arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

جمشید ممتاز کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دکتر جمشید ممتاز از اساتيد برجسته دانشكده حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران است كه در سال 1383 مدير گروه حقوق بشر دانشكده مذكور شده، نشان درجه 1 علمى ايران را در همان سال از رييