arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

ولایتی: اصفهان نماد برجسته تاریخ ناگسسته ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا - مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه فرهنگ کشور ایران ناگسستنی است، گفت : اصفهان نماد برجسته از تاریخ غیر گسسته و فرهنگ چند هزار ساله ایران است.

علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در آیین رسمی آغاز هفته نکوداشت اصفهان در محل عمارت تاریخی چهل ستون اظهار کرد: کشور ایران در طول قرنهای گذشته به لحاظ سیاسی گسست هایی داشته اما تمام اقوام بیگانه مغلوب فرهنگ این کشور شده اند.

وی تصریح کرد: موید این موضوع صحبت های وزیر امور خارجه مغولستان هست که گفته تاریخ بزرگ به زبان فارسی نوشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در باره اصفهان افزود: یکی از راههای پی بردن به هویت یک شهر، بررسی نام آن شهر در طول تاریخ است.

ولایتی گفت: نام اصفهان در کتاب های بسیاری از دانشمندان و مورخان از جمله بطلمیوس یا « یاقوت حموی» آمده است و قدمت این شهر به حدود حداقل دو هزار و 500 سال پیش باز می گردد.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: اصفهان چند ویژگی فرهنگی و تمدنی برجسته دارد و پایه گذار مکتب شعر، شامل هندی، عراقی و بازگشت بوده است.

وی همچنین درباره مکتب فلسفی اصفهان گفت: مکتب اصفهان شکل تکامل یافته ای از سایر مکاتب فلسفی است.

وی تصریح کرد: اکنون نیز اصفهان شهر شهداست و فرماندهان شهید این شهر در زمان جنگ در مقابل تمام دنیا ایستادند.

ولایتی معماری میدان نقش جهان را یک مجموعه معماری عالی در جهان اسلام خواند و گفت: کاخ الحمرا در آندلس، تاج محل در هند، مسجد سطان احمد در ترکیه و میدان نقش جهان چهار بنای مهم جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه میدان نقش جهان یکی از عالی ترین الگوهای شهرسازی در دنیا شناخته می شود، افزود: نقش جهان به صورت یک مستطیل و با طول 370 متر و عرض 160 متر ساخته شده است که یک نسبت طلایی در مستطیل به شمار می آید.

وی تصریح کرد: مجموعه کاخ عالی قاپو و بازار قیصریه نماد دنیا و مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله نماد آخرت محسوب می شود.

ولایتی با بیان اینکه به بیشتر کشورهای دنیا سفر کرده ام، افزود: مجموعه میدان نقش جهان، چهل ستون، هشت بهشت و چهارباغ عالی ترین الگوی شهرسازی اسلامی است.

وی با اشاره به تهدید های ظل السطان پسر ناصرالدین شاه قاجار برای تخریب آثار صفویه در اصفهان گفت: در آن زمان آقا شیخ محمد تقی نجفی از علمای بزرگ شهر اصفهان با جمعی از طلاب به این موضوع اعتراض کردند.

ولایتی تصریح کرد: علمای شیعه و ایران همانقدر که به اسلام و تشیع توجه دارند به مدنیت این کشور نیز علاقه مند هستند.

در این آیین، یک هزار و 700 عنوان کتاب خطی توسط ولایتی رونمایی و مقرر شد، این کتاب ها در کتابخانه ابن مسکویه در اصفهان نگهداری و یک نسخه از آنها به مقام معظم رهبری اهدا شد.

به گزارش ایرنا، سفرای بیش از 40 کشور در این مراسم حضور پیدا کردند.

سوم اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهایی روز اصفهان و از سوم تا نهم این ماه هفته نکوداشت اصفهان نامگذاری شده است.
نظرات بینندگان