arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

چین: حمایت اوباما از ژاپن سرآغاز یک حمله بالقوه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 چین موضع باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در خصوص حمایت نظامی و امنیتی از ژاپن بر سر منازعات ارضی با چین در دریای شرقی را ˈآغاز یک حمله بالقوهˈ تعبیر کرد.
 

به گزارش ایرنا، رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با نشریه یومیوری ژاپن گفته است جزایر دیایویو که چین و ژاپن بر سر آن اختلاف دارند تحت اداره توکیو است و لذا جزو پیمان امنیتی آمریکا و ژاپن قرار می گیرد.

این موضع اوباما باعث شد وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای فوری این اظهارات را تقبیح کرده و از آمریکا بخواهد این اختلافات را امنیتی نکند.

رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه دیدار رسمی از ژاپن را آغاز کرد و در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر این شور بر اتحاد نظامی واشنگتن - توکیو تاکید کرد.

روزنامه چاینا دیلی روز جمعه اظهارات رییس جمهور آمریکا در ژاپن را نشانه ضعف واشنگتن دانست و نوشت که آمریکا واکنش خوبی به اختلافات منطقه ای نشان نداده است.

این نشریه تاکیدکرد: آمریکا به دنبال حل مسایل و چالش های داخلی خود با برهم زدن اوضاع بین المللی و یافتن دستاویزهایی خارج از آمریکاست.

ˈیانگ یو جینˈ سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره گفت : ارتش چین به گشت زنی های خود در آب های دریای شرقی ادامه خواهد داد.

وی گفت که اگر بنا به رویارویی باشد چین تحریکات ژاپن را مدنظر قرار داده و با آن مقابله خواهد کرد.

وی تاکیدکرد که ارتش چین در دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و جزایر مذکور تردید به خود راه نخواهد داد.

روان زونگزی از موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین با اشاره به مواضع اوباما در خصوص منازعات ارضی ژاپن و چین، تصریح کرد : آمریکا به طور مستقیم از این جزایر نام برده و جنبه نظامی به این مساله داده است. این یک خطر جدی است. این امر باعث می شود تا راهبردهای انعطاف پذیر برای حل و فصل اختلافات جایگاه خود را از دست بدهد.

روان گفت که با این وضعیت و اظهارات اوباما باید تاکید کرد که واقعا تندروهای ژاپن دیگر قابل پیش بینی نخواهند بود. اعتبار آمریکا با اظهارات اوباما نزد چین خدشه دار شد. این مواضع به روابط پکن - واشنگتن لطمه خواهد زد .

لی هایدونگ محقق دانشگاه مطالعات خارجی چین نیز گفت که آمریکا می خواهد ژاپن کلید این کشور برای مهار چین باشد .

وی افزود که ژاپن ترسی از شعله ور کردن آتش درگیری ندارد و اگر مساله پیمان امنیتی در میان باشد، آمریکا برای دفاع از توکیو از ابزار نظامی استفاده خواهد کرد. این هدفی است که ژاپن دنبال می کند.

وو شونگ لی فرمانده نیروی دریایی چین از این هم فراتر رفته و گفته است که خطر درگیری نظامی میان چین و ژاپن باقی است. البته نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد.

در چنین وضعیتی ژاپن هم اعلام کرد در 150 کیلومتری جزایر مورد منازعه با چین یک پایگاه راداری ایجاد خواهد کرد.

روزنامه چاینا دیلی نوشت که این نخستین بار در چهار دهه گذشته است که ژاپن دست به چنین توسعه نظامی می زند.

چین اعلام کرده است برای مقابله با ژاپن توان رزمی و دفاعی خود را افزایش داده و گشت زنی ها و تمرینات نظامی را ادامه خواهد داد.

برچسب ها: چین ، حمایت ، اوباما ، ژاپن ، سرآغاز ، حمله
نظرات بینندگان