arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

دانستنی‌های جالب درباره جام‌جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
جام جهانی امسال در برزیل بیستمین دوره برگزاری خود را شاهد خواهد بود و تاکنون اتفاقات جالبی در این مسابقات رخ داده است.

به گزارش فارس، اولین مسابقه فوتبال در جام‌جهانی سیزدهم جولای 1930 بین دو تیم فرانسه و مکزیک برگزار شد که فرانسه با نتیجه چهار بر یک در رقابت‌های جام‌جهانی به میزبانی اروگوئه به پیروزی رسید.

* در کل 13 تیم در اولین دوره رقابت‌های جام‌جهانی حضور داشتند. به جز اروگوئه که میزبان بود، آرژانتین، بلژیک، برزیل، بولیوی، شیلی، فرانسه، مکزیک، پاراگوئه، پرو، رومانی، آمریکا و یوگسلاوی در این مسابقات شرکت داشتند.

* کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا به ترتیب 9 و 10 بار قهرمان جام‌جهانی شدند. آیا می‌دانستید هیچ قاره دیگری نتوانسته در جام جهانی قهرمان داشته باشد؟

* قهرمانان جام‌جهانی به تعداد قهرمانی‌ها:

برزیل: 5 قهرمانی، ایتالیا: 4 قهرمانی، آلمان (غربی): 3 قهرمانی، اروگوئه: 2 قهرمانی، آرژانتین: 2 قهرمانی، انگلیس: یک قهرمانی، فرانسه: یک قهرمانی، اسپانیا: یک قهرمانی

* چه کسی می‌گوید تیم‌های میزبان هیچ مزیتی ندارند؟ از 19 دوره جام‌جهانی که تاکنون برگزار شده، 6 عنوان قهرمانی به کشورهای میزبان رسیده است.

* در همه رقابت‌های جام‌جهانی از سال ۱۹۸6 تا 2002 به عنوان مربی حضور داشته اما در تیم‌های مختلف: مکزیک، کاستاریکا، آمریکا، نیجریه و چین.

* 6 تیم در یک دوره حضور خود در این مسابقات شکست نخورده‌اند اما در همان دوره از رقابت‌ها قهرمان هم نشدند. این تیم‌ها که شکست نخورده‌اند، عبارتند از: اسکاتلند در سال 1974 (یک پیروزی و دو تساوی)، برزیل در سال 1987 (چهار پیروزی و سه تساوی)، انگلیس در سال 1982 (سه پیروزی و دو تساوی)، کامرون در سال 1982 (سه تساوی)، بلژیک در سال 1988 (سه تساوی) و نیوزیلند در سال 2010 (سه تساوی).

* تنها کسی که در رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال مردان و جام‌جهانی کریکت بازی کرده است، ویو ریچاردز بود که برای آنتیگوا در جام جهانی فوتبال و برای هند غربی در کریکت به میدان رفته است. الیسه پری استرالیایی نیز در جام‌جهانی فوتبال زنان (2011) و جام جهانی کریکت (2009) شرکت کرده است.

* راجر میا از تیم ملی کامرون مسن‌ترین بازیکنی است که در جام‌جهانی به میدان رفته است. وی 42 سال و 39 روز سن داشت که آخرین مسابقه‌اش را مقابل روسیه در جام‌جهانی 1994 انجام داد. نورمن وایت ساید از ایرلند شمالی که با سن 17 سال و 41 روز در در دیدار مقابل یوگسلاوی در سال 1982 در رقابت‌های جام‌جهانی به میدان رفت، جوان‌ترین بازیکن این مسابقات تاکنون است.

* تعویض پیراهن یک بار در سال 1986 رسما ممنوع شد و دلیل آن هم این بود که فیفا نمی‌خواست بازیکنان در زمین مسابقه برهنه شوند.

* بیشترین تعداد تماشاگران در دیدار بین دو تیم اروگوئه و برزیل در ورزشگاه ماراکانیا در جام‌جهانی 1950 ریودوژانیرو بود که 199 هزار و 854 نفر این بازی را تماشا کردند.

* در جام‌جهانی 1950 تنها یک گروه وجود داشت که برنده را مشخص می‌کرد و مرحله حذفی یا فینالی برگزار نشد.

* متداول‌ترین نام خانوادگی در رقابت‌های جام‌جهانی گونزالز یا گونزالس است و متداول‌ترین نتیجه در این مسابقات نتیجه یک بر صفر است.

*برزیل تنها کشوری است که از سال 1930 تا 2010 در تمام دوره‌ها به میدان رفته است و آنها به دلیل میزبانی به صورت خودکار در رقابت‌های جام‌جهانی 2014 نیز حضور دارند.

* جام‌جهانی 2010 تنها دوره‌ای بود که هیچ کشوری برای اولین بار در این مسابقات حضور نداشت؛ هرچند اسلواکی و صربستان پیش از این در قالب یک کشور واحد به جام‌جهانی آمده بودند.

* هیچ کشور میزبانی در دور اول حذف نشد تا زمانی که جام‌جهانی 2010 در آفریقای جنوبی برگزار شد و این کشور در مرحله اول از دور مسابقات کنار رفت.

نظرات بینندگان