arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

متن کامل نامه رئیس دفتر رهبری به هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متن کامل نامه رییس دفتر رهبر معظم انقلاب به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مقررات نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلی نظام منتشر شد.

 
به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخشی از نامه محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: رییس مجلس موظف است پس از اعلام وصول طرح ها و لوایح در مجلس، نسخه ای از آن را برای اطلاع مجمع ارسال کند. براساس این نامه، همزمان با بررسی طرح ها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاستهای کلی مصوب و بررسی می کند.
 
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
 
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی (دامه توفیقاته)
 
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
با سلام و تحیت
 
بازگشت به نامه شماره 58116.0101 مورخ 1387.11.5 جنابعالی همراه با متن مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استحضار مقام معظم رهبری مدظله العالی رسید، معظم له مصوبه پیشنهادی مذکور را با رعایت ملاحظات زیر تایید فرمودند:
 
1- در ماده 5 اصلاح شده، عبارت «و عدم انطباق حسب مورد» بعد از عبارت «موارد مغایرت» در سطر چهارم اضافه شود.
 
2 - ماده 7 به صورت ذیل تغییر یابد:
 
«رییس مجلس شورای اسلامی موظف است پس از اعلام وصول طرح ها و لوایح در مجلس، نسخه ای از آن را برای اطلاع مجمع ارسال کند. همزمان با بررسی طرح ها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاستهای کلی مصوب و بررسی می کند، کمیسیون نظارت مواردی را که مغایر یا غیر منطبق (حسب مورد) با سیاستهای کلی می بیند به شورای مجمع گزارش می کند. در صورتی که مجمع هم مغایرت و عدم انطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون های ذیربط مجلس مطرح می کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند، شورای نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش براساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر می کند.»
 
در ادامه این نامه آمده است:
 
3 - در ماده 11، جمله «در صورتی که مجمع هر یک از مصوبات ... » تا آخر ماده، حذف شود.
 
محمدی گلپایگانی
 
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با قرائت دستور رهبر معظم انقلاب گفت: این ابلاغیه که به کمیسیون های تخصصی مجلس برای اخذ نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح ها و لوایح داده شده است به معنای سلب اختیار از نمایندگان نیست.
 
وی یادآور شد: در این نامه آمده است کمیسیون نظارت مجمع مواردی که مغایر یا غیرمنطبق است را حسب مورد با سیاست های کلی بررسی کرده و گزارش نهایی را به مجمع ارایه می کند این نیز بدان معناست که کمیسیون نظارت خود تصمیم گیری نمی کند و باید موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصمیم گیری قرار گیرد.
 
رییس مجلس تصریح کرد: در این نامه همچنین قید شده، در صورتی که مجمع مغایرت و عدم انطباق را پذیرفت نمایندگان مجمع نیز موارد مغایرت را با موارد عدم انطباق حسب مورد در کمیسیون های ذی ربط مجلس مطرح می کنند یعنی اگر مجمع احساس کند طرح یا لایحه و ماده ای خلاف بندی از سیاست های کلی است، نظرش را به کمیسیون ذی ربط می دهد که این نظر مشورتی است و الزامی برای رعایت آن نیست.
 
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بنده براساس نامه رهبر معظم انقلاب، ابلاغیه ای را به کمیسیون های تخصصی فرستادم و بایدی که در نامه بنده نوشته شده باید ارشادی و عقلایی است اما به معنای الزام برای نمایندگان نیست.
نظرات بینندگان