arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

افزایش قیمت آهن و سونامی بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
با آنکه در طول دو هفته گذشته بازار فولاد به طور مداوم با افت و خیز قیمت‌ها همراه بوده، از اوایل هفته جاری اما بهای آهن‌آلات دیگر رنگ کاهش به خود ندیده و روزانه رشد چند درصدی را تجربه کرده است.

بر این اساس روز گذشته نیز متوسط قیمت انواع مقاطع تا 50 تومان در هر کیلو افزایش یافت و محدوده قیمتی اغلب سایزهای میلگرد در رقم بالای 2100 تومان تثبیت شد. قیمتی که تا دو هفته پیش‌ کمتر معامله‌گری فکرش را می‌کرد.

آنچه که از برآیند گفته‌های کارگزاران، فعالان بازار و تجار آهن فروش در ارتباط با علت رشد روزهای اخیر بازار فولاد می‌توان استنباط کرد، این است که در میان تمامی فاکتورهای موجود، افزایش نرخ ارز از ابتدای هفته و تلاطمات بازارهای داخلی در واکنش به آزادسازی و اعلام نهایی قیمت سه حامل انرژی پرطرفدار به خصوص بنزین که به نوعی دماسنج تعیین نرخ تورم شناخته می‌شود، از جمله مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر بهای آهن‌آلات در این چند روز بوده است.

در این میان، روز گذشته رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم از اعلام نرخ نهایی بنزین از ساعت 12 شب گذشته خبر داد و گفت: اگرچه هنوز از سوی دولت نرخ‌های جدید این فرآورده به جایگاه‌ها اعلام نشده، اما پیش‌بینی‌ می‌شود که بنزین یارانه‌ای برای هر لیتر حدود 700 تومان و بنزین آزاد برای هر لیتر اندکی بیش از 1000 تومان تعیین شود.

به این ترتیب در بازار متلاطم آهن و فولاد نیز که در روزهای اخیر ثابت کرده همسو با بازار ارز تحت تاثیر اخبار گوناگون مربوط به دور دوم از هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد، التهاب دیگری به این بازار تزریق شد.

البته در ارتباط با بازار ارز و نوسانات افزایشی اخیر آن، کارشناسان معتقدند از روز شنبه هفته آینده و با تعیین تکلیف نهایی جزئیات دور دوم از هدفمندی (با توجه به اینکه نرخ 1000 تومانی برای بنزين آزاد چندان زیاد نیست)، نرخ انواع آن به خصوص دلار که رایج‌ترین ارز در مبادلات تجاری کشور محسوب می‌شود، کاهش یافته و به این گونه دوران صعودی و پرتلاطم آن در روزهای اخیر به پایان خواهد رسید.

به این سان نیز می‌توان امیدوار بود بازارهای دیگری که خط‌کش نوسانات خود را تغییرات نرخ دلار قرار می‌دهند، چاره‌ای به جز تمکین کردن از شرایط این بازار و کاهش نرخ خود نداشته باشند.

اما در سمت دیگر برخی از فعالان بازار معتقدند، موج‌ لجام‌گسیخته‌ای از افزایش قیمت در بازار فولاد راه افتاده که معلوم نیست چه زمانی فروکش خواهد کرد، خواه نرخ دلار کاهش یابد یا کماکان به صعود خود ادامه دهد. در همین حال با توجه به اینکه رکود همچنان معضل اصلی صنعت فولاد محسوب می‌شود باید نسبت به این مساله هشدار داد در زمانی که نوسانات فزاینده قیمت آهن‌آلات در نهایت کاهش می‌یابد، شاهد عرضه محصولات فولادی با نرخ‌هایی بسیار بالا در بازار هستیم که در ادامه منجر به بروز یکسری مشکلات دیگر در صنایع پایین دست و تغذیه کننده از این صنعت نظیر ساختمان‌سازی، خودروسازی و.. خواهد شد.

پایان هفته رینگ فولاد، توام با رقابت و افزایش نرخ روز چهارشنبه در کنار نوسانات افزایشی بازار آهن، رینگ فولاد نیز با افزایش نرخ پایه میلگرد و شمش بلوم به کار خود در این هفته پایان داد.

در این روز 30 هزار تن سلف شمش با نرخ پایه 1550 تومان به تابلو معاملات آمد که با تقاضای حدود 2برابری روبه‌رو شد. در نتیجه قیمت پایانی این محصول به 1602 تومان افزایش یافت.

مجتمع فولاد خراسان نیز در دو پارت مجزا سبد میلگرد A3 سایزهای 14 تا 28 را یکبار در حجم 3960 تن و بار دیگر در تناژ 6600 تن در قیمت‌های 1745 و 1740 تومان عرضه کرد که هر دوی آنها با تجربه مازاد تقاضا به قیمت‌های پایانی 1785 و 1781 تومان فروخته شدند. از سوی دیگر فولاد آذربایجان نیز سلف سبد میلگرد در سایزهای 14 تا 25 را با نرخ پایه 1720 تومان در معرض فروش گذاشت که این محصول هم به دلیل رقابت خریداران با قیمت نهایی 1762 تومان مورد معامله قرار گرفت.

این شرکت همچنین اقدام به عرضه نقدی همین سبد میلگرد در حجم 5500 تن کرد که 7260 تن اضافه تقاضا، موجب رشد یک درصدی قیمت این محصول شد.

در همین حال دیگر شرکت‌های عرضه کننده محصولات فولادی در این روز، مجتمع تولیدی فولاد سپید فراب کویر و صبا فولاد زاگرس بودند که نقد و سلف سبد میلگرد را با قیمت‌هایی در محدوده 1650 تا 1740 تومان در معرض فروش گذاشتند که عرضه‌های این شرکت‌ها نیز افزایش نرخ نهایی به علت رقابت خریداران را تجربه کردند.

تنها فولادساز بی‌خریدار این روز هم نورد آریان فولاد بود که با نبشی 12 با قیمت 1780 تومان در معاملات شرکت کرد، اما با واكنش معامله‌گران روبه‌رو شد.

به گفته یکی از کارگزاران حاضر در معاملات این روز تالار صنعتی، عمده خریداران سبد میلگرد تجاری بودند که انگیزه‌ای به جز دست به دست کردن این محصولات در بازار و فروش آن به تجار ضعیف‌تر نداشتند وگرنه باقی معامله‌گران معتقد بودند هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید نیست و تا زمانی که تب بازار فروکش نکرده نباید در معاملات شرکت کرد.

این کارگزار همچنین پیش‌بینی کرد، در هفته‌های آتی شاهد نرخ پایه‌هایی برای سبد میلگرد و شمش خواهیم بود که نسبت به نرخ نهایی مبادلات چهارشنبه رینگ فولاد تعدیل شده‌ و افزایش یافته‌اند، از این‌رو اگر قیمت‌ها در بازار به زودی متعادل نشود موج دیگری از افزایش قیمت‌ها در بازار به زودی به راه خواهد افتاد.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان