arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

آیت‌الله ملکوتی درگذشت+عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امام جمعه سابق تبریز و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی روز جاری (پنجشنبه) در تهران جان به جان آفرین تسلیم گفت.

براساس گزارش ایرنا، آیت الله ملکوتی مدتی بود که به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود.

آیت الله ملکوتی از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) که نقش موثری در جریان مبارزات قبل از انقلاب ایفا کرد، از اولین اعضای جامعه مدرسین و مجلس خبرگان و از مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم بشمار می رفت.

آیت الله ملکوتی از شاگرد امام خمینی(ره) بود که در حوزه درس علوم عقلی وی حضوری مداوم داشت و تا آخرین سال هایی که فلسفه تدریس می کرد جزء شرکت کنندگان در درس های ایشان بود.

زمانی که آیت الله خمینی(ره) تدریس خارج را شروع کرد، آیت الله ملکوتی مشتاقانه از درس ایشان استفاده کرد.

وی یکی از 6 شاگرد حضرت امام در اولین دوره درس فقه امام و قبل از آن، از شاگردان خصوصی درس فلسفه امام بوده است و از طرف دیگر اولین و تنها شاگرد علامه طباطبایی در زمان ورود علامه به قم.

آیت الله ملکوتی پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله شهید مدنی و همچنین مدت کوتاهی که مرحوم آیت الله مشکینی امام جمعه تبریز بود، از سوی حضرت امام، به امامت جمعه تبریز و نماینده ایشان در آذربایجان منصوب شد و حدود 14 سال در این سمت، هدایت آن خطّه شهیدپرور را به عهده داشت.

گفتنی است هنگامی که امام خمینی(ره) در سال۱۳۴۴ به نجف تبعید شدند، آیت الله ملکوتی جزو اوّلین کسانی بود که در منطقه خان یونس، مکانی در میان کربلا و نجف، به استقبال ایشان رفت.

گفتنی است، ملکوتی در هفتم شهریور سال ۱۳۰۲ هجری شمسی مطابق با ۱۷ محرم ۱۳۴۲هجری قمری در خانواده ای مذهبی بدنیا آمد. پدرش مشهدی یوسف کشاورزی متدین، خیر و خوشنام بود و باعلمای منطقه ارتباط مستمر داشت. وی که به آموزش علم و خواندن و نوشتن علاقه مند بود به مکتب خانه می رفت و فرزندش مسلم را نیز با خود بدان جا می برد. والدین مسلم براساس اعتقادات مذهبی خود این نام را برای او برگزیدند. دوران رشد و طفولیت مسلم در خانواده ای سپری شد که اعضای آن به باورهای دینی پایبند و به احکام الهی ملتزم بودند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان