arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

4درصد دانش‌آموزان تجربه مصرف شیشه دارند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس شیوع شناسی اعتیاد در سال 90، 1.1 درصد دانش‌آموزان قرص اکستازی مصرف کرده‌اند، گفت: بر اساس این طرح شیوع شناسی، چهار درصد دانش آموزان یکبار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا دکتر جزینی در نشست خبری خود ضمن تشریح عملکرد سال 92 ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف، اولویت امسال ستاد را اجتماعی کردن موضوع مواد مخدر و مقابله با کاهش بازار جرم اعلام کرد.

وی افزود: شناسایی، تعقیب و انهدام شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین‌المللی، ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان از طریق ساماندهی نظام اموال مصادره‌ای، گسترش و کنترل انسداد مرزها و هوشمندکردن سیستم‌های نظارتی و کنترل در مرزهای آبی و خاکی، اجرای طرح‌های ویژه جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و جمع‌آوری معتادان متجاحر، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش آسیب، دسترسی معتادان متقاضی درمان به خدمات مناسب درمانی و ایجاد مصونیت فرهنگی و اجتماعی در برابر تهدید اعتیاد با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها از برنامه‌هایی است که امسال در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

وی همچنین جداسازی زندان‌ها را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های ستاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: مقرر شده زندانیان جرایم مواد مخدر به اردوگاه‌های با شرایط سخت انتقال داده شوند.

جزینی همچنین اجرایی کردن سامانه ملی مبارزه با مواد مخدر با همکاری دستگاه‌های اجرایی عضو و مرتبط ستاد، ارتباط مستمر با نمایندگان مجلس و قوه قضاییه پیرامون اقدامات و عملکرد ستاد، هدایت پژوهش‌های کاربردی و نظارت کامل بر عملکرد شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها را از برنامه‌های دیگر ستاد در سال جاری برشمرد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 1.1 درصد دانش آموزان قرص اکستازی مصرف کرده‌اند گفت: طبق آمار شیوع شناسی سال 90، چهار درصد دانش آموزان که اغلب در سن 16 تا 17 سالگی قرار دارند یک بار محرک شیشه را مصرف کرده‌اند که اکثر این مصرف مواد مربوط به شب امتحان است.

به گفته وی تهوع، بیهوشی، سکته‌های مغزی و قلبی و افسردگی نیز از عوارض مصرف مواد محرک در شب‌های امتحانی است که گزارش شده است.

وی همچنین با هشدار نسبت به مصرف سیگار و قلیان در بین دانش آموزان گفت: خطر ابتلای دانش آموزان پسر نسبت به دختر طبق آمار بیشتر است ضمن آنکه با مصرف سیگار و قلیان زمینه‌های ابتلای آنها به مواد مخدر افزایش می‌یابد.

جزینی گفت: طبق این آمار شیوع‌شناسی میزان خطرپذیری دانش‌آموزان از 0.5 درصد به یک درصد افزایش یافته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیوع مصرف مواد محرک در بین دانشجویان نیز گفت: متاسفانه مصرف قرص‌های روانگردان جدید در بین دانشجویان دختر نسبت دانشجویان پسر گزارش بالاتری را نشان می‌دهد و زمانی که از آنها درباره مصرف قرص‌ها سوال کردیم ناامیدی به آینده، پایین بودن اعتماد به نفس و نبودن برنامه برای اوقات فراغت را از علل گرایش به مصرف مواد عنوان کردند.

به گفته جزینی حشیش، تریاک، هروئین،‌ ال اس دی و شیشه در بین دانشجویان که در منازل مجردی زندگی می‌کنند بیشتر است لذا منازل مجردی دانشجویان به عنوان یکی از آسیب‌های این حوزه محسوب می‌شود.

