arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

بهانه اصلی سفر آسیایی اوباما چیست؟

نشریه آمریکایی فارن پالسی در مقاله ای به قلم "‌استفان والت"‌ نوشت :‌ باراک اوباما ،‌ رییس جمهوری آمریکا اکنون در آسیا حضور دارد . وی هدف از این سفر خود را اطمینان بخشیدن به هم پیمانان آمریکا در این منطقه اعلام کرده است با این حال حتی اگر این گفته اوباما را نیز بپذیریم باز هم نمی توان نگرانی های وی را درباره برخی رویدادها و تقلایش برای رفع این نگرانی ها را نادیده گرفت .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشریه آمریکایی فارن پالسی در مقاله ای به قلم "‌استفان والت"‌ نوشت :‌ باراک اوباما ،‌ رییس جمهوری آمریکا اکنون در آسیا حضور دارد . وی هدف از این سفر خود را اطمینان بخشیدن به هم پیمانان آمریکا در این منطقه اعلام کرده است با این حال حتی اگر این گفته اوباما را نیز بپذیریم باز هم نمی توان نگرانی های وی را درباره برخی رویدادها و تقلایش برای رفع این نگرانی ها را نادیده گرفت .

به گزارش انتخاب، نمی توان تصور کرد که رییس جمهوری آمریکا تنها برای اطمینان دادن به دوستان خود به آسیا سفر کرده و در چند روز به سخنرانی های عوام فریبانه و دادن وعده های ظاهری می پردازد . کارشناسان معتقدند چین و مذاکره و رایزنی با مقامات این کشور اصلی ترین هدفی است که اوباما در سفر آسیایی خود دنبال می کند .

در ادامه این مقاله آمده است : این سفر اوباما نیز همانند سفرهای پیشین وی در میان شک و تردیدها درباره حد اعتبار و نفوذ آمریکا در سایر کشورها انجام گرفته است . شاید آمریکا و ناتو تصمیم داشته باشند که همچنان به کمک های نظامی و غیرنظامی خود به دولت تازه تعیین شده دراوکراین _‌ که بدنبال کودتا بر سر کار آمده اند _‌ ادامه بدهند . این تصمیم تاثیری بر شکست مفتضحانه ای که واشنگتن در این مورد از مسکو متحمل شد ،‌ندارد .

ناتوانی آمریکا در مورد بحران سوریه نیز بیش از پیش موقعیت این کشور را در نظر هم پیمانان بین المللی آن تضعیف کرده است . طی حدود چهار سال از آغاز درگیری ها و تنش ها در کشور سوریه دولت آمریکا نه موضع مشخصی در این باره اتخاذ کرده و نه موفقیتی در اتمام آن به هر شکل ممکن داشته است .

برای واشنگتن این موضوع اهمیت دارد که شرکای آسیایی آمریکا چه تصوری درباره قدرت و تاثیرگذاری دولت در موارد مختلف در سطح داخلی و نیز بین المللی دارند .

والت افزود :‌ باید صادقانه بگویم که چنانچه فردی در زمان کنونی قدرت نظامی آمریکا را قدرتی برتر و فوق العاده بنامد احمقانه فکر کرده است . چرا که ارتش چین و توانمندی های نظامی این کشور در منطقه آسیا و همچنین دنیا بر هیچکس پوشیده نیست . یکی از راهکارهایی که اوباما در این سفر دنبال می کند تقویت توان نظامی هم پیمانان آسیایی آمریکا نیز هست تا از این طریق خطری که از سوی چین برای واشنگتن و منافع آن ایجاد می گردد ، دفع شود .

واشنگتن تلاش می کند با تقویت موضع کره جنوبی و ژاپن راهکاری برای مقابله مستقیم با قدرت روز افزون چین داشته باشد . از سوی دیگر تضعیف موقعیت چین بعنوان هم پیمان قدرتمند روسیه می تواند جبران کننده آسیبی باشد که اوباما از پوتین در مورد اوکراین و پیشتر از آن سوریه دیده است .

در حقیقت کشورهای آسیایی هم پیمان با آمریکا نیز شک ندارند که تقلای اوباما تنها برای تحقق منافع فردی وی است و سود آنان نقش چشمگیری در اقدامات رییس جمهوری آمریکا ندارد . به گفته کارشناسان اقتصادی آمریکا برنامه مالی و منافع ملی ایالات متحده در سال های آتی در آسیا طراحی و برنامه ریزی شده است بنابراین هرگونه پیشرفت و بهبود در این منطقه در وهله نخست به سود دولت آمریکاست .

نویسنده این مقاله در ادامه تصریح کرد :‌ اعتبار و نفوذ دولت آمریکا به سخنرانی ها یا وعده هایی که اوباما ارائه می دهد بستگی ندارد بلکه به اقداماتی وابسته است که این کشور در عرصه های بین المللی و در میادین سیاسی ،‌ اقتصادی ،‌ علمی و استراتژیک از خود نشان میدهد .

بیشتر از هر موضوع دیگری ،‌ اوباما در آسیا باید به توضیح این مورد برای سران کشورهای آسیایی بپردازد که چرا امنیت و تحقق اهداف و منافع آمریکا در این منطقه نهفته شده است . این سیاست یک اقدام انسان دوستانه استراتژیک نیست . این موضوع ریشه در خودخواهی های اقتصادی و ژئوپلتیکی و نیز تمایل دیرینه واشنگتن برای ایجاد هژمونی منطقه ای دارد .

اینکه چین اکنون نقطه مقابل آمریکا در آسیا قرار گرفته است در وهله اول به دلیل شکست هژمونی نظامی واشنگتن در این منطقه و برتری نظامی پکن در برابر واشنگتن است . اوباما تلاش میکند مانع قدرت گیری هرچه بیشتر پکن در آسیا شود چرا که در این صورت تعادل نظامی مطلوبی که مورد نظر آمریکا و در راستای منافع آن است ،‌از بین میرود .

شاید این اظهارنظر غیرکارشناسانه باشد اما به اذعان کارشناسان بین المللی و نیز رهبران چین در ایجاد توازن تازه در منطقه آسیا این کشور چین است که همچنان قدرت برتر نظامی را خواهد داشت . در دهه های آینده به تدریج شاهد سقوط تدریجی موضع آمریکا و هم پیمانان این کشور در منطقه آسیا و ظهور قدرتهایی جدید نظیر چین خواهیم بود .
نظرات بینندگان