arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

بي سابقه ترين توافقات اقتصادي ايران و تركيه

محمود احمدي نژاد و عبدالله گل روساي جمهور ايران و تركيه از توافق دو كشور براي افزايش حجم مبادلات تهران - آنكارا از 10 ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار در سال خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود احمدي نژاد و عبدالله گل روساي جمهور ايران و تركيه از توافق دو كشور براي افزايش حجم مبادلات تهران - آنكارا از 10 ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار در سال خبر دادند.
   
به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایرنا؛ احمدي نژاد كه روز دوشنبه پس از دو ساعت و نيم مذاكره با 'گل' در تالار آيينه وزارت خارجه ايران، به همراه همتاي ترك خود در نشست خبري مشترك حضور يافته بود، تاكيد كرد: روابط بين ايران و تركيه عميق، پايدار، و برادرانه است.
وي افزود: روابط تهران - آنكارا در سالهاي اخير در همه جهان و موضوعات گوناگون روبه گسترش بوده است.
رييس جمهوري اسلامي ايران افزود: حجم روابط تجاري دو كشور در سال گذشته از 10 ميليارد دلار تجاوز كرد و مصمم هستيم با همكاري همه جانبه آن را به مرز 30 ميليارد دلار برسانيم كه اين حجم، علاوه بر سرمايه‌گذاري‌هايي است كه در زمينه‌هاي گوناگون همچون برق و انرژي انجام مي‌شود.
احمدي‌نژاد با اشاره به همكاري‌هاي منطقه‌اي بسيار خوب ايران و تركيه اظهار داشت: ديدگاه مشترك و همكاري‌هاي تهران و آنكارا به نفع صلح، امنيت و توسعه همكاري‌ها در منطقه است.
وي كه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري آناتولي تركيه سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي تهران و آنكارا و به تبع آن توسعه همكاري‌ها در منطقه، منطقه را به يك قطب بزرگ فرهنگي، سياسي و اقتصادي تبديل خواهد كرد.
رييس‌جمهوري با اشاره به روند تصاعدي تعداد گردشگران، نشست‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي دوجانبه، گفت: همكاري‌هاي دو كشور در عرصه فرهنگي نيز رو به گسترش است.
احمدي‌نژاد همچنين همكاري‌هاي تهران و آنكارا را در مجامع بين‌المللي بسيار مطلوب عنوان كرد و افزود: ايران از حقوق تركيه در همه مجامع بين‌المللي حمايت مي‌كند و موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي تركيه را موفقيت خود مي‌داند.
وي تاكيد كرد: مطمئن هستيم تركيه نيز از حقوق ملت ايران در تمام مجامع بين‌المللي دفاع مي‌كند.
رييس‌جمهوري در ادامه از همتاي تركيه‌اي خود به واسطه اتخاذ مواضع مناسب در دفاع از مسلم هسته‌اي ايران و مديريت خوب تركيه در زمينه برگزاري مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول به‌طور ويژه تشكر كرد.

** نشست استانبول يك موفقيت بود
رييس شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود، مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول را براي دو طرف مذاكره‌كننده و نيز براي دولت تركيه كه به خوبي اين مذاكرات را برنامه‌ريزي و مديريت كرد، همراه با موفقيت دانست.
وي با تاكيد بر اينكه برگزاري اين مذاكرات در استانبول به تنهايي يك موفقيت محسوب مي‌شود، اظهار داشت: معناي اين امر آن است كه كشورهاي بزرگ، مستقل و صاحب تمدن نظير ايران و تركيه جايگاه بالاتري در مناسبات و معادلات بين‌المللي دارند چرا كه مهم‌ترين مساله سياسي امروز جهان در نشست استانبول مطرح شد و راههاي حل و فصل آن مورد بررسي قرار گرفت و ما از اين بابت خوشحاليم كه اين اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.
احمدي‌نژاد گفت: تمام موضوعات اصلي مشترك در اين مذاكرات مورد بررسي قرار گرفت و تصميمات كلاني براي توسعه همكاري‌ها اتخاذ شد و در جلسه مشترك با وزرا و مسوولان دو كشور، جزييات امور مورد بررسي قرار گرفت.
رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات، موانعي كه در مسير توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و ساير بخش‌ها وجود دارد نيز مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد كه من و آقاي عبدالله گل دستورات لازم را براي رفع اين موانع صادر كنيم.
وي تاكيد كرد: با اراده قاطعي كه امروز براي توسعه همكاري‌هاي تهران و آنكارا وجود دارد، هيچ مانعي در مسير رسيدن به سقف 30 ميليارد دلاري مناسبات تجاري وجود ندارد.
احمدي‌نژاد ضمن خيرمقدم به رييس‌جمهوري تركيه، ايران را خانه عبدالله گل و همراهان وي توصيف كرد و اظهار داشت: مطمئنا كه اين سفر گام بلندي در توسعه مناسبات دوجانبه خواهد بود و برنامه فشرده‌اي در اين راستا براي وزرا و مسوولان دو كشور تنظيم شده است.
رييس‌جمهوري در ادامه خاطرنشان كرد كه به اتفاق همتاي تركيه‌اي خود در نشستي با حضور تجار و صنعتگران دو كشور حضور خواهد يافت و آنان را به توسعه همكاري‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها تشويق خواهد كرد.

گل: مرز باثبات و آرامش ايران و تركيه در جهان بي‌نظير است
رييس‌جمهوري تركيه از جمهوري اسلامي ايران و تركيه به عنوان دو كشور همسايه و برخوردار از تاريخ و تمدن كهن ياد كرد و گفت: مرز مشترك دو كشور از سال 1930 تاكنون مرز باثبات و آرامش بوده است و شايد كمتر بتوان مرزي بين دو كشور در جهان را يافت كه از اين سطح از ثبات و آرامش برخوردار باشند.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، عبدالله گل در ادامه نشست خبري مشترك با همتاي ايراني خود افزود: نمونه بارز تمدن كهن دو كشور در نمايشگاهي كه در چند ماه اخير در استانبول برگزار شد، به نمايش درآمد كه اين نمايشگاه 10 هزار سال تاريخ تمدن ايران و همچنين دو هزار سال تمدن مشترك ايران و تركيه را روايتگر بود كه اين مساله نشان‌دهنده عمق روابط دوجانبه است.
وي با اشاره به اينكه پيش از اين در سفر نخست خود در كسوت رييس‌جمهوري تركيه به منظور مذاكرات چندجانبه بين‌المللي و جهان اسلام به تهران سفر كرده بود، گفت: در سفر جاري، توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در دستور كار قرار دارد و من به سفر خود به ايران افتخار مي‌كنم.
رييس‌جمهوري تركيه با قدرداني از ميهمان‌نوازي گرم رييس‌جمهوري و مقامات عالي‌رتبه ايران از وي و هيات عالي‌رتبه همراهش گفت: من را در اين سفر هياتي عالي‌رتبه از وزرا، اعضاي گروه دوستي پارلماني، نويسندگان برجسته، كارفرمايان و تجار بزرگ تركيه همراهي مي‌كنند.
عبدالله گل خاطرنشان كرد: درست است كه اين مذاكرات دوجانبه محسوب مي‌شود اما در خصوص مسائل منطقه‌اي به‌ويژه خاورميانه و جهان اسلام نيز گفت‌وگو كرديم و تغييرات ريشه‌اي و اساسي به وجود آمده در منطقه را مورد بررسي و ارزيابي قرار داديم.

** تحولات جديد خاورميانه غيرمنتظره نبود
رييس‌جمهوري تركيه در بخش ديگري از سخنان خود، درباره تحولات اخير منطقه خاورميانه نيز اظهار داشت: تحولات جديد منطقه خيلي غيرمنتظره محسوب نمي‌شود چرا كه در دنياي امروز و با وجود سطح گسترده ارتباطات، نمي‌توان موضوعي را از مردم پنهان كرد و مردم از زواياي همه موضوعات مطلع هستند.
وي با اشاره به سخنراني خود در نشست كنفرانس اسلامي در سال 2003 در تهران، گفت: در اين نشست، اين موضوع را بدون اينكه هيچ كشور خاصي را مد نظر قرار دهم، مورد تاكيد قرار دادم كه همه دولت‌هاي منطقه بايد ارزيابي دقيقي از درون كشور خود داشته باشند و خواسته‌هاي ملت‌هايشان را مورد توجه قرار دهند.
عبدالله گل افزود: آن زمان اعلام كردم كه كشورهاي اسلامي بايد اصلاحات سياسي - اقتصادي را همسو با خواسته‌هاي ملت‌هايشان در دستور كار قرار دهند، لذا وقتي كه رهبران و روساي كشورها به خواسته‌هاي ملت‌هايشان توجه نمي‌كنند، مردم خود براي تحقق خواسته‌هايشان وارد عمل مي‌شوند.
رييسان جمهوري اسلامي ايران و تركيه در پايان اين نشست خبري به گرمي دست يكديگر را فشردند.
نظرات بینندگان