arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۲۶۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
در گفتگوی «انتخاب» با معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد بررسی شد:

چرا گرایش جوانان به قلیان اینقدر زیاد شده است؟

آذرخش مکری روانپزشک، استاد دانشگاه تهران و معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «انتخاب» عامل گرایش جوانان به قلیان را عدم محدودیت در مصرف و الگوبرداری می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آذرخش مکری روانپزشک، استاد دانشگاه تهران و معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «انتخاب» عامل گرایش جوانان به قلیان را عدم محدودیت در مصرف و الگوبرداری می داند.

وی گفت: پایین آمدن سن مصرف قلیان به دلیل در دسترس بودن و الگوبرداری راحت است و معمولا آسیب روانی در سنین پایین عامل گرایش به دخانیات نیست.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: نظریه ی دخانیات نظریه پیچیده ای است، مسلئه این نیست که چرا جوانان به طرف قلیان و دخانیات می روند، بلکه این است که چرا از رشد آن ممانعت بعمل نمی آید.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: قلیان و نمونه های مانند آن را اگر رها کنیم، در جامعه رشد می کنند، در واقع مثل ان است که بگوییم چرا کویرها درحال گسترش هستند.

وی تاکید کرد: دلیل اصلی این است که چرا کسی جلوی رشد قلیان را نمی گیرد و انهایی که عامل عرضه آن هستند، به دنبال عرضه بیشتر هستند. در حقیقت، مثل این ماند که بگوییم چرا مردم چاق می شوند. وقتی عرضه زیاد باشد و برای مهار آن اقدام نشود، خودبخود رشد پیدا می کند و انگیز هم نمی خواهد.

این روانپزشک تاکید کرد: اگر شما باغی رو رها کنید، علف های زیادی در آن رشد می کند، مسئله در اینجا این نیست که چرا رشد کرده بلکه چرا کنترل نشده است.

وی گفت: در صورت رها شدن جامعه و عدم نظارت دولت و فعال شدن سیستم مهاری مصرف اینگونه مواد افزایش پیدا می کند و در نهایت کار به جایی می رسد که حدود 40 تا 50 درصد پتانسیل مصرف دخانیات را پیدا می کنند.

آذرخش مکری اضافه کرد: برای جلوگیری از رشد مصرف قلیان و دخانیات باید در مدارس و اماکن عمومی فعالیت هایی آغاز شود. در حقیقت، در حوزه حدمات عمومی و بهداشت روانی سرمایه گذاری کمی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به عوامل اجتماعی گرایش به مصرف قلیان به «انتخاب» گفت: پدیده ای لذت بخش که در  دسترس همگان باشد، خودبخود در جامعه رشد می کند. ما باید فعالانه برای جلوگیری از رشد مصرف دخانیات هزینه کنیم، برای مثال اگر فردی رها شود، چاق شده و به تحلیل می رود، اما باید به طور فعالانه فرد وادار به ورزش شود تا بدنی سالم داشته باشد.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: حداکثر و پیک شروع دخانیات در دنیا بین 45 تا 60 درصد بوده است، یعنی زمانیکه هیچ مخالفتی با آن نمی شده و برای پیشگیری از آن هیچ اقدام و سرمایه گذاری صورت نمی گرفته است. در نتیجه با فروش آزاد این مواد، تا 60 درصد مردم از آن استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: باید در فرهنگ مردم، فعالیت های جایگزین و تفریخات متنوع و ایجاد کمپین علیه قلیان و دخانیات سرمایه گذاری شود تا مصرف آن کاهش پیدا کند.

آذرخش مکری گفت: بین سیگار و قلیان تفاوت آنچنان زیادی وجود ندارد چراکه قلیان را در تمام طول روز نمی توان مصرف کرد اما امکان استعمال سیگار در همه اوغات وجود دارد.

وی در واکنش به خبری مبنی بر کاهش سن مصرف قلیان در کشور از 14 سال به 10 سال گفت: بنده این آمار را قابل اطمینان نمی دانم، چراکه وقتی می گویند سن مصرف به 10 سالگی رسیده، معنایش مبهم است، یعنی مشخص نیست که سن میانگین به 10 سالگی رسیده است یا شروع مصرف.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر منظورشان این باشد که سن شروع مصرف به 10 سالگی رسیده هم امکان ندارد. میانگین سن شروع مصرف بدین معناست که نیمی از مصرف کنندگان باید زیر 10 سال باشند که محتمل نیست.

مکری تصریح کرد: این آمارها احتمالا مبتنی بر موارد نادر یا خاصی است که در آن، مصرف در 10 سالگی هم دیده شده است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۰
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
4
169
سلام.دلايل آنرا بايد در سوء مديريت آقايان پر مدعا جستجو كرد.در شعار هميشه جوانها را حلوا حلوا ميكنند و در عمل كاري براي آنها به جهت جلوگيري از ميل آنها به كارهاي بيهوده نمي كنند.خانواده ها هم همين كه بتوانند شكم بچه هاشون در اين اوضاع اقتصادي سير كنند هنركرده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
11
228
آقاي دكتر فعلا دلواپسي ها زياده و كسي دلواپس قليان جوانان نيست
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
35
101
باسلام کاردیگری ندارید که به موضوعاتی که شخصی است گیر میدهید مشکل بیکاری رانتخواری دزدیهارا حل کنید اینها خودبخود حل میشود بررسی وچاپ کن
انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
5
133
چون جوان به اندازه کافی تفریحگاه ندارد. مثلا در شهرما تعداد قهوه خانه از تعداد مراکز ورزش زیاد است. هزینه اش هم کمتر است. دسترسی هم راحت است.
الان بخواهی یک سالن برای فوتسال اجاره کنی باید هفته ای 6000خرج کنی. با ایاب ذهاب و بقیه 10000میشود.یا مثلا یک جلسه استخر باید 15000 هزینه کنی. ولی یک قلیان با 2000هم میشود تمام کرد. عوامل محیطی نیز بی تاثیر نیستند. تبلیغ افرادی که پای ثابت هستند بر تازه به دورانها تاثیرمیگذارد.
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
7
152
به هزاران دلیل که چند دلیل آنرا ذکر می کنیم:
1-عدم امکانات تفریح و سرگرمی مناسب برای جوانان
2-طعم و بوی دلخواه و فراوانی دود آن که موجب تحریک و جذب افراد می شود.
3- پیش زمینه فرهنگی مصرف قلیان در کشور
4-بهانه ای برای نشستن افراد و دوستان در کنار هم و صحبت و همنشینی و خنده و ...
5-قیمت مناسب و فراوانی و دسترسی مناسب
6-عدم توانایی دولت برای ایجاد تفریحی مناسب جهت جایگزین اینگونه تفریحات کاذب
نظرات بینندگان