جزینی درباره تبلیغ قرص‌های محرک از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌های ماهواره‌ای مصرف این گونه قرص‌ها را تبلیغ می‌کنند و تنها برنامه‌ای که ستاد می‌تواند در این زمینه انجام دهد آگاه سازی جامعه هدف است. ضمن آنکه با وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نیز مذاکراتی صورت گرفته تا هشدارهای لازم را در این خصوص به دانشجویان و دانش آموزان ارائه دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف اعدام برای مجرمین مواد مخدر در محافل بین‌المللی، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظر خود را به طور مشخص در این اجلاس اعلام کرده و با اصرار ایران این بند از مصوبه حذف شد که البته حمایت چندین کشور را نیز به دنبال داشت چرا که معتقدیم عدم اعدام مجرمین مواد مخدر اقدام کاملا غلطی است و مطالب مشخصی را در کمیسیون‌های مختلف ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: ما همچنین از مجامع بین المللی خواستیم تا بحث کشت تریاک در افغانستان تحت کنترل دربیاورند چرا که در حاضر 209 هزار هکتار از مزارع این کشور تحت کشت تریاک قرار دارد و با توجه به همجواری ایران و افغانستان، جمهوری اسلامی به طور جدی با هرگونه قاچاق مواد مخدر به داخل و در مرزها و همچنین ترانزیت آن مقابله می‌کند.

وی در پاسخ به ایسنا درباره مرگ‌ومیر معتادان در سال گذشته نیز گفت: طبق آمار موجود در سال گذشته 2858 معتاد فوت کرده‌اند که نسبت به سال 91 که آمار مرگ و میر معتادان 3056 نفر بود شاهد کاهش مرگ‌ومیرها بودیم اما در عین حال روزانه 10 معتاد در کشور فوت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین برنامه بیمه معتادان نیز گفت: دولت اعتباری را برای بیمه معتادان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده است اما اقدامات خوبی در این زمینه صورت نگرفته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان پیگیر بیمه معتادان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از کاستی‌های موجود در حوزه درمان انجام نشدن اقدامات مربوط به بیمه درمان معتادان از سوی وزارت تعاون است، گفت: در بودجه امسال 30 میلیارد تومان اعتبار دیده شده و 120 بسته درمانی نیز تدوین شده است که امیدواریم به مرحله اجرا دربیاید.

وی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص مسکن مهر معتادان نیز گفت: تاکنون 658 نفر از معتادان بهبود یافته واجد شرایط دریافت مسکن مهر شناخته شده‌اند که به مرور این واحدها در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

جزینی در پاسخ به سوالی مبنی بر گله نیروی انتظامی از ستاد در خصوص نبود کمپ نگهداری از معتادان به ویژه زنان،گفت: اولین جلسه سال جاری مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در همین موضوع بود که مقرر شد ستاد ظرفیت خود را به نیروی انتظامی اعلام کند و تا کنون 25 هزار ظرفیت مراکز ماده 16 به نیروی انتظامی اعلام شده است.

وی همچنین از شناسایی 4000 نقطه آلوده در سال گذشته در سطح کشور خبر داد و گفت: در بیشتر این مراکز معمولا رد و بدل شدن مواد مخدر صورت می‌گرفت که برخی از این نقاط پاکسازی شده و مابقی نیز در دستور کار است تا به شرایط پیش از آلودگی بازگردد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر تغییر الگوی مصرف و بازگشت معتادان به سمت هروئین و تزریق آن و به تبع آن افزایش HIV و اینکه آیا ستاد به دنبال راه اندازی اتاق‌های تزریق است یا نه؟ گفت: در مورد اتاق تزریق مباحثی مطرح شده که در دست بررسی کارشناسان قرار دارد لذا نه تنها ارائه هروئین خالص به معتادان در دستور کار نیست بلکه در حال حاضر برنامه‌ای برای راه اندازی اتاق‌های تزریق نداریم چرا که این اقدام نیازمند بررسی کامل کارشناسی است.

