arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

ظریف:جایگاه منحصربفرد ایران در معادلات بین المللی ناشی از هویت و استقلال آن است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: جایگاه منحصر بفرد جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین المللی ناشی از هویت و استقلال آن است.
 

به گزارش خبرنگار ایرنا، ظریف روز سه شنبه در جمع خانواده های کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در روسیه با اشاره به همزمانی سفر خود به مسکو با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز ولادت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: این سربلندی و خودباوری خود را که بر اساس آن در کشور سیاست خارجی و سایر ابعاد زمامداری را دنبال می کنیم مدیون حضرت امام (ره) هستیم.

وی افزود: حضرت امام (ره) این واقعه تاریخی را برای ما روشن کردند که مردم ایران به دلیل فرهنگ غنی اسلامی و عمر تاریخی شان و فرهنگ والای به ارث رسیده از گذشتگان، قدرت ویژه ای در سطح بین المللی دارند.

وی ادامه داد: قدرتی که استقلال و توان ما برای این که ادعا کنیم حرفی برای گفتن داریم و دنباله رو نیستیم. این قدرت ناشی از پیام واقعی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی مرهون بزرگمردی مثل امام راحل (ره) است.

ظریف گفت: امروزه ما روی همین مبنای قدرتی که در ادبیات سیاست بین الملل از آن به عنوان قدرت معنایی یاد می شود حضور بسیار جدی در صحنه بین المللی داریم.امروزه جهان در شرایط بسیار پیچیده و سیالی حرکت می کند و در این شرایط تنها کسانی تاثیرگذارند که خودشان حرفی برای گفتن دارند.

وی اضافه کرد: امروزه دولت آمریکا به رغم تمام توان نظامی اش بیشترین تلاش را در حوزه تسخیر قلب بکار می گیرد هر چند در این حوزه ناموفق است.

وی گفت: این به آن معنی است که امروزه نه توان نظامی صرف بلکه قدرت معنایی تعیین کننده توان بازیگران در صحنه بین المللی است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه توانمندی بی مانندی دارد. باید این توان خودمان را باور کنیم و بپذیریم که این توان ناشی از استقلال و هویت ما است و توانی است که از حضور پرشور مردم در عرصه های مختلف ناشی می شود.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران منحصر بفرد است، افزود: اگر این را باور کنیم می توانیم حضور فعالی در سطح بین المللی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی از هویت خود اظهار داشت: ما تنها زمانی در سطح بین المللی از احترام برخورد داریم که روی هویت اصیل خود ایستادگی می کنیم. زیرا گفت وگو از هویت برمی خیزد استحاله شدن در هویت های دیگر شخصیتی برای انسان باقی نمی گذارد که امکان تاثیرگذاری داشته باشد.

وی یادآور شد آنچه که به مردم ما در صحنه بین الملل اهمیت می دهد این است که آنها انتخاب کردند در شرایطی که دشمنان خطاب به مردم ما می گفتند که رای شما ارزشی ندارد و انتخاب از قبل انجام شده است. 73 درصد مردم به پای صندوق های رای رفتند و به اعتدال رای دادند.

وی افزود: این انتخاب حضور ما را در صحنه بین المللی تضمین می کند بر این اساس خانواده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور وظیفه سنگینی دارند که از این مردم و هوت و احترام آنان و حقوق و منافعشان دفاع کنند.
نظرات بینندگان