arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۳۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
با آغاز مانور نظامی جدید روسیه در مرزهای اوکراین;

تنش میان روسیه، آمریکا و اوکراین بالا گرفت

"جان کری"، وزیر خارجه آمریکا، از روسیه خواست تا از دامن زدن به بی‌ثباتی در شرق اوکراین دست بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
 "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا، از روسیه خواست تا از دامن زدن به بی‌ثباتی در شرق اوکراین دست بردارد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری رویترز،کری در بیانیه‌ای تند از مسکو خواست که یا به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در اوکراین کمک کند و یا منتظر تحریم‌های جدید آمریکا بماند.
 
او ضمن تقدیر از دولت موقت اوکراین که به گفته کری به مفاد توافق ژنو بر سر بحران اوکراین متعهد مانده، روسیه را به "تفرقه‌افکنی، فریب‌کاری و بی‌ثباتی" در قبال اوکراین متهم کرد.
 
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: "حتی یکی از مقام‌های روسی تا این لحظه در تلویزیون اوکراین حاضر نشده و از جدایی‌طلبان نخواسته که دست از اشغال ساختمان‌های دولتی بردارند و اسلحه خود را زمین بگذارند." او همچنین رسانه‌های روسیه را متهم کرد که دائما در حال پخش "خیالبافی‌های" ولادیمیر پوتین در ارتباط با اوکراین هستند.
 
کری مسکو را به حمایت مالی و تسلیحاتی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین متهم کرد.

در مقابل، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، نیز ابراز امیدواری کرد که واشنگتن مسئولیت خود در قبال آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را درک کند. علاوه بر این وی از آمریکا خواست تا از نفوذش بر دولت موقت اوکراین بهره برده و مانع از بدتر شدن اوضاع در شرق این کشور شود.

طی هفته‌های گذشته وزرای خارجه آمریکا و روسیه شش بار با یکدیگر ملاقات و بر سر بحران اوکراین رایزنی کرده‌اند اما لحن گفته‌های کری روز پنجشنبه تندتر از همیشه بود.
 
همزمان، شبه‌نظامیان جدایی‌طلب حامی روسیه در بسیاری از شهرهای شرق اوکراین ساختمان‌های مهم دولتی را تصرف کرده‌اند و در برابر دولت مرکزی موضع گرفته‌اند.
 
روز پنجشنبه از شرق اوکراین خبر رسید که عملیات نیروهای دولتی علیه شبه نظامیان طرفدار روسیه تلفاتی برجای گذاشته است.
 
وزارت کشور اوکراین اعلام کرد در عملیات واحدهای تحت فرمان وزارت دفاع برای پاکسازی مناطق اطراف شهر اسلاویانسک در شرق این کشور "تا پنج نفر" کشته شده‌اند و یک نظامی اوکراینی نیز زخمی شده است.
 
ساعاتی پیش از آن نیز سخنگوی شبه‌نظامیان مسلح در اسلاویانسک گفته بود که دو نفر از مخالفان دولت در درگیری با نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد این درگیری‌ها در اطراف اسلاویانسک و در جریان برچیدن پاسگاه‌های ایست و بازرسی پاکسازی شبه نظامیان مسلح روی داده باشد.
 
همزمان روسیه از برگزاری دور جدیدی از مانورهای نظامی در مرزهای خود با اوکراین خبر داده است. موضوعی که با انتقاد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا روبرو شده است.

وزیر دفاع روسیه از آغاز رزمایش ارتش این کشور در مناطق مرزی با اوکراین خبر داد. "سرگئی شویگو" آغاز رزمایش نظامی در مناطق نزدیک اوکراین را در واکنش به وخامت اوضاع در جنوب شرقی این کشور اعلام کرد.

وی گفت، نیروهای مسلح مناطق نظامی جنوب و غرب با حمایت هواپیماها در این رزمایش مشارکت خواهند کرد. وی افزود، ماموریت ارتش در این رزمایش ، تمرین حرکت و استقرار نیروها و چگونگی استفاده از جنگ افزارهای در اختیار نیروها است.
 
"استیو وارن"، سخنگوی پنتاگون هم گفت مانور جدید روسیه در مرزهای اوکراین دقیقا همان چیزی است که ما از روسیه خواسته بودیم انجام ندهد تا به کاهش بحران در اوکراین کمک کند.
 
عملیات واحدهای ارتش اوکراین علیه شبه نظامیان مسلح ادامه دارد
 
منابع دولتی اوکراین دولت روسیه را به حمایت مستقیم از شبه نظامیان و اعزام نفرات ارتش روسیه برای حمایت از آنان متهم می‌کنند اما روسیه این اتهامات را تکذیب کرده است.
 
در همین حال با انتشار خبر تصمیم دولت اوکراین برای بازپس گیری مراکز تحت تصرف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته "عملیات تنبیهی ارتش اوکراین علیه معترضان اقدامی جنایتکارانه و جدی است و عواقبی در پی خواهد داشت." رئیس جمهوری روسیه در مورد این "عواقب" توضیحی نداد اما روسیه تامین کننده بخش عمده گاز مورد نیاز اوکراین است و در عین حال، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین عبور می‌کند. در همانحال، واحدهایی از ارتش روسیه در نزدیکی مرز مشترک با اوکراین مستقر شده و به نگرانی در مورد احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین دامن زده‌اند.
 
