arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

لاریجانی: اولین گام مردم مصر در پیروزی انقلاب

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين‌كه بسيار ساده‌انگارانه است اگر فكر كنيم انقلاب مصر به وقوع پيوسته و خيلي سريع به نتيجه مي‌رسد، افزود: مردم مصر اولين گام را در پيروزي يك انقلاب برداشته‌اند و ملت ايران نيز همراه و هم پاي ملت مصر در روزي كه در سالروز پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي بود، اين پيروزي را جشن گرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين‌كه بسيار ساده‌انگارانه است اگر فكر كنيم انقلاب مصر به وقوع پيوسته و خيلي سريع به نتيجه مي‌رسد، افزود: مردم مصر اولين گام را در پيروزي يك انقلاب برداشته‌اند و ملت ايران نيز همراه و هم پاي ملت مصر در روزي كه در سالروز پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي بود، اين پيروزي را جشن گرفتند.

به گزارش انتخاب؛ علي لاريجاني در گفت‌وگوي زنده با شبكه العالم با اشاره به اتفاقات اخير مصر گفت: آنچه اتفاق افتاده است داراي ريشه‌هاي دوگانه‌اي است، يكي از اين ريشه‌ها به ويژگي‌هاي مصر به عنوان يك كشور تاريخي برمي‌گردد و يكي ديگر به تغييرات و تحولات كلي منطقه كه از جنوب آسيا تا شمال آفريقا در حال شكل‌گيري است و ريشه‌هاي مشترك دارد.

لاريجاني با اشاره به ويژگي‌هاي كشور مصر گفت: مصر به عنوان كشور مسلمان تاريخي مجموعه‌اي است از هويت اسلامي و تاريخي كه در طي سي سال‌ اخير به واسطه سلطه غرب بر آن دچار يك نوع تحقير سياسي و اقتصادي وهويتي شده بود.

رييس قوه مقننه با اشاره به اين‌كه مصر يكي از مهم‌ترين كشورهاي اسلامي منطقه به شمار مي‌رفت، افزود: مصر با تمام توان خود در مقابل اسراييل ايستاد؛ اما در سي سال اخير از اوج محبوبيت به يك وضعيت تحقيرآميز گرفتار شد.

وي گفت: ريشه بسياري از مشكلات و بحران‌هاي مصر به دوران بعد از كمپ ديويد و همراهي مصر با اسراييل برمي‌گردد، حتي در جنگ غزه انتظار ملت‌هاي مسلمان اين بود كه مصر ياري‌گر ملت فلسطيين باشد، اما نه تنها كمكي به اين ملت نكرد بلكه با همراهي با اسراييل خود را از ديگر ملت‌هاي مسلمان جدا كرد.

لاريجاني ادامه داد: ‌در سفري كه به مصر داشتم با مردمي ريشه‌دار، فرهيخته و آگاه رو به رو شدم كه در فقر با بحران‌هاي اجتماعي و بحران‌هاي هويتي دست و پنجه نرم مي‌كردند، به طوري كه نزديك به دو ميليون نفر از مردم اين كشور به دليل فقر در قبرستان‌ها زندگي مي‌كنند.

وي افزود: نفوذ اسراييل در تار و پود اقتصادي مصر پيامدهاي بسياري را همچون عقب‌افتادگي صنعتي و عقب‌افتادگي عمراني به همراه داشته است، به طوري كه در سي سال اخير اين وضع مشكلات جدي و پرهزينه‌اي را براي مردم مصر در پي داشته است.

رييس قوه مقننه ادامه داد: ملت مصر ملتي آگاه و فرهيخته است كه در ميان آنان علما، دانشمندان و انسان‌هاي بزرگي پرورش يافته‌اند و به حق بايد گفت، در سي سال اخير دولت مصر بزرگترين خيانت را به ملت اين كشور روا داشته است.

وي تصريح كرد: بسياري از تحليل‌گران سعي دارند دلايل انقلاب مصر را به يكي دو عامل سياسي و اقتصادي تقليل بدهند، در صورتي كه انقلاب مصر يك ريشه هويتي دارد و پاسخي است به سي سال تحقير هويت ملتي با سابقه تاريخي و ديني.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين‌كه بسيار ساده‌انگارانه است اگر فكر كنيم انقلاب مصر به وقوع پيوسته و خيلي سريع به نتيجه مي‌رسد، افزود: مردم مصر اولين گام را در پيروزي يك انقلاب برداشته‌اند و ملت ايران نيز همراه و هم پاي ملت مصر در روزي كه در سالروز پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي بود، اين پيروزي را جشن گرفتند.

وي تاكيد كرد: هدف مردم مصر عزل يك ژنرال و جايگزيني چند ژنرال جوان‌تر نيست. بلكه خواسته ملت مصر، دموكراسي واقعي يا حقيقي و احياي هويت ملي و ديني است و اين اهداف در كوتاه مدت قابل دستيابي نخواهد بود.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: همان‌طور كه انقلاب ملت ايران بعداز شانزده سال مبارزه و مقاومت سرانجام در سال 1356 شكلي علني به خود گرفت و سرانجام بعد از گذشت يك سال فشارهاي نظامي و سياسي و تقديم هزاران شهيد در سال 57 پيروز شد.

وي افزود: رفتن ديكتاتور اولين گام در پيروزي انقلاب است، زيرا هدف انقلاب تغيير شرايط به سمت يك حكومت مردمي است نه جايگزيني ديكتاتور.

لاريجاني هم‌چنين در مورد مواضع آمريكا درباره انقلاب مصر گفت: آمريكايي‌ها در بيست روز اخير چند بار موضع خود را تغيير دادند، ابتدا با توجه به عدم تحليل درست از تحولات مصر مردد بودند و موضع روشني اتخاذ نمي‌كردند، با گسترش دامنه اعتراضات مردمي تير انتقادات خود را به سمت حاكمان مصر نشانه رفتند و بعد از آن نيز با توجه به سياست‌هاي منفعت‌طلبانه خود حمايت از حسني مبارك را در دستور كار قرار داد، اما با عمق يافتن مبارزات مردمي و وكنش‌هاي ملت‌هاي مسلمان منافع خود را در آن ديدند كه دوباره به سمت مردم برگردند.

وي با بيان اين‌كه سياست‌هاي آمريكا در مصر عزل حسني مبارك و جايگزيني يك رهبر بدلي با پشتوانه نظامي است، افزود: اين همان سياستي است كه آمريكا مي‌خواست در قبال قيام مردمي ايران اعمال كند، اما موفق نبود.

لاريجاني افزود: جوانان انديشمند مصري كه رهبري مبارزات مردمي را به عهده دارند شگرد آمريكايي‌ها را خوب مي‌شناسند و به خوبي تحليل مي‌كنند.

وي ادامه داد: ممكن است آمريكايي‌ها بخواهند با تغيير فضا شرايط را كمي آرام كنند و با فروكش كردن دامنه اعتراضات دوباره همان شرايط قبلي را برگردانند، در اين راستا نيز با وارد آوردن فشاري تصنعي به اسراييل خود را منتقد موضع‌گيري‌هاي اسراييل در قبال مصر جلوه بدهند.

لاريجاني افزود: مشكلات سياسي آمريكايي‌هاي براي مردم خاورميانه مزه‌اي ندارد و ساده انديشانه است اگر فكر كنيم با سياست پردازي‌هاي رنگ و رو رفته آمريكايي اهداف و آرمان‌هاي انقلاب مردم مصر دستخوش تغيير و انحراف شود. هم اينك مردم مصر بعد از ساقط كردن راس حكومت ديكتاتوري بايد در پي جايگزين ساختن يك ساختار دموكراتيك باشند. آمريكا نمي‌تواند در برابر قدرت آگاهي مردم انقلابي خاورميانه ايستادگي كند.

به گزارش ايسنا،‌ علي لاريجاني در گفت‌وگوي زنده با شبکه العالم ضمن تاکيد بر اين موضوع که انقلاب مصر متاثر از انقلاب ايران است در ادامه افزود: وجود امام خميني و شرايط اجتماعي خاص کشور ايران را مي‌توان از جمله تفاوت‌هاي موجود ميان انقلاب مصر و ايران ياد کرد.

وي در ادامه جوانان انقلابي مصر را با ذکاوت سياسي بالا دانست و گفت: زماني که آمريکا در تلاش بود بوسيله مذاکره با عمر سليمان و احزاب مصر دست به يک کلاهبرداري سياسي بزند، جوانان مصري با ذکاوت خود به اين موضوع پي بردند و اين نشان دهنده بلوغ سياسي جوانان مصري است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: جوانان مصري توانستند به تئوري مرحله اول که تغيير ساختار بود، دست بيابند و اميد است که تئوري مرحله دوم که در ايجاد ساختار جديد خلاصه مي‌شود را نيز عملي کنند.

لاريجاني با اشاره به انقلاب مصر و تونس، اين اتفاقات را منحصر به يک کشور ندانست و افزود: اين انقلاب‌ها از تونس آغاز شد و نقطه اوجش را در مصر مشاهده مي‌کنيم و در کشورهاي ديگر نيز ادامه خواهد داشت.

وي در ادامه صحبت‌هايش به روند تغيير در کشورهاي اسلامي اشاره کرد و افزود: تا قبل از جنگ جهاني اول ما شاهد بوديم که کشورهاي اسلامي با وجود ديکتاتوري تحت سلطه کشورهاي غربي نبودند؛ اما بعد از جنگ جهاني اول سلطه غرب بيشتر شد.

لاريجاني در ادامه تشريح کرد: بعد از جنگ جهاني دوم کشورهاي اسلامي به آمريکا يا شوروي وابسته شدند و براي ادامه حيات خود بايد به يکي از اين دو قطب تکيه مي‌زدند و بعد با ايجاد اسرائيل در خاورميانه تلاش کردند تا فشار بيشتري را به کشورهاي اسلامي وارد کنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايجاد انقلاب اسلامي ايران را شکافي در برنامه‌هاي غرب تلقي کرد و افزود: انقلاب ايران و فتواي امام خميني(ره) در رابطه با سلمان رشدي شديدترين ضربات را به کشورهاي غربي وارد کرد و اين زمينه را براي بيداري انقلابي کشورهاي اسلامي فراهم آورد.

وي در ادامه افزود: با سقوط شوروي، آمريکا گمان کرد که به يک قدرت در خاورميانه مبدل شده است اما واقعه 11 سپتامبر و بحران‌هاي اقتصادي خط بطلاني بر اين تفکرات کشيد و اتفاقات عراق، افغانستان و جنگ 33 روزه لبنان بر شدت اين تفکر افزود.

نماينده مردم قم در مجلس در ادامه افزود: نظام سياسي آمريکا نمي‌تواند در برابر قدرت آگاهي و بيداري مردم انقلابي خاورميانه ايستادگي کند.

لاريجاني ضمن اشاره به بازيابي هويت مردم مصر افزود: خاورميانه وارد مرحله جديدي شده است و اين مرحله ارتجاع نيست؛ بلکه مي‌توان آن را بازگشت به خويشتن ناميد بنابراين آمريکا بايد بداند که با اين حرکات نمي‌تواند در برابر ملت‌هاي آزاده ايستادگي کند.

رييس مجلس مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريکا در تلاش است که اين موضوع را القاء کند که ابهت سياسي و اقتصادي خاورميانه متکي به اين کشور است؛ اما با وجود نظم جديدي که در خاورميانه ايجاد شده است نمي‌تواند به خواسته‌هاي خود دست پيدا کند.

لاريجاني نظم جديد خاورميانه را حاصل بيداري اسلامي مردم مسلمان دانست و افزود: مردم مسلمان خواهان بازگشت به هويت خود هستند و ديگر تحمل وابستگي به کشور آمريکا و غرب را ندارند.

رييس قوه مقننه اظهار داشت: تلاش‌هاي آمريکا مذبوحانه است و مردم خواهان ايجاد کشورهاي دموکراتيک هستند و آمريکا بهتر است به حقوق مسلمانان احترام گذاشته و تعامل منصفانه‌اي ميان مسلمانان برقرار کند.
نظرات بینندگان