arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

یک نماینده مجلس خبرگان: جناح‌های سیاسی نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی خودکنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اعتماد عمومی در کشور به صورت نسبی وجود دارد، گفت: باید این میزان اعتماد در حد بالاتری قرار بگیرد.

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نمی‌توان گفت نسبت به حکومت، دولت و مسئولین اعتماد وجود ندارد و در واقع اعتماد نسبی حاکم است، تصریح کرد:با توجه به این‌که حکومت اسلامی در ایران مستقر است و در واقع نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام خاص و ویژه است، باید اعتماد عمومی در حد بالاتر از میزان کنونی باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در نظام جمهوری اسلامی ایران باید اعتماد عمومی آنقدر زیاد باشد که بتواند حتی اعتماد مخالفین و دنیا را جذب کند، در مورد موانع تحقق این موضوع، گفت: متاسفانه جناح‌بندی‌های سیاسی در کشور ما باعث شده که افراد اقدام به تخریب یکدیگر و زیر سوال بردن آبروی یکدیگر کنند و هر دولتی که روی کار می‌آید مخالفین آن دولت سعی می‌کنند که اعتماد مردم را از آن دولت سلب کنند.

وی با بیان این‌که این مرزبندی‌ و جناح‌بندی‌های سیاسی باعث شده که اخلاق نیز در کشور ما سیاسی شود به جای این‌که سیاست اخلاقی شود، گفت: رسانه‌های گروهی در افزایش اعتماد عمومی موثرند گرچه ما عملکردی که از رسانه ملی در این زمینه می‌بینیم در این راستا نیست به نحوی که از دولت مورد علاقه‌اش بیش از حد حمایت می‌کند و اگر دولتی نیز متناسب با سلایق سیاسی آنها نباشد اقدام به تخریب آن و از بین بردن اعتماد عمومی می‌کند.

هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که متاسفانه طی این سال‌ها وعده‌های زیادی داده شده ولی عملی نشده است، گفت: این عدم تحقق وعده‌ها خود به کاهش بی‌اعتمادی دامن زده است. مثلا در دولت قبل رییس‌جمهور وقت هنگام آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها در تلویزیون به مردم اعلام کرد که با اجرای این قانون در طول یک سال توسعه زیادی در کشور رخ می‌دهد. هزاران کیلومتر راه کشیده می‌شود، بیمارستان ساخته می‌شود ولی ما دیدیم که نتیجه‌اش چه بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که این وعده‌ها و عدم تحقق آن باعث ضربه به نظام شده است، گفت: برخی از عملکردهای مسئولان و همچنین رانت‌خواری و ویژه‌خواری‌هایی که رخ داده در این ارتباط بسیار موثر بوده است.

هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که دولت در افزایش اعتماد عمومی نقش دارد و یکی از کارهایی که در این ارتباط باید انجام دهد شعارهای غیرقابل تحقق ندهد، گفت: البته نباید فقط مسئولیت را در این زمینه بر عهده دولت دید و دیگر دستگاه‌ها و قوا نیز در این ارتباط نقش دارند.

وی با اشاره به نقش قوه مقننه و قضاییه در افزایش اعتماد عمومی با نظارت‌های دقیق و تصویب قوانین متناسب و موضع‌گیری‌های منصفانه و عادلانه، گفت: جناح‌های سیاسی نیز نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی خودشان کنند و در عملکرد خود تقوا را رعایت کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با بیان این‌که روحانیت و حوزه‌ها نیز در افزایش اعتماد عمومی نقش دارند، گفت: اگر با مردم شفاف برخورد کنیم و صداقت در گفتار و عمل را رعایت کنیم و در برابر کاستی‌ها و اشتباهات از مردم عذرخواهی کنیم این خود باعث افزایش اعتماد عمومی خواهد بود.

هریسی اضافه کرد: متاسفانه برخی اوقات ما شاهد پرده‌پوشی‌های بی‌جهت واقعیت‌ها از سوی مسئولان هستیم که این خود به افزایش بی‌اعتمادی دامن می‌زند.

وی همچنین گفت: تعریف و تمجیدهای بی‌جهت نیز در حالی که مردم واقعیت‌ها را می‌بینند و ایجاد پارادوکس در این زمینه خود این بی‌اعتمادی را گسترش می‌دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان