arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

کاخ سفید: بررسی همه گزینه‌ها در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که باراک اوباما در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران و عدم دستیابی به توافق جامع نهایی گزینه‌های زیادی را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ، جیک سولیوان، معاون دستیار باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی سالانه بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد: در صورتی که ایران با حسن نیت مذاکره نکند و مذاکرات شکست بخورد، ما آماده‌ایم که با کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر همکاری کنیم.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، سولیوان در پاسخ به این سوال که چه منطقی پشت این کار وجود دارد که در صورت شکست خوردن دیپلماسی در وین تحریم‌ها دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد وجود دارد؟ پاسخ داد: منطق آن این است که در اینجا یک فرصت وجود دارد که ایران را برای انتخاب تحت فشار قرار دهیم؛ آنها یا می‌توانند با حسن نیت مذاکره کنند و به یک راه‌حل برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای‌شان برسند و یا با افزایش فشار مواجه شوند.

وی همچنین در اظهارات خود یادآور شد که تحریم‌ها تنها ابزار موجود نیستند و اگر این گفت‌وگو‌ها شکست بخورد ما آماده‌ایم تا گزینه‌های زیادی را بررسی کنیم.

دیگر سخنران حاضر در این گردهمایی رئیس کمیته روابط خارجی کاخ سفید بود که در خصوص چگونگی سیاست موفقیت‌آمیز در قبال ایران با تاکید بر این ادعا که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، گفت: شکست این مذاکرات به معنی عدم دسترسی به راه‌حلی است که برنامه‌های تولید سلاح هسته‌ای ایران را نابود کند.

وی تاکید کرد: شکست این مذاکرات یعنی به ایران اجازه دهیم به برنامه‌های موشک بالستیک خود ادامه دهد.

وی در سخنانش به قانون اعمال تحریم‌های بیشتر علیه صادرات نفت ایران در تابستان گذشته اشاره کرد و موفقیت در این زمینه را تصویب چنین قوانینی دانست.

به نوشته این روزنامه، دو ماه پس از تصویب این قانون مذاکرات میان ایران و آمریکا در نیویورک آغاز شد و چندی پس از آن در ژنو ادامه یافت، اما این قانون با تهدید باراک اوباما مبنی بر وتو کردن آن مواجه شد.

وی در این باره گفته بود که در صورت تحریم دوباره ایران به روند مذاکرات خدشه وارد خواهد شد.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از حامیان اصلی تصویب قانون اعمال تحریم‌ علیه ایران است روز پنجشنبه در این گردهمایی بار دیگر از این قانون حمایت کرد و گفت: هیچ‌کس بیشتر از من خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک نیست. من نگرانم که آنها بیشتر خواستار یک معامله باشند تا یک معامله صحیح.

جیک سولیوان که به نمایندگی از دولت اوباما در این گردهمایی سخنرانی کرد همچنین یادآور شد که باراک اوباما به هر قیمتی تن به توافق هسته‌ای با ایران نخواهد داد.

بنیاد دفاع از دموکراسی یک سازمان نئومحافظه‌کار است که از حامیان رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.
نظرات بینندگان