مدت این یک ماهه در تلوزیون مصاحبه کردند و زبانی از یارانه هایشان انصراف دادند را ضرب در تعداد اعضای خانواده شان بکنیم، تعداد انصرافی ها باید خیلی بیشتر از این آمار باشه ...
از این دست مصاحبه ها در موضوعات مختلف در صدا و سیمای ضرغامی زیاد مشاهده کردیم که نتایج این موضوع را می توان به دیگر موضوعات نیز تعمیم داد. ولی چرا ...
دلیلش مشخص است ...
دروغ بدترین یادگار دوران احمدی نژاد برای این ملت بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
6
54
جناب آقاي ليلاز با فروش 1400ميليارد نفت در 35 سال گذشته مشكلات فعلي را داريم حالا با 1 ميليارد دلار پس انداز از انصرافي هاي يارانه ، مملكت گل و بلبل ميشود ؟!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
8
30
شما که به 250 میلیارد تومان قانع بودید می آمدید 4هزار و پانصد تومان از یارانه همه کم می کردید. مبلغ حدود 400 میلیارد تومان نصیب دولت می شد.
محمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
10
25
تحلیل خوب و درستی بود
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
45
20
جناب لیاز آیا شما واقعا در متن جامعه هستید؟
آیا در این مدت صدا و سیما را ندیدید؟
صدا و سیما رفع تکلیف کرد؟
بهتر نیست این تحلیل ها را با مردم عادی جامعه مطرح کنید و بازخورد را از آنها بگیرید تا در تحلیلهای بعدیتان فرافکنی نکرده و مبتنی بر واقعیات جامعه و نوع تفکر مردم بحث کنید؟
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
10
35
آقای لیلازاقتصاددانی است واقع بین واهل عددورقم وامیدواربه آینده .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
7
24
آفرین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
9
20
براوو
نظرات بینندگان