وی در خصوص مرگ سه نفر از شهروندان به علت مصرف قرص‌های لاغری و اینکه عنوان شده در این قرص‌ها متاآمفتامین وجود داشته، گفت: روانگردان‌ها عموما با اسامی مختلف و جدید تبلیغ می‌شوند برای نمونه در استان فارس مخدری عنوان شد که وقتی بررسی کردیم همان ال اس دی بود، بنابراین برخورد با تبلیغ و توزیع قرص‌های لاغری وظیفه وزارت بهداشت است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اینکه عنوان می‌شود اولین علت مصرف مواد کسب لذت است و آیا برای تعریف نشاط و ایجاد اوقات فراغت اقدامی انجام خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: با توجه به اینکه کمیته اجتماعی کردن موضوع مواد مخدر در دستور کار جدی ستاد قرار دارد به سازمان‌هایی که نقش مهمی در زمینه ایجاد اوقات فراغت و نشاط برای جوانان ایفا می‌کنند از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ارشاد اعلام کرده‌ایم که این موضوع را مورد توجه قرار دهند و در برنامه‌های خود نشاط و شادابی را تبیین کنند.

به گزارش ایسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اقداماتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی در سال 92 انجام داده، گفت: پذیرش و تحت درمان و کاهش آسیب قرار دادن بیش از 760 هزار نفر از سوی مصرف کنندگان مواد مخدر در بیش از 5952 مرکز درمان و کاهش آسیب یکی از اقدامات مهمی بوده که انجام شده و طی آن بیش از 84 درصد خدمات ارائه شده در مراکز درمان از سوی بخش غیر دولتی ارائه شده است. همچنین پوشش برنامه‌های حرفه آموزی و کسب مهارت برای 40 هزار معتاد بهبود یافته و ایجاد اشتغال برای هزار بهبود یافته ، جمع آوری و نگهداری و درمان 20 هزار و 525 نفر از معتادان متجاحر از 18 مرکز، تهیه و تدوین سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی، فعال سازی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب ماده 16 استان تهران ، تهیه و تدوین بسته اجرایی بیمه خدمات درمانی اعتیاد و ارسال آن به وزارت تعاون و همچنین راه اندازی کارگروه‌های کاهش آسیب از اقدامات حوزه درمان ستاد در سال گذشته بوده است.

جزینی در ادامه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه کاهش عرضه مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داده است که انجام 1737 عملیات و درگیری مسلحانه و انهدام و متلاشی سازی حدود 2972 گروه و باند تهیه و توزیع و قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها و انهدام 395 آشپزخانه تولید شیشه از جمله این اقدام بوده همچنین کشف 11 میلیون و 700 هزار و 701 عدد قرص و آمپول روانگردان اقدام دیگری بوده که نسبت به سال 91 افزایش 136 درصدی را نشان می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: در سال گذشته بیش از 573 تن انواع مواد مخدر روان گردان کشف شده که افزایش چهار درصدی را نسبت به سال 91 نشان می‌دهد. همچنین 77 درصد از مواد کشف شده تریاک، 15درصد حشیش، پنج درصد هروئین و مورفین، یک درصد شیشه و دو درصد سایر مواد مخدر بوده‌ است.

به گفته جزینی کشف 52 تن مواد پیش ساز با افزایش 580 درصدی نسبت به سال 91، تقدیم 17 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر در سال 92، دستگیری 276 هزار متهم جرایم مواد مخدر با افزایش چهار درصدی نسبت به سال 91 از اقدامات دیگری بوده که در حوزه کاهش عرضه صورت گرفته است.

جزینی همچنین گفت: تکمیل و تجهیز هفت اردوگاه زندانیان مواد مخدر از جمله در استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان از برنامه‌های دیگری است چرا که آمار زندانیان نشان می‌دهد که وجود 99 هزار زندانی با جرایم مواد مخدر که معادل 45 درصد میانگین موجودی زندانیان است باید این زندانیان از سایرین جدا شده و در اردوگاه‌های با شرایط سخت موضوع ماده 42 نگهداری شوند که امیدواریم بتوانیم امسال جداسازی زندانیان جرایم مواد مخدر را انجام دهیم.

وی با هشدار نسبت به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر نیز گفت: الگوی مصرف مواد مخدر به صورت تدریجی در حال تغییر از سمت سنتی به صنعتی است که یک زنگ خطری برای شیوع بیشتر اعتیاد به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اقدامات حوزه کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:‌انعقاد تفاهم‌نامه با نهضت سواد آموزی برای استقرار نیروی خود جهت باسوادی معتادان در مراکمز درمان از اقدامات صورت گرفته است و با توجه به اینکه در استان‌های آذربایجان غربی، تهران و شهرستان‌های استان کردستان و کرمان به صورت پایلوت اجرا شده و ارزیابی مثبتی داشت مقرر شده در سایر استان‌ها نیز انجام شود. اجرای برنامه مشترک خانه و مدرسه با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارتهای زندگی و سبک فرزندپروری و پیشگیری از سوء مصرف مواد به بیش از 800 هزار نفر از خانواده‌های سالم و در معرض خطر، اجرای برنامه پیشگیرانه مدرسه مراقب اجتماع محور در 5822 مدرسه ابتدایی و متوسطه از برنامه‌هایی بوده که در سال 92 اجرا شده است. همچنین اجرای آموزش‌ مهارتهای مقابله‌ای در 2242 مدرسه متوسطه اول دولتی،‌ اجرای برنامه مدارس عاری از خطر در 2050 مدرسه متوسطه دوم دولتی،‌اجرای برنامه پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی برای بیش از 20 هزار نفر، اجرای آموزش پیشگیری از اعتیاد در محله‌های شهری و روستایی برای بیش از 9 میلیون نفر و پاسخگویی به بیش از 150 هزار نفر در تماس تلفنی از طریق خط ملی (09628) از جمله اقدامات انجام شده ستاد در حوزه کاهش تقاضا بوده است.

به گفته جزینی اجرای طرح مداخلات و حمایت‌های روانی - اجتماعی و آموزش درسی – مراقبتی ویژه دانش آموزان پرخطر در مدارس مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم، برگزاری پنج جشنواره منطقه‌ای و نمایشگاه دانشجویی پیشگیری اولیه از اعتیاد، برگزاری جشنواره‌های ورزشی برای آحاد مختلف جامعه، برگزاری همایش‌های پیاده روی، دوچرخه سواری و کوه پیمایی خانوادگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم، شناسایی خانواده‌ها و کودکان در معرض خطر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری اولیه در استان‌های پرخطر نیز از برنامه‌های دیگری بوده که در راستای اجرای سند جامع پیشگیری اولیه به ویژه در مناطق در معرض خطر آسیب پذیر استان‌ها صورت گرفته‌ است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه روابط بین الملل نیز گفت: مسئله مواد مخدر یک مسئله جهانی است و نمی‌توان بدون مشارکت جامعه بین المللی آن را کنترل کرد بنابراین ایران با حضور در محافل بین المللی از جمله پنجاه و هفتمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل CND اهداف ایران را در این اجلاس عنوان کرد که تبیین مواضع و اتقال تجارب، گسترش ابتکار عمل در نهادها، برقراری ارتباط، توسعه و همکاری‌های چند جانبه، انعکاس هدفمند تلاش‌ها و اقدامات ایران در منطقه، گسترش فعالیت‌های عملیاتی و تبادل اطلاعات با کشورهای همجوار در معرض خطر و بسترسازی جهت جذب کمک‌های مالی و فنی سازمان‌ها و مجامع منطقه‌ای و بین المللی از جمله این اقدامات بوده است.

جزینی تصریح کرد: ایران در امر مبارزه جهانی علیه مواد مخدر کارنامه بسیار مثبتی دارد چرا که بیش از 85 درصد کشفیات جهانی تریاک و 30 درصد از کشفیات جهانی هروئین و تحمل خسارت‌های مادی و معنوی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است
نظرات بینندگان