arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳

انتقاد فاضل لنکرانی از یک اظهار نظر نسنجیده

وی گفت: برای ما روشن است که برخی حمله‌ها و حرف‌ها نتیجه‌اش تخریب است. اگر فردی می‌گوید که با این دولت اشکال مبنایی دارد، این مطلب چیزی جز تخریب دولت نیست. اشکال مبنایی یعنی دولت بر اساس مبانی قانونی یا شرعی شکل نگرفته است. آیا می‌توان ملتزم به این معنا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ماهیت تخریب‌های نابجا علیه دولت را خطرناک توصیف کرد و گفت: عده‌ای به بهانه مسائل فرهنگی به دنبال تخریب دولت هستند و می‌خواهند دولت را از قطار خدمت‌رسانی پیاده کنند.

 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی قبل از ظهر چهارشنبه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعت، نبود ارتباط شفاف بین دولت و روحانیت را یکی از مشکلات دولت‌های گذشته دانست و اظهار کرد: دولت بدون داشتن ارتباط تعاملی و شفاف با روحانیت نمی‌تواند کارش را به نحو صحیح پیش ببرد.

وی انتقال و تبادل نظرات بین مسئولان دولت و بزرگان حوزه را امری ضروری برشمرد و با اشاره به اهمیت نقش مشاوران در این رابطه تعاملی گفت: نباید مشاورت را یک امر تشریفاتی در نظر گرفت که دولت برای تکریم بزرگان حوزه و یا برای حل اختلاف احتمالی بین مسئولان و حوزویان، یک مشاور انتخاب کرده است بلکه نقش مشاوران دولت بسیار فراتر از این امور است.

خط و فکر امام در جریان اجرایی کشور حاکم است

این عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: باید خط صحیح بزرگان حوزه که در مسیر انقلاب هستند کاملا در دولت از طرف حوزه منعکس شود و بزرگان حوزه اطمینان پیدا کنند که خط و فکر امام در جریان اجرایی کشور حاکم است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی جویاشدن از نظرات دلسوزان و بزرگان حوزه را لازمه تحقق این مهم دانست و اظهار کرد: نباید تنها به آنچه که بزرگان حوزه در جلسات عمومی بیان می‌کنند اکتفا شود، چون آنها دغدغه‌هایی دارند که نمی‌شود آنها را در جلسات عمومی مطرح کنند.

وی اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم که در هر دولتی، روحانیت باید چشم بیدار مسائل دینی و فرهنگی باشد و برای ما این دولت و سایر دولت‌ها از جهت لزوم بیان تذکرات فرقی ندارد.

خطر بزرگ تخریب‌کنندگان

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه عده‌ای به بهانه مسائل فرهنگی به دنبال تخریب دولت هستند، گفت: این خطر بزرگی است که ممکن است در آینده‌ای نزدیک در جاهای مختلف خودش را نشان دهد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تشریح دامنه مخالفت‌های غیر واقع ‌بینانه مخالفان دولت، افزود: در مسئله سیاست خارجی با اینکه مقام معظم رهبری نظارت کامل داشته و تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌گویند قدم به قدم طبق نظر رهبری پیش می‌روند و از دیگر سو، مسئولان کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز معتقد هستند تیم مذاکره کننده هسته‌ای بر اساس آخرین تصمیم و نظری که مقام معظم رهبری اجازه دادند حرکت می‌کند اما برخی در صدد هستند که مردم را نسبت به مسائل سیاست خارجی نگران کنند.

این عضو جامعه مدرسین معتقد است که این افراد به قصد بیان انتقادات، اشکالات واقعی را بیان نمی‌کنند بلکه قصد تخریب دارند واگر چنین قصدی هم نداشته باشند نتیجه عمل آنها همین است.

انتقاد از یک اظهار نظر نسنجیده

وی گفت: برای ما روشن است که برخی حمله‌ها و حرف‌ها نتیجه‌اش تخریب است. اگر فردی می‌گوید که با این دولت اشکال مبنایی دارد، این مطلب چیزی جز تخریب دولت نیست. اشکال مبنایی یعنی دولت بر اساس مبانی قانونی یا شرعی شکل نگرفته است. آیا می‌توان ملتزم به این معنا شد.

وی افزود: پس صحیح آن است که بجای این تعابیر انتقادات صحیح و اشکالات واقعی را با استدلال بیان نمایند و دولت موظف است به اشکالات صحیح توجه جدی کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: هر زمانی که دولت از مسیر دین، قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه خارج شود خود ما اولین مخرب دولت خواهیم بود. مقام معظم رهبری دائما می‌فرمایند وظیفه همه ما در هر زمانی کمک کردن به دولت است و باید انتقاد صحیح از عملکرد دولت داشته باشیم ولی عده‌ای به دنبال تخریب دولت هستند و می‌خواهند دولت را در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متوقف کنند.

برخی سیاسیون می‌خواهند دولت را از قطار خدمت‌رسانی پیاده کنند

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه برخی سیاسیون می‌خواهند دولت را از قطار خدمت‌رسانی پیاده کنند، اظهار کرد: این مسئله می‌طلبد افرادی که بینش دقیق دارند و دلسوز نظام هستند در وهله اول نگذارند این مسائل مطرح شود و در مرحله بعد جلوی این گونه افراد را بگیرند.

عضو جامعه مدرسین با ابراز خرسندی از تشکیل اتاق مشورتی توسط حجت‌الاسلام نمازی مشاور وزیر کشور در قم تصریح کرد: در دولت‌های گذشته بخش زیادی از بودجه‌ها در اختیار بخش معدودی از حوزه‌ بوده است در حالی که مراجع تقلید و یا اعضای جامعه مدرسین و اساتید حوزه از این جریان خبر ندارند.

وی با بیان اینکه باید از همه نیروهای حوزوی در مسیر کارهای فرهنگی و دینی استفاده شود تاکید کرد: نباید حضرت امام(ره) را محدود به یک جریان یا یک شخصیت یا برخی افراد کنند بلکه دلسوزان حوزه به فراخور خودشان بخشی از افکار حضرت امام را در سینه‌هایشان دارند و ایشان را به خوبی درک کردند، بنابراین باید از نظرات همه این بزرگان استفاده شود.

دسته‌بندی حوزویان به چپ یا راست صحیح نیست

آیت‌الله فاضل لنکرانی با مذموم دانستن دسته‌بندی حوزویان به جناح‌های چپ یا راست، تاکید کرد: باید با همه افرادی که به اصول انقلاب، اصل ولایت فقیه و رهبری و قانون اساسی معتقدند ارتباط داشت و یک روحانی واقعی با ضوابط دینی هیچ‌گاه نمی‌تواند خود را منحصر به چپ یا راست نماید.

وی از مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین و اساتید حوزه به عنوان ظرفیت‌های عظیم حوزه علمیه یاد کرد که باید از نظرات و دیدگاه‌های این افراد به نحو صحیحی استفاده شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه در مسائل فرهنگی دولت، نظرات اساتید حوزه مطرح نمی‌شود، اظهار کرد: فقط نام چند نفر از حوزویان در رسانه‌های جمعی مطرح می‌شود در حالی که باید سراغ همه اساتید حوزه رفت و از نظرات آنها جویا شد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی، جداکردن حوزه از نظام را یکی از ترفندهای دشمنان دانست و گفت: ما وظیفه داریم هر روز حوزه را با نظام بیشتر نزدیک کنیم و حوزه، همراه و منتقد ناصح و امین برای نظام و مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: برخی از دولت‌های گذشته خودشان را از مجموعه روحانیت جدا کردند در نتیجه فسادهایی به وجود آمد. دولت در مسائل فرهنگی باید خود را محتاج حوزه بداند و اگر دولتی بگوید خودش مبانی فرهنگی را بلد است و می‌خواهد اجرا کند، این آغاز سقوط آن دولت است.

در مسائل فرهنگی کارهای اساسی انجام شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توجه به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: علیرغم اقدامات مختصری که انجام شده، جای حوزه هنوز در این بحث خالی است و یا می‌توان گفت اصلا جایگاهی برای حوزه در نظر گرفته نشده است، در حالی که حوزویان باید چارچوب و ابعاد اقتصاد مقاومتی را از دل دین بیرون بیاورند و تبیین کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: دولت باید در مسائل فرهنگی قدم‌های جدی بردارد و توقع ما این است که مسائل فرهنگی در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در مسائل بهداشت و درمان و سیاست خارجی گام‌های اساسی برداشته شده و در مسائل اقتصادی چرخه اقتصاد در 8 سال گذشته متوقف بود و طی یک سال و چند ماه نمی‌توان این عرصه را متحول کرد.

عضو جامعه مدرسین با ذکر این نکته که مسائل اقتصادی، فرهنگی و سلامت با هم مرتبط هستند اظهار کرد: ما توقع داریم کار فرهنگی مهمی از سوی دولت انجام شود و قدم بزرگی برداشته شود و آثارش در جامعه نمایان شود.

تشکر از وزیر کشور

آیت‌الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از انتخاب حجت‌الاسلام نمازی به عنوان مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعت، این انتخاب را به وی تبریک گفت و افزود: از وزیر کشور هم که چنین انتخاب شایسته‌ای داشتند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: آقای نمازی یکی از مدرسان حوزه است که بافت اصلی حوزه را به خوبی می‌شناسد و نسبت به همه طبقات و جریان‌های خطی حوزه کاملا آگاهی دارد و در عین حال انسانی دلسوز و بسیار اهل ایده و طرح و ابتکار در این مسائل است و من با مسئولیتی که ایشان پذیرفتند به تقویت ارتباط بین حوزه و دولت امیدوار شدم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی، قدرت فکری و تحلیلی و تجربیات حجت‌الاسلام نمازی را ستودنی دانست و تاکید کرد: امیدواریم با همفکری دوستانی که در قم دارید، برای رضایت خداوند و تقویت نظام که همه نسبت به آن مسئول هستیم قدم بردارید و به نتایج خوبی برسید.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعت توضیحاتی پیرامون چگونگی تعامل با بزرگان حوزه و پیگیری امور مربوط به ائمه جمعه و جماعت از طریق تشکیل اتاق مشورتی در قم ارائه کرد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان