arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

حضور اوباما در جلسه رایس با اشتون درباره ایران

باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید گفته است که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید گفته است که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه بعد از ظهر درحالی که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول دیدار با کاترین اشتون بود وارد جلسه شد و چنین اظهار نظر کرد.

براساس بیانیه کاخ سفید رایس و اشتون در این دیدار موافقت کردند که یک راه حل جامع باید به جامعه بین المللی اطمینان دهد که برنامه اتمی ایران صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.

اوباما هم بر اهمیت بنا کردن مذاکرات بر اساس پیشرفتی که در اجرای "طرح عمل مشترک" به دست آمده است تاکید کرد.("طرح عمل مشترک" همان توافقنامه ژنو است که در ماه نوامبر به امضای طرفین رسید تا زمینه برای یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران فراهم شود.)

اوباما همچنین بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه پنج به علاوه یک، حین پیشرفت گفتگوها با ایران تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفت: ما مایلیم توافقی که  با ایران می رسیم، بهترین توافق باشد.

کاترین اشتون گفت:ما درباره موضوعات زیادی صحبت کردیم.اوکراین در دستور کار ما قرار داشت.ما درباره اقدامات غیرقانونی گروه مسلح جدایی طلب نگرانی شدید داریم. ما می خواهیم روسیه به درخواست برای پایان دادن به این اقدامات بپیوندد.ما گفتیم که ابهامی وجود نداردو کاملا مشخص است که ما در تلاش برای چه کاری هستیم. ما تلاش می کنیم راهی برای کاهش تنش پیدا کنیم.

وی گفت:اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل سیاسی تعامل کامل  دارد و از آنچه که در ژنو گفتیم، حمایت می کند. ما می دانیم اوکراین حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند واز الزامات بین المللی این کشور نیز آگاه هستیم.

وی گفت: ما براهمیت انتخابات عادلانه و آزاد ریاست جمهوری اوکراین تاکید کردیم. این گام واقعا مهم در جهت برقراری ثبات در اوکراین است.این فرصتی برای گفتگو درباره آینده اوکراین است. ما  برای حمایت از اوکراین بسته کمکی خواهیم داشت  که رقم آن یازده میلیارد یورو است.

وی گفت:صحبت آخر من درباره ایران است.ما هفته آینده تلاش خواهیم کرد این روند به پیش برود و همه ما  مایلیم توافقی که  به آن می رسیم، بهترین توافق باشد.

گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان است. قرار است دور جدید مذاکرات که چهارمین دور گفت و گوهای جامع اتمی ایران است، میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هفته آینده در وین برگزار شود.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی روز سه شنبه به روزنامه گاردین گفت که کشورش همچنان امیدوار است که تا ۲۰ ژوئیه – که مهلت شش ماهه تعیین شده در توافق ژنو به سر می رسد – به یک توافق جامع با طرف مقابل دست یابد.

همزمان در روز سه شنبه کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ دور تازه ای از مذاکرات اتمی را در نیویورک از سر گرفته اند. این مذاکرات در طول هفته ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان