arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

برگزاری همایش "دلواپسیم" با موضوع توافق ژنو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


 

هر توافقی که در مذاکرات از سوی وزارت خارجه انجام می‌شود باید به تایید مجلس برسد

به گزارش ایسنا، فرشید جعفری، دبیر جنبش دانشجویی عدالت‌خواه با انتقاد از نسبت دادن همایش دلواپسیم به یک گروه خاص گفت: امروز متاسفانه مشاهده کردیم که برخی رسانه‌ها و یک روزنامه برگزاری این همایش را به یک گروه خاص نسبت داده است و باید گفت که به نظر می‌آید برای انقلاب و آرمان‌های امام کار کردن، باعث می‌شود که مورد کینه دشمن واقع شویم.

او تاکید کرد: ما در برگزاری این همایش بحث‌های سیاسی را دنبال نمی‌کنیم و صرفا برای منافع ملی و حقوق ملت است که وارد صحنه شده‌ایم که بگوییم از حقوق‌مان کوتاه نمی‌آییم.

دبیر جنبش دانشجویی عدالت‌خواه با اشاره به تغییر سالن این همایش از سالن سیدالشهدا واقع در میدان هفت‌تیر به لانه جاسوسی گفت: موافقت نکردن با توافق‌نامه ژنو و ایستادن در برابر ظلمی که قرار است به واسطه آن ایجاد شود، کم‌تر از مبارزه با استکبار جهانی نیست و خوشحالیم که تغییر محل همایش صورت گرفت و به لانه جاسوسی منتقل شد.

وی گفت: مذاکرات در دولت قبل از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شد که نهادی فراجناحی و فراتر از قوه مجریه بود. ما امروز که مذاکرات از سوی وزارت خارجه برگزار می‌شود هر نوع توافقی باید به تایید مجلس برسد و اگر حقوق‌مان در چارچوب توافق ژنو به رسمیت شناخته نشود، منتظریم ببینیم نمایندگان تا چه اندازه برابر چنین روندی می‌ایستند (شعار الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، مرگ بر ضد ولایت فقیه).

جعفری با اشاره به آن چه در رسانه‌ها مبنی بر این که برگزارکنندگان این همایش متصل به یک حزب سیاسی هستند، بیان شده است، گفت: البته رسانه‌ها دروغ نگفتند. حزب ما حزب‌الله است. ما دلواپسیم همانطور که سعدآباد اتفاق افتاد.

به گزارش ایسنا، آب‌لیکی، همکار شهید احمدی‌روشن در سازمان انرژی اتمی با اشاره به دوران همکاری‌اش با وی در این سازمان گفت: در طول این 30 سال، ایران همواره مورد تحریم قرار گرفته اما انقلاب اسلامی ایران توانسته پیشرفت‌هایی را به دست آورد.

وی با اشاره به شهدای هسته‌ای گفت: با وجود این ستاره‌ها (شهدا) می‌توان راه را پیدا کرد.

مطالبات انقلابیون قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان را بالا می‌برد

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در همایش دلواپسیم، گردهمایی منتقدان توافق ضعیف، گفت: با پشتیبانی شما مذاکره‌کنندگان می‌توانند به موفقیت دست یابند. اگر انقلابیون مطالبات خود را در پشت سر مذاکره‌کنندگان اعلام کنند می‌توانند قدرت چانه‌زنی مذاکرات را بالا ببرند.

او ادامه داد: من اعلام می‌کنم وزیر خارجه از شما تقدیر کرده و متشکر شما هستند. زیرا آن‌ها می‌توانند به قدرت استناد کنند. اگر چنین حرکت‌هایی پشت مذاکرات نباشد نه تنها چرخه انرژی هسته‌ای بلکه کارخانجات نخواهد چرخید.

پناهیان اضافه کرد: مذاکرات هسته‌ای که به تقویت جایگاه ایران با بنیه اقتصادی و رفاه و آسایش مردم منجر نشود محکوم به شکست است.

هم‌چنین اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از نمایندگان حضور یافته در این همایش گفت: ما هیچ‌گاه مذاکرات را قطع نمی‌کنیم چون منطق داریم و می‌توانیم ثابت کنیم که در چارچوب معاهده ان.پی.تی تقلبی نکرده و در راستای این چارچوب حرکت می‌کردیم.

وی با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بحث هسته‌ای منافع ملی ماست. ما چیز اضافه‌ای از دنیا نمی‌خواهیم. ما همواره با تیم مذاکره‌کننده یعنی آقای ظریف، آقای عراقچی و آقای تخت‌روانچی در مجلس جلسه داریم. ما به آن‌ها می‌گوییم حالا که بحث اورانیوم غنی‌شده به 20 درصد را قبول کردیم و تعداد سانتریفیوژ را محدود کردیم، پس می‌بایست تمام تحریم‌های اعمالی علیه ایران برداشته می‌شد نه این که فقط چند تحریم برداشته شود. اگر ما 20 درصد را قبول کرده‌ایم، حداقل می‌بایستی تحریم‌های بانک مرکزی و تحریم‌های نفتی لغو می‌شد.

افرادی به تیم مذاکره‌کننده اضافه شوند

در ادامه نوبری، سفیر پیشین ایران در شوروی گفت: من همان زمان در بدو جشن توافق هسته‌ای نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور نوشتم. من منتقد توافق بودم اما با وجود این که در 20 دانشگاه در این باره سخنرانی کرده‌ام تا این لحظه هیچ یک از طرف‌های مقابل با بنده مفاد توافق‌نامه را مورد بررسی قرار نداده است. تا به امروز هیچ‌کس آماده پاسخ به نقدهای بنده نبوده است. متاسفانه من در نامه سرگشاده‌ای اعلام کردم غربی‌ها می‌خواهند درخت هسته‌ای ما را خشک کنند و در سخنرانی‌هایم زمانی که این اظهارات را بیان کردم، طرف مقابل نه تنها از موافقت‌نامه دفاع نکردند بلکه گفتند که ما برنامه هسته‌ای را چه کار داریم.

وی ادامه داد: اکنون سوالم من از رییس‌جمهور این است که همان‌گونه که به ما می‌گویید شناسنامه خود را نشان دهیم، کسانی که از طرف شما برای دفاع می‌آیند، شناسنامه خود را نشان دهند.

در این هنگام تجمع‌کنندگان تکبیر سر دادند و یکی از حضار شعار روحانی متاسفیم را سر داد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی اضافه کرد: برای تیم ملی که به جام جهانی می‌رود، سال‌ها تمرین و بررسی می‌کنیم اما برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در 1+5، کاری انجام نداده‌ایم. این تیم آخر نخبگی ماست؟ این هیات مذاکره‌کننده نیز می‌بایست مثل تیم ملی فوتبال، یک تیم ملی باشد نه تیم باندی.

وی افزود: بنابراین من پیشنهاد می‌کنم افرادی به تیم مذاکره‌کننده اضافه شوند. که این افراد عبارتند از الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهور، سرمدی قائم مقام وزارت خارجه، دکتر صدر مشاور وزارت خارجه، حسین شیخ‌الاسلام و لواسانی از دیپلمات‌های پیشکسوت.

نوبری در پایان اضافه کرد: حتی معاونان وزارت خارجه آن‌هایی که در این تیم مذاکره‌کننده حضور ندارند، حاضر نیستند که از توافق ژنو دفاع کنند.

در پایان اظهارات نوبری، حاضران شعار انرژی هسته‌ای حق معلق ماست را سر دادند.

پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید

هم‌چنین رییس پیشین سازمان انرژی اتمی خطاب به دولت، گفت که اگر دنبال چرخاندن چرخ زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فریدون عباسی در نشست پرسش و پاسخ همایش دلواپسیم با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس در فوریه 2014 گفت: این گزارش نشان می‌دهد که هرچه مسوولان ما تلاش کردند در توافق ژنو ابهامات را رفع کنند و به سمت یک راه‌حل پیش بروند و به اصطلاح هرچه رشته کرده بودند را پنبه کردند. چراکه آمانو در این گزارش بر ادعاهای قبلی خود به ویژه آن چه در سند 2011 مطرح کرده است، مهر صحت گذاشته است و به برنامه اقدام مشترک توجه نکرده است.

او با بیان این که آمانو در گزارش 2011 خود سندی را ارائه کرده که در آن اعلام کرده بود درباره ابعاد احتمالی نظامی مدارک قابل اعتبار دارد و بعد از سه سال دوباره اعلام کرد که اسناد جدیدی به دستش رسیده که آن‌ها نیز مدارک قبلی را بیش‌تر اثبات می‌کند، تاکید کرد: آژانس تنها مرجع و نهادی است که می‌تواند شفافیت موضوع هسته‌ای ایران را اعلام کند و تا زمانی که این آژانس قانع نشود آن‌ها به ما شفافیت نمی‌دهند و این در بند 64 گزارش فوریه 2014 آمده است و نشان می‌دهد که آژانس هم‌چنان به رویه قبلی خود باقی است.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با انتقاد از گروهی که انتخابات سال 92 و حماسه سیاسی را مصادره کرده‌اند، گفت: به نظر من کسانی که حماسه سیاسی را تحت عنوان یک جریان خاص مصادره کرده‌اند، پیام انتخابات را نگرفته‌اند. آن‌ها به ما می‌گویند پیام انتخابات و حماسه سیاسی را بگیرید ما هم به آن‌ها می‌گوییم شما هم پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید و از توهم دانایی دوری کنید.

وی خاطرنشان کرد: این اشتباه استراتژیک است که چرخ سانتریفیوژها را به چرخ زندگی مردم گره بزنیم. اگر دنبال چرخاندن زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.

هم‌چنین یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «سیاست خزانه خالی برای خالی کردن دل ملت بود».

کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رهبری مبنی بر این که من با مذاکرات مخالفتی نمی‌کنم اما خوشبین نیستم، گفت: در مقابل این گفته رهبری آقای روحانی در گزارش اخیری که به مردم داده‌اند، اظهار کردند که خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد، این در حالی است که خوشبینی کلیدواژه رهبری است و آقای روحانی می‌گویند که باید واقع‌بین باشیم و با شناختی که از دنیا و مساله هسته‌ای دارند می‌گویند که بدبین نیستند.

او گفت: ما سراغ نداریم مسوولی را که این گونه درباره نظر صریح رهبری نظر دهد (شعار مرگ بر ضدولایت فقیه)، (شعار خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست).

این نماینده مجلس گفت: نمایندگان مجلس باید جنس‌شان از جنس شما جوانان و مردم باشد.

وی با اشاره به متن نطقش در مجلس شورای اسلامی که پیش از این داشته است و از ویدیدئو پرژکتور سالن همایش پخش شد، گفت: به خاطر این نطق، از این نماینده شکایت شده است، چراکه معتقدند به تیم مذاکره‌کننده و آقای رییس‌جمهور توهین شده است و در متن شکایت‌نامه نوشته‌اند که از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که نظرات این نماینده را منتشر می‌کنند، باید شکایت کرد و با آن‌ها برخورد کرد. (شعار مرگ بر دیکتاتور) و (نه سازش نه تسلیم یار ولایت هستیم).

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: سیاست‌هایی که با نگاه به بیرون طراحی شده است، صرفا برای خالی کردن دل مردم است. آن‌ها می‌خواهند این شیر (ایران) بخوابد تا اقدام برنامه مشترک به امضا برسند چراکه معتقدند اگر این شیر بیدار شود این توافق را پاره می‌کنند.

سیدحسن نصرالله اشک‌هایش جاری بود

وی با انتقاد از سیاست جلوگیری از نقد و بی‌سواد خواندن منتقدان مدعی شد: برخی سیاست‌های دیگر نیز از جمله سیاست خزانه خالی برای خالی کردن دل ملت بود. دولت به دنبال آن است که مشکلات را با تعامل حل کند و با کدخدا صحبت کند. این‌ها به دنبال حراج گذاشتن آرمان‌های امام هستند. چه نشسته‌اید و چه خبر دارید سیدحسن نصرالله در دیداری که با اعضای کمیسیون امنیت ملی داشت، اشک‌هایش جاری بود و یا نیروهای رزمنده فلسطینی از این موضوع ناراحتند. وقتی از آقای ظریف سوال می‌شود که درباره به رسمیت شناختن اسراییل صحبتی نمی‌کنید، می‌گوید به ما ارتباطی ندارد. اسراییل را بشناسند یا نه، این مربوط به فلسطینی‌هاست. وقتی در داووس از آقای روحانی می‌پرسند درباره کشورهایی که رابطه ندارید از جمله اسراییل، با لبخند از این سوال می‌گذرد.

این نماینده مجلس درباره آخرین اظهارنظر نمایندگان آمریکا گفت: به خاطر مواضع مقتدرانه ملت در 22 بهمن و 13 آبان و مناسبت‌های دیگر، نمایندگان آمریکا به این نتیجه رسیدند که مذاکرات به بن‌بست رسیده است چون با خبر شدند از خطوط قرمز رهبری عدول نخواهد شد مگر این که یک طرف کوتاه بیاید، اما به لطف مواضع مقتدرانه رهبری، ملت ایران کوتاه نخواهد آمد.

نباید به توافق ژنو نگاه سیاه و سفید داشت

هم‌چنین یک کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: باید در توافق نهایی نسبت به جدیت طرف مقابل برای اجرای تعهداتش، تیم مذاکره‌کننده محکم باشد و امتیازات کم‌تری دهد.

فواد ایزدی درباره مدل رفتاری آمریکا در مذاکرات با بیان این که نباید توافق ژنو را سیاه و سفید ببینیم، گفت: این توافق نکات منفی زیادی دارد اما فرصت‌هایی هم در آن ایجاد شده است و کاری که وزارت خارجه و دولت انجام می‌دهد، این است که از این فرصت‌ها استفاده کند.

او ادامه داد: ما در کشور مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بانکی و نفتی داریم و درآمدهای کشور کاهش یافته است. سوالی که مطرح است، این است که اگر غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کردیم و امتیازات دیگری دادیم، به همان نسبت امتیاز گرفته‌ایم یا نه.

ایزدی گفت: در توافق نهایی باید تیم مذاکره‌کننده مراقب باشد که به همان نسبت امتیاز داده می‌شود، به همان نسبت امتیاز بگیرند و این مساله نباید نادیده گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که امکان رسیدن به توافق در دو تا سه ماه آینده وجود دارد، گفت: سوال این است که در توافق نهایی هم قرار است امتیازاتی که در توافق اولیه ژنو داده شد، داده شود و یا بر این که طرف مقابل نسبت به تعهداتش بی‌توجه نباشد و آن‌ها را اجرا کند، سخت‌گیری و جدیت نشان داده می‌شود.

وی با بیان این که طرف مقابل از اظهارات رییس جمهور و قول‌هایی که به مردم داده است، سوءاستفاده می‌کند، اظهار کرد: آن‌ها فکر می‌کنند که رییس‌جمهور برای اجرای قول‌هایش آماده امتیاز دادن است.

نظرات بینندگان