روز گذشته، وزیر خارجه روسیه گفته بود در صورتی که امنیت "شهروندان روسی" ساکن اوکراین به مخاطره بیفتد، دولت روسیه "طبق قوانین بین‌المللی" حق اقدام برای حفاظت از آنان و منافع خود را خواهد داشت اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.
 
در مقابل، یک مقام سازمان امنیت اوکراین پیشنهاد کرده هیاتی از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا یا نهادهای بین‌المللی دیگر بر عملیات ارتش این کشور علیه جدایی‌طلبان مسلح نظارت کند و دولت روسیه نیز در این هیات نماینده داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
15
23
روسیه در اکراین دونبال قدرت بر باد رفته خود است و ماجراجویی می کند این ماجراجویی ها ممکن است باعث ایجاد جنگ جهانی سوم و کشته شدن میلیون ها نفر شود . آقای روسیه عاقل باش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
بسیار ساده است روسیه می گوید که کریمه مال ما و کلیه ی تحریم ها را هم لغو کنند و تحریم بیشتری در آینده تصویب نکنند و ما آرامش را به شرق اوکراین بر میگردانیم یا اگر که ما برای کریمه قرار است که در آینده تحریم بیشتری بشویم پس چند شهر دیگر از اوکراین را می گیریم تا در ازای آزاد کردن آن ها (به جز کریمه) تحریم هایمان را لغو کنند ولی تحت هیچ شرایطی کریمه را از دست نخواهیم داد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
15
27
کاش بزنن این روسیه رو دربو داغونش کنن . هر چند که روسیه با تحریم ها به غلط کردن خواهد افتاد کمی صبر کنید می بینید . کافی است حساب های آقای پوتین را یلوکه کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
6
36
پلیدتر از روسیه وجود ندارد.
پاسخ ها
hossein
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
پس امریکا چیه؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آقایان ناشناس گناه روسیه دفاع ازامنیت ملی خود و حمایت ازدولت سوریه و ایستادگی دربرابرباج خواهی آمریکاست شما چرا اینقدر آرزوی دربو داغون شدن روسیه رادارید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
آمریکا تا به حال به تمامیت ارضی ایران تجاوز نکرده ولی روس ها با تجاوز وجنگ قراردادهای ننگین مانند ترکمانچای رو بر ایران تحمیل کردند.مجلس مشروطه هم به توپ بستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
امریکا بر گردن بشریت حق دارد
یک بار به داروهایی که مصرف می کنیم
شیمی درمانی - رادیو درمانی
تکنولوژی های ارتباطی و ... دقت کنیم
متوجه میشویم
انصاف و نمک شناسی هم چیز خوبی هست
تازه اگر رهبری امریکا در نظم دادن به جهان نبود
تا الان کشورها و قدرت های کوچک و بزگ دنیا
با هر بهانه ای همدیگر را تکه پاره کرده بودند.
مستمند
|
Germany
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
1
9
انتظار تنش‌زدائی از دیکتاتورهائی نظیر پوتین انتظاری عبث و بیهوده است ، مردم اوکراین بعد از استقلال از شوروی سابق صرفنظر از تبار و زبان و قومیت برادروار در کنار یکدیگر می‌زیستند اما مشکلات و اختلافاتشان از زمانی شروع شد و اوج گرفت که دیکتاتور مورد حمایت روسها - ویکتور یانوکویچ - را از قدرت خلع و از کشورشان بیرون راندند ، دولت روسیه که اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم سوریه را با کمک نظامی و تحریک حاکمان آن کشور سرکوب و عملاً بانی جنگی تمام عیار کنونی شد حالا هم در ادامه نیات پلیدش قیام آزادیخواهانه مردم در کشور اوکراین را کودتا می‌خواند و با ایجاد بلوا و آشوب و اعزام مزدور ، پس از تجزیه شبه جزیره کریمه ، برای جداکردن بخشهای شرقی اینکشور نقشه‌های مزدرانه دیگری دارد ، با اینهمه جاه‌طلبی ، فریبکاری و تنش‌آفرینی روسها معلوم نیست چرا ما دو دستی به آنها چسبیده‌ایم و رسانه ملی!! اینچنین از تحرکاتشان حمایت می‌کند ، حداقل فرموده امام (ره) را بخاطر آوریدکه شوروی را بمراتب بدتر از قدرتهای غربی دانستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
3
12
خیلی جالبه یعنی میگه دولت حق نداره با تجزیه طلبان که اکثرا ماموران اداره ی اطلاعات روسیه هستند بجنگد .خیلی این پوتین پرروهه.
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
14
7
پلیدتر از امریکا وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
0
1
بلایی که روسیه بر سر ایران زمون قاجار آورد می خواهد سر اوکراین بیارد ولی آمریکا اجازه نمی دهد کاش اون زمان هم آمریکا ابرقدرت بود ودر خاورمیانه حضور فعال داشت تا روس ها اینچنین ایران رو تکه تکه تجزیه نمی کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
0
0
جای تاسف داره تادیروز که مقامات امریکا در اشوب های خیابان های اوکراین شرکت میکردن کسی نمیگفت به امریکا چه ربطی داره بعد به کشوردیوار به دیوارش میگن چرا دخالت میکنی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
1
0
گندم از گندم برويد جو زجو از فرزندان استالين انتظاري بيش نيست
نظرات بینندگان