arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

پخش فیلم تخریبی علیه روحانی در صدا و سیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
کلید حسن روحانی برای بازکردن قفل‌های فروبسته، «امید» است؛ امیدی که رییس‌جمهوری سعی می‌کند با احیای آن به جنگ مشکلات برجای‌مانده از هشت‌سال گذشته برود. اما در مقابل هم، افراد و جریان‌هایی وجود دارند که در مسیر کم‌رنگ‌کردن این «امید» گام بر‌می‌دارند؛ امیدی که معلوم نیست با از دست‌رفتنش چه سرنوشتی در انتظار کشور است.

«من روحانی هستم» نام فیلمی است که سازندگانش مدعی هستند زندگی حسن روحانی در پنج دهه فعالیت سیاسی او را به تصویر می‌کشد؛ فیلمی با سکانس‌های بریده‌بریده که تدوین‌کنندگانش در آن به طرح دیدگاه‌های رییس‌جمهوری ایران در برخورد با موضوعات مختلف در گذشته پرداخته‌اند. به‌نظر می‌رسد مخالفان روحانی فیلم را ابزار خوبی برای تخریب می‌دانند؛ یا فیلم می‌سازند یا تهدید به افشای فیلم خصوصی (میهمانی همسر رییس‌جمهوری) می‌کنند.

پس از نصب بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» توسط موسسه فرهنگی‌وهنری «اوج» حالا منتقدان حسن روحانی با ساخت این فیلم، گام دیگری را در راستای تضعیف دولت تدبیروامید برداشته‌اند؛ فیلمی که البته قرار است به گفته کارگردان آن، قسمت دومی هم داشته باشد. این فیلم پس از انتشار در محافل سیاسی اکنون در حال فروش اینترنتی است. «سفیرفیلم» ۱۰ اسفندماه ۹۲ اعلام کرد مستند «من روحانی هستم» از طریق «فروشگاه اینترنتی سفیرفیلم» قابل خریداری است. این درحالی است که «مهر» گزارش داده، در پی لغو نمایش این فیلم، مصطفی رضوانی معاون بخش عرضه و تعاملات سفیر‌فیلم با ابراز تاسف نسبت به لغو برنامه‌های اکران مستند «من روحانی هستم» در دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه‌طباطبایی تهران به علت مخالفت ریاست این دو دانشگاه، از فضای بسته نقد در کشور انتقاد کرده است.

فیلم «من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و توسط گروه چندرسانه‌ای «شفق» ساخته شده است. از دیگر فعالیت‌های گروه شفق ساخت فیلمی به نام «دروغ یک کاندیدا» است که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم علیه روحانی ساخته و منتشر شد. این موسسه همچنین با ساخت «تماس تلفنی روحانی» به بحث تماس تلفنی اوباما با روحانی به صورت تمسخر‌آمیزی پرداخته است. فیلم «حمله گازانبری به منتقدان» هم دیگر فیلمی است که علیه رییس‌جمهوری توسط این گروه ساخته شده است. اما نکته جالب اینجاست که برخلاف شرکت‌های رسانه‌ای دیگر که به‌دنبال مطرح‌کردن خود و شهرت‌ کاری هستند در سایت گروه چند‌رسانه‌ای شفق آمده «درست است که این وب‌سایت گروه رسانه‌ای شفق است اما تا جایی که می‌توانید از آن کپی کنید و حتی به نامش هم اشاره نکنید.»

پشت پرده شفق
 نبوی، کارگردان «من روحانی هستم» درباره این فیلم گفته است: «مستند من روحانی هستم، روایتی منصفانه از زندگی آقای رییس‌جمهور از بدو تولد تا سال ۹۲ است. این فیلم به بازگویی مبارزات آقای روحانی قبل از انقلاب و فعالیت‌های ایشان پس از انقلاب در ارتش، مجلس، شورایعالی امنیت ملی و نقش ایشان در پرونده‌های مهم و حساس نظام پرداخته است.»گفتنی است در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 فیلمی به نام «90 سیاسی» در نقد گفته‌ها و عملکردهای محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت وقت ساخته شد که با عاملان آن، برخورد قضایی شد.

فیلم «من روحانی هستم» با معرفی حسن روحانی آغاز می‌شود و سعی شده تا اواسط آن، روحانی را فردی انقلابی و مخالف جریان اصلاح‌طلبی معرفی کند. در یکی از بخش‌های این مستند به نقش حسن روحانی در ماجرای «۹۹ نفر» پرداخته می‌شود. ماجرای این ۹۹ نفر به انتخاب و معرفی میرحسین موسوی برای بار دوم به مجلس برای تصدی پست نخست‌وزیری باز‌می‌گردد. بنابر صورتجلسه موجود مجلس، این تعداد از نمایندگان با این انتخاب مخالفت می‌کنند. در آن زمان امام‌خمینی(ره) توصیه می‌کنند میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت بار دیگر به مجلس معرفی شود.

در فیلم «من روحانی هستم» همچنین به سخنرانی تاریخی روحانی در مراسم ختم حاج‌مصطفی خمینی در مسجد ارگ، پنج‌دوره نمایندگی مجلس، ریاست دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و پرونده هسته‌ای ایران پرداخته شده است.

از هاشمی تا مک‌فارلین
همچنین سکانس‌هایی از فیلم به ماجرای برکناری محمد هاشمی از ریاست صداوسیما اختصاص یافته، ماجرایی که با مخالفت حضرت امام(ره) مواجه شده و توصیه برکناری رییس شورای نظارت را مطرح می‌کنند. این فیلم ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «در دور اول مجلس، روحانی که رییس شورای نظارت بر صداوسیما بوده، در پی اختلاف با رییس صداوسیمای وقت آقای محمد هاشمی، اقدام به عزل محمد هاشمی کرده و این خبر به امام راحل می‌رسد و امام این کار را خلاف قانون اساسی می‌دانند. امام ناراحت شده و از طریق احمدآقا به هاشمی‌رفسنجانی که ریاست مجلس را داشته می‌گویند به روحانی بگویید استعفا دهد و روحانی از امام، وقت ملاقات می‌خواهند و امام اجازه ملاقات به روحانی نمی‌دهند.»

فیلم در ادامه، ماجراهای مک فارلین و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان فرد مذاکره‌کننده با آمریکایی‌ها را روایت می‌کند. در ادامه «من روحانی هستم» موضوع اختلافات محسن رضایی و حسن روحانی در مورد ادامه جنگ را توضیح می‌دهد. این بخش با سکانس‌هایی از صحبت‌های حسن روحانی و محسن رضایی همراه است. حسن روحانی هم به‌عنوان فردی مطرح می‌شود که به‌دنبال پایان جنگ بوده است؛ فردی که به روایت محسن رضایی (به‌صورت غیرمستقیم) با صحبت‌های درگوشی برای اتمام جنگ رایزنی می‌کرده است.

بخش دیگری از این مستند به مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی پرداخته است؛ مذاکراتی که به تعلیق غنی‌سازی در ایران و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌انجامد. رییس‌جمهوری در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم عنوان کرده بود که او با پذیرش پروتکل الحاقی کشور را از خطر جنگ دور کرده است. فیلم «من روحانی هستم» با بازخوانی موافقتنامه سعدآباد به مخاطب می‌گوید حسن روحانی در توافق با سه‌کشور اروپایی اشتباه کرده و آنها روحانی را فریب داده‌اند. در این بخش تصویری که مشخص است به‌صورت پنهانی از محمدجواد ظریف عضو تیم مذاکره‌کننده فیلمبرداری شده پخش می‌شود.

 این شنود تصویری حاوی مکالمه‌ای از البرادعی و ظریف است که در آنجا ظریف قدرت گرفتن مخالفان دولت اصلاحات در صورت عدم توافق با ایران را به او گوشزد می‌کند. این فیلم با سکانس‌هایی از سخنان یوشکا فیشر وزیر خارجه آلمان در آن مذاکرات علیه مقامات ایرانی هم همراه است. همچنین این فیلم محمد خاتمی، رییس‌جمهوری وقت را نشان می‌دهد که می‌گوید: «البرادعی خلاف اخلاق عمل کرده است و پروتکلی که آنها با هم توافق کرده‌اند این چیزی نبوده که ایران مجبور به پذیرش آن شده است.»

نکته جالب ماجرا اما تبلیغات صداوسیما در برنامه‌های خبری‌اش است که با پخش گوشه‌هایی از «من روحانی هستم» به وجود چنین فیلمی اشاره می‌کند، رویکرد دوگانه‌ای که جای تامل دارد. آخرین برنامه زنده تلویزیونی‌ رییس‌جمهوری در رسانه ملی با یک ساعت‌و‌نیم تاخیر پخش شد. ایرنا، خبرگزاری دولت تیتر زد رییس صداوسیما مانع پخش برنامه زنده رییس‌جمهوری شد.
منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان