arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
فیگارو:

پیشنهاد «کرایسلر» به حسن روحانی/ماجرای سفر روسای دانشگاه های آمریکا به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیگاور نوشت: درحالی که مذاکرات سیاسی میان کشورهای غربی و ایران همچنان در جریان است، شرکت های آمریکایی مانند بوئینگ، کرایسلر، و سیسکو تماس های خود را با تهران افزایش داده اند.

به گزارش «تیک» Tik.ir، به گفته یک بازرگان مستقر در تهران، در بخش اتومبیل سازی، گروه شرکت های کرایسلر پیشنهاد سرمایه گذاری در این بازار مصرف کننده ۷۵ میلیون نفری را به رییس جمهور ایران ارائه کرده است. این پیشنهاد که در اوایل ماه مارس مطرح شده، از طریق کانال های دیپلماتیک منتقل گشته است و بدین معنی است که توافقی در واشنگتن دراین زمینه صورت گرفته است. با این حال، واشنگتن به طور رسمی به شرکت های خارجی اعلام کرده که برای ورود به ایران شتاب نکنند، چرا که هنوز توافق جامعی درخصوص منتفی بودن تهدید اتمی ایران احراز نشده است.

ازسوی دیگر، شرکت بزرگ کامپیوتری "سیسکو سیستمز" با سود جستن از اظهارنظر اوباما دایر بر توسعه اینترنت در ایران، تقاضای خود در رابطه با صدور مجوز صادرات برای تجهیزات اش به ایران را در نزد وزارت خزانه داری تسلیم کرده است.

به گفته یک منبع غربی در تهران، در ماه فوریه، ده ها تن از رؤسای دانشگاه های آمریکایی از بهترین دانشگاه های ایران، ازجمله دانشگاه صنعتی شریف تهران، بازدید بعمل آوردند. این هیأت آمریکایی علاوه بر دیدار با وزیر آموزش و پرورش، و محمد نهاوندیان، مشاور اقتصادی رییس جمهور حسن روحانی ملاقات کردند.

نتیجه این سفر چه بود؟ سه هفته پس از آن، در نورو، دولت آمریکا محدودیت ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های آمریکایی را لغو کرد.

شرکت های نفتی در آماده باش

نهاوندیان، عامل اصلی گشایش اقتصادی به سوی ایالات متحده، که سال ها نیز در آنجا زندگی کرده، درتلاش است تا یک اتاق بازرگانی ایرانی-آمریکایی در تهران تأسیس کند و قرار است این اتاق توسط یکی از اساتید سابق دانشگاه که اصلیت ایرانی دارد اداره شود.

شرکت های آمریکایی درتلاش خود برای نزدیک شدن به بازار ایران این امتیاز را دارند که می توانند به ایرانیان تحصیلکرده مقیم آمریکا متوسل شوند. این درحالی است که بسیاری از این افراد به نمایندگی از شرکت های آمریکایی به ایران رفت و آمد دارند.

پس از جنرال موتورز، شرکت های بزرگ نفتی و بوئینگ نیز از تابستان سال گذشته در نقطه شروع ایستاده اند. براساس توافق مقدماتی امضاء شده در اواخر نوامبر، شرکت بوئینگ می تواند قطعات یدکی به ایران ایر که ناوگان اش بسیار قدیمی است تحویل دهد. در صورت رسیدن به توافق جامع، شرکت های غول پیکر آمریکایی برای به دست آوردن بهترین بخش این بازار در زمینه های هوایی، نفتی و ساخت نیروگاه های حرارتی، از موقعیت خوبی برخوردارند.

ایران یک "بسته بزرگ" برای ایالات متحده کنار گذاشته تا قدری از تنش روابط که همچنان در کنگره در رابطه با لغو تحریم ها علیه ایران به چشم می خورد، کاسته شود. نامه هایی درخصوص آغاز همکاری در بخش های هوایی و نفتی رد و بدل شده. ولی حتی اگر دو طرف در تاریخ ۲۰ ژوئیه [آخرین مهلت برای انجام مذاکرات اتمی] نیز به توافق دست یابند، احتمالاً مباحثات دیگری نیز برای بسته شدن این پرونده سنگین لازم خواهد بود.

تهران قبل از لغو تحریم ها به این مسأله بسنده کرده که بخش بزرگی از ۸۰ میلیارد دلار توقیف شده در آسیا را دریافت کند و این کمک خواهد کرد تا تهران بودجه برخی از قراردادهای خود با آمریکا را که در فاز گفتگو قرار دارند تأمین کند.

درحالی که قرار است نشست جدیدی تا پانزده روز آینده در وین برگزار شود، برخی مسایل در پشت صحنه سرعت گرفته. مذاکره کنندگان ایرانی به طور مرتب به نیویورک می روند تا با نمایندگان وزارت خارجه این کشور مذاکره کنند.

آمریکا نیز به نوبه خود درخصوص صدور مجوز برای کشورهای آسیایی در زمینه واردات نفتی ایران سخاوتمند ظاهر شده. یک اقتصاددان در تهران می گوید: "نه تنها مقدار واردات افزایش یافته، بلکه ایران می تواند کل وجه فروش نفت در آسیا را دریافت کند." و واشنگتن برای نوروز، درحالی که ایران به شدت به وجه نقد برای پرداخت عیدی به هزاران کارمند دولتی نیاز داشت، چشمان خود را بر بازگشت ۵ میلیارد دلار اضافی ازطریق عمان بست.
نظرات بینندگان