arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳

نوبخت: با این قفل ها دولت چطور می توانست معجزه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد باقرنوبخت دوشنبه شب در دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان که در سالن دولت استانداری تشکیل شد با بیان اینکه توسعه و پیشرفت در هر امری مستلزم داشتن برنامه است گفت:باید مشخص و تعیین شود کردستان با چه برنامه ای قرار است که توسعه و پیشرفت پیدا کند.

وی عنوان کرد: برنامه پیشرفت استان در قالب دو برنامه یکی کوتاه مدت و یک ساله که معطوف به سال جاری است و دیگری از سال آینده و به مدت پنج سال تدوین می شود.

وی با اشاره به اینکه سال آینده آخرین سال برنامه پنجم توسعه است،اظهارداشت: باید در طول سال جاری اقدام به تهیه برنامه ششم توسعه کنیم تا بودجه سال ۹۵بر اساس این برنامه به تصویب برسد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: بودجه سال ۹۳ برنامه ی یک ساله ای است که قرار شده توسعه استان در چارچوب این برنامه تحقق پیدا کند.

نوبخت افزود: طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه یک برنامه یک ساله حاوی پیش بینی منابع و مصالح و سیاست های دستیابی به اهدا ف با صرف منابع بودجه است که بر همین اساس برخی امور برنامه توسعه استان در برنامه بودجه ۹۳ مقرر است .

وی عنوان کرد: با اختیارتی که قانون به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور داده در راستای تخصیص اعتبارت مضاعف بر اعتبارت جاری به استان ها است با عدالت در خصوص کردستان برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به رشد متناسب در توسعه نیاز به سرمایه گذاری دارد، افزود: برای توسعه استان امسال برای فعالیت های عمرانی بالغ بر ۶۰۸ میلیارد تومان در کردستان سرمایه گذاری خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای اینکه نمایندگان مردم استان در مجلس بر میزان سرمایه ذکر شده نظارت داشته باشند به تفکیک این میزان اعتبار پرداخت و گفت: از میزان اعتبار ذکرشده حدود ۱۸۶ میلیارد تومان در طرح های ملی استان هزینه می شود.

نوبخت ادامه داد: ۷۰ میلیارد تومان نیز در طرح های ملی استانی شده موجود در کردستان در سال جاری سرمایه گذاری می شود.

وی عنوان کرد: امسال بالغ بر ۱۵۶ میلیارد تومان هم برای طرح های استانی با تصمیمات شورای برنامه ریزی و توسعه استان سرمایه گذاری می شود.

وی اعلام کرد: طبق تبصره ۲۲ قانون بودجه سال ۹۳ معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور اعتباری به صورت متمرکز در اختیار دارد که با توجه به سه شاخص شامل پروژه های ملی، ملی استانی شده و استانی بین پروژه های مختلف توزیع کند که سهم کردستان در این رابطه ۱۳۶ میلیارد تومان است که هنوز توزیع نشده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بیان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایط تحریم و قطعنامه های بین المللی و وجود ۲ هزارو ۹۰۶ پروژه نیمه تمام وهزاران فرد جویای کار، آغاز به کار کرد.

نوبخت ادامه داد: در حالیکه توان تولید ۴ میلیون بشکه نفت در کشور وجود دارد به دلیل تحریم ها این میزان محدود به یک میلیون بشکه شده است حال با این قفل ها دولت چطور می توانست معجزه کند.

وی اعلام کرد: در بدبینانه ترین شرایط بودجه کشور تدوین شده لذا در زمینه تخصیص ها نگرانی وجود ندارد و در صورت بهبود شرایط هم بیش از ۱۰۰ درصد منابع تخصیص خواهد داشت.

اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان به پنج پروژه راه کردستان

وی بیان کرد: برای محور در دست اقدام کرمانشاه- میاندوآب ۵۲ میلیارد تومان، محور همدان سندج ۱۵ میلیارد تومان، سندج-مریوان ۱۶ میلیارد تومان و محور بیجار-همدان هم ۱۲ میلیارد تومان و به محور راه سردشت هم ۱۲ اعتبار مازاد درخواست شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار مازاد درخواست شده برای اتمام پروژه های ذکر شده از محل امکانات و اعتبارات توازن منطقه ای به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داده می شود.

نوبخت اعلام کرد: علاوه بر موارد مذکور کردستان از رقمی ۳۵ میلیارد دلاری سهمی در حدود یک میلیاردو ۳۰۰ میلیون دلار معادل ۴هزار میلیارد تومان دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان استان برای استفاده از این اعتبارات باید تلاش كنند، گفت: مسئولان استان با تعیین اولویت های موجود و انجام کارهای زیربنایی باید بهترین استفاده را از منابع ذکر شده کنند.

اختصاص منابع اعتباری به بخش خصوصی کردستان

وی عنوان کرد: برای بخش خصوص استان کردستان هم با منابع آمدیم، به هر میزان که بخش خصوصی فعال و متقاضی باشد برای اجرای طرح های آنها منابعی اختصاص خواهیم داد.

وی اظهارداشت: حداقل ۳۱ درصد از میزان فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره می شود که این میزان معادل ۲۲ میلیارد دلار است.

وی افزود: در صورتی که بخش خصوصی طرح های دارای توجیه اقتصادی ارائه کند در کمتر از یک ماه از این ۲۲ میلیارد دلار به آنها اختصاص خواهیم داد.

نوبخت بیان کرد: درب های ادارات گاهی بر روی بخش خصوصی بسته است و لذا استاندار کردستان با تشکیل کمیته ای برای رسیدگی و پیگیری به امورات مربوط به بخش خصوصی باید مانع از بروکراسی های دست و پا گیراداری شود
منبع: مهر
نظرات بینندگان