arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

تعرفه برق سال 93 کمتر از 50 تومان/ ایران دارای رتبه نخست جهان در مصرف آب و برق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نیرو درباره میزان تغییرات تعرفه های برق در سال 93، گفت: متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق با 24 درصد افزایش در تمامی بخش ها حدود 494.2 ریال یعنی کمتر از 50 تومان خواهد بود.

به گزارش خانه ملت، حمید چیت چیان در توضیح نحوه محاسبه هر کیلو وات ساعت برق طبق تغییرات صورت گرفته گفت: متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق حدود 494.2 ریال یعنی کمتر از 50 تومان خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: نرخ برق برای انواع مصارف از جمله کشاورزی، صنعت، عمومی، خانگی مناطق عادی و یا گرمسیر به صورت مساوی و با 24 درصد افزایش تعرفه همراه بوده است.

وی با بیان اینکه از سال 89 تاکنون هیچ تغییر قیمتی برای برق وجود نداشته، افزود: در حال حاضر تغییر کنونی در نرخ برق، افزایش بسیار ناچیزی داشته و علی رغم این افزایش شرکت های برق همچنان با مشکلات مالی بسیار وسیعی مواجه هستند.

چیت چیان ابراز امیدورای کرد: با مجموعه تصمیماتی که در دولت اتخاذ می شود صنعت برق بتواند به خوبی مأموریت و وظیفه خود را انجام دهد.

وی درباره موضوع استیضاح خود، گفت: این سؤال را باید از استیضاح کنندگان بپرسید، مسأله ای که در مورد آن استیضاح صورت گرفته بود در جلسه روز یک شنبه گذشته بررسی و تعداد قابل توجهی از استیضاح کنندگان بعد از جلسه مذکور از توضیحات ارایه شده قانع شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: برخی از امضا کنندگان استیضاح ضمن اقناع کامل از تصمیمات وزارت نیرو خوشحال بودند چرا که تصمیمات را مبتنی بر اصول کارشناسی دقیق دیدند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو از جمله دستگاه هایی است که در آن هیچ گرایش سیاسی و گرایشات مختلف وجود ندارد، گفت: تنها هدف وزارت نیرو خدمت به مردم با روش های مبتنی بر دستاوردهای علمی جدید است.



** ضرورت تغییر الگوی مصرف آب و برق

چیت چیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا الگوی مصرف در بخش آب و برق تغییر پیدا می کند یا خیر، تصریح کرد: به طور حتم باید تغییر کند؛ متاسفانه ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین اسراف را در مصرف آب و انرژی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی مصرف آب و برق در سال جدید، گفت: با توجه به کمبودهایی موجود در منابع آب و افزایش روز افزون مصرف نحوه کنونی استفاده از انرژی به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

وزیر نیرو تاکید کرد: ما در تمام بخش ها به ویژه در بخش کشاورزی نیازمند همکاری مشترکین آب و همچنین برق در استفاده از انرژی هستیم تا بتوانیم به این ترتیب به مصرف منطقی برسیم.

چیت چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه الگوی مصرف بر اساس تغییرات جدید چه میزان خواهد بود، گفت: مصرف برق در بخش های مختلف متفاوت است به طور مثال نرم مصرف برق در بخش خانگی درحدود 250 کیلووات ساعت است که بیش از 83 درصد مشترکین زیر 300 کیلووات ساعت در ماه مصرف می کنند.



** مصرف متوسط 250 کیلووات ساعت برق برای خانوار ایرانی در یک ماه منطقی است

چیت چیان ادامه داد: به نظرمی رسد در شرایط آب و هوایی ایران متوسط 250 کیلووات ساعت مصرف برق، رقم منطقی برای مصرف خانوار در طول یک ماه باشد.

وزیر نیرو در تشریح الگوی مصرف آب بر اساس تغییرات جدید، افزود: الگوی مصرف آب متفاوت است، در حال حاضر در اروپا حدود 150 لیتر در روز مصرف آب صورت می گیرد که در کشور ما در حدود 250 لیتر بوده که این رقم بسیار بالایی است.

وی همچنین در توضیح چرایی حضور خود در کمیسیون انرژی مجلس، گفت: امروز( 2 اردیبهشت ماه) به دعوت کمیسیون انرژی مجلس برای ارایه گزارشی راجب عملکرد وزارت نیرو در بخش برق در سال 92 و همچنین توضیحی در خصوص برنامه های این وزارتخانه در سال 93 در کمیسیون حضور پیدا کردیم.

چیت چیان ادامه داد: در کمیسیون انرژی مجلس راجب اصلاح تعرفه ها مذاکراتی صورت گرفت.

وزیر نیرو افزود: در جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با ابعاد مختلف صنعت برق از جمله سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر، کاهش تلفات در شبکه و موارد دیگر صحبت شد.
نظرات بینندگان