arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی: مشق‌های سیاسی باید کتاب قطور «تشکیلات در جامعه» را نهادینه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به مناسبت افتتاح پانزدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی گفت: امیدوارم این مشق‌های سیاسی، کتاب قطوری برای نهادینه کردن تشکیلات در جامعه و راهنمای جوانان باشد.

به گزارش ایلنا،‌ آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت برگزاری مراسم افتتاح کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی پیامی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر چه مکاتب سیاسی جهان امروز بر اساس آموزش‌های آکادمیک، احزاب را تقسیم‌بندی تفکرات اجرایی برای اداره جوامع بر اساس آرای مردمی و اصل تبعیت اقلیت از اکثریت می‌دانند و به آن به عنوان دستاورد مدنیت مدرن می‌نازند، امّا حقیقت این است که سابقه این تفکر به صدر اسلام می‌رسد که پیامبر مکرم(ص) در پیام‌های وحیانی قرآن کریم، آن هم در حجازی که با سوادان آن انگشت‌شمار بودند، علاوه بر استفاده از لفظ «حزب» و تقسیم آن به «الله» و «شیطان» به عنوان مظاهر هر خوبی و بدی، به معنای لغوی و اصطلاحی آن در آیات مکرر اشاره و فرقه‌های مذهبی را که در یک شریعت ایجاد می‌شوند، حزب معرفی می‌کند.

از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و ایران در زمان‌های متفاوت می‌گذریم که تفکرات، گاه شیعی و سنی، گاه اخباری و اصولی، گاه معتزله و اشاعره و نام‌های دیگر بود و به دوران معاصر، مخصوصاً از زمان تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب می‌رسیم که مسلمانان و ایرانیان، فرهنگ غنی خویش را در این زمینه فراموش کرده‌اند و تحت تأثیر تعالیم دانشگاه‌های غربی قرار گرفتند که ریشه در آثار اسلامی داشت و با لعابی امروزی به عنوان ضرورت جامعه‌شناسی بر سر زبانها افتاد.

بعدها که تقسیم امت‌ها در دین و مذهب، به ملت‌ها در مرزهای جغرافیایی رسید و حکومت‌ها به شکل تقریباً امروزی سربرآوردند، کم‌کم واژه قرآنی «حزب» به عنوان ضرورت سیاسی مطرح شد و تقسیم بندی‌ها در محدوده‌ای محدودتر، بر اساس نوع نگاه افراد به برنامه¬های حکومتی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شکل گرفتند و اصطلاحاتی چون سازمان، جبهه و جناح در سایه واژه‌ای دیگر به نام «ائتلاف» وارد ادبیات سیاسی شدند و ایران نیز از این سیر تدریجی مستثناء نبود.

از چرایی و چگونگی تشکیل احزاب در زمان پهلوی اوّل و حتّی پهلوی دوّم نیز می‌گذرم و به مقطع تابناک انقلاب اسلامی می‌رسیم که اگر چه مبارزین مذهبی و شاگردان مکتب امام راحل، حزبی به معنای اصطلاحی رایج نداشتند، امّا روحانیتی بود که تمام ویژگی‌های مثبت حزب را داشت و جنبه‌های منفی آن را نداشت.

قانون اساسی که ماحصل مباحث علمای بلاد و بیش از 80 نفر از مجتهدین سراسر کشور بود و به تأیید مراجع تقلید و امام راحل و سپس رفراندوم و تصویب مردم رسید، به صراحت بر تعدد احزاب تأکید کرد و احزاب کوچک و بزرگ با تفکرات متفاوت تشکیل شدند و امروزه اگر چه حزب به معنای واقعی را در ایران نداریم، امّا اعتقاد به تحزّب فراگیر شده است و امیدواریم این نردبان با همه آزمون و خطا، پله‌پله پیموده شود و به قله‌ای که برای کارکرد احزاب در اداره جامعه برسیم.

سازمان و حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز در چنین فضایی شکل گرفت و به عنوان اوّلین تشکیلاتی که بر اساس مرامنامه و اساسنامه دفتر مرکزی‌اش خارج از تهران و در اصفهان قرار دارد، در کنار دیگر احزاب و تشکیلات، تمرین دموکراسی می‌کند و به اعضای خویش می آموزد که چگونه شناسنامه سیاسی داشته باشند و براساس تعهدات تشکیلاتی عمل کند.

افتتاح پانزدهمین کنگره سازمان و نهمین سالگرد تشکیل حزب عدالت و آزادی را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این مشق‌های سیاسی، کتاب قطوری برای نهادینه کردن تشکیلات در جامعه و راهنمای جوانانی باشد که با وفاداری به آرمان‌های نظام اسلامی، در پیروزی‌ها و شکست‌های انتخاباتی، آن شعر معروف را زمزمه اعتقادی خویش نمایند که: سرخمّ می سلامت شکند اگر سبویی

اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان