arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

تلاش دولت در سال 93 رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  معاون اول رییس جمهوری گفت: هدف گذاری و تلاش دولت در سال 1393 دستیابی به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم در کشور است.
 

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «اسحاق جهانگیری»در جلسه «بررسی راه های حمایت موثرتر از تولید» داشتند به تشریح برنامه های دولت در حمایت از تولید و صنایع پرداخت.

وی اظهارداشت: دولت مصمم است تا با استفاده از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، درآمدهای ناشی از افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، چرخ تولید را به عنوان محرک اصلی اقتصاد به حرکت در آورد.

در این جلسه وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر کشور، وزیر نفت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی، معاون علمی و فناوری، رییس کل بانک مرکزی و معاون اجرایی رییس جمهوری شرکت داشتند.

بر اساس این گزارش، در جلسه بررسی راه های حمایت موثرتر از تولید سه تصمیم مهم اتخاذ شد.

دراین جلسه، پس از گزارش وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی از میزان فروش نفت و درآمد ارزی کشور در سال 93 مقرر شد ارز مورد نیاز قطعات و مواد اولیه واحدهای صنعتی به ویژه صنعت خودرو و لوازم خانگی از این به بعد از محل ارز مبادله ای تأمین شود.

همچنین با توجه به قانون بودجه سال 93 مقرر شد کمیته ای با مسوولیت وزیر نفت و عضویت معاونت علمی و فناوری، دبیر کمیسیون شورای اقتصاد، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهوری و نیز وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور تشکیل شود.

این کمیته ظرف دو هفته امکان استفاده طرح های مهم و زیربنایی مانند مترو در شهرهای بزرگ، توسعه حمل و نقل ریلی، تولید خودروهای کم مصرف سبک و سنگین، نیز بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولید کشاورزی و دامپروری، برقی کردن چاه های آب کشاورزی و نیز بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی صنعتی را با تأمین بخشی از منابع مورد نیاز توسط وزارت نفت فراهم خواهد ساخت.

در قانون بودجه سال جاری به وزارت نفت اجازه داده شده تا سقف 100 میلیارد دلار به صورت روش های مختلف تأمین مالی ارزی و ریالی در طرح نفت و گاز و پتروشیمی و نیز کاهش مصرف انرژی در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان و غیره هزینه کند.

بر اساس این گزارش، درزمینه منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها مقرر شد که یک هزار و 300میلیارد تومان به وزارت نیرو برای حمایت از تولید برق، 700 میلیارد تومان به جایگاه داران سوخت و مابقی به صورت وجوه اداره شده و کمک های خدمات فنی و اعتباری و نیز از طریق سیستم بانکی برای طرح های تولید و سرمایه گذاری به بخش های تولیدی و خدماتی اختصاص یابد.

همچنین بخشی نیز به صورت کمک به کاهش نرخ تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری واحدهای تولیدی و خدماتی که در زمینه بهینه سازی انرژی اقدام نمایند اختصاص خواهد یافت.

دستورالعمل های اجرایی این تصمیمات توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و وزارتخانه های ذیربط تهیه می شود.

نظرات بینندگان