arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

تأخیر 2 روزه در اعلام نتایج انتخابات افغانستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کردند، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که قرار بود تا فردا (پنج‌شنبه) اعلام شود، روز شنبه اعلام خواهد شد.

  بر اساس تقویم انتخابات افغانستان، قرار بود نتایج ابتدایی که شامل ۱۰۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، فردا (پنج‌شنبه) اعلام شود اما سریر احمد برمک، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به بی‌.بی‌.سی گفت که به دلیل ادامه بررسی‌ اسناد انتخاباتی و تعطیل بودن روز جمعه در افغانستان، این نتایج روز شنبه اعلام خواهد شد.

برمک گفت که در عوض روز پنج‌شنبه حدود ۸۰ درصد آرا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج شمارش نزدیک به ۵۰ درصد آرا را به تازگی اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۴ درصد بیشترین آرا را از خود کرده‌ است.

بر اساس آرای اعلام شده اشرف غنی احمدزی با ۳۳.۲ درصد در ردیف دوم قرار دارد. همچنین زلمای رسول ۱۰.۴ درصد، عبدرب الرسول سیاف ۷ درصد، قطب‌الدین هلال ۲.۷ درصد، محمدشفیق گل آقا شیرزی ۱.۶ درصد، محمدداوود سلطان زوی ۰.۵ درصد و هدایت امین ارسلا ۰.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس تقویم انتخاباتی افغانستان، پس از اعلام ابتدایی مجموع آرا انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون شکایات انتخاباتی ۲۰ روز وقت دارد تا به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کند و نتیجه نهایی باید در ۲۴ اردیبهشت اعلام شود.

براساس قانون اساسی افغانستان، اگر هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نتوانند بیشتر از ۵۰ درصد آرا را به دست آورند، انتخابات میان دو نامزدی‌ که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، به دور دوم کشیده خواهد شد.

در همین حال شماری از نهادهای نظارتی انتخابات افغانستان در نشستی در کابل از تصمیم دفتر محلی کمیسیون شکایات انتخاباتی برای ابطال صدهزار رای در هرات انتقاد کردند.

عبدالله شیرزی، رئیس دفتر محلی کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات دو روز پیش اعلام کرد که به دنبال دریافت ۱۵۰ شکایت انتخاباتی در این ولایت، آرای ۲۷۷ محل رای‌گیری قرنطینه شدند.

او افزود که در پی بررسی این شکایت‌ها، از میان آرای قرنطینه شده، آرای ۱۵۰ محل رای‌گیری که شامل حدود صد هزار رای می‌شود، باطل اعلام شد.

محمد نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: متاسفانه آرای هرات بدون حضور ناظران نهادهای جامعه مدنی باطل شده‌اند و این تصمیم کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی افغانستان خلاف ماده ۶۳ قانون انتخابات افغانستان است.

در ماده ۶۳ قانون انتخابات افغانستان آمده‌است که کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخابات موظف اند در خلال ۱۰ روز بعد از روز برگزاری انتخابات، نتایج بررسی‌های خود را نسبت به شکایات نهایی و منتشر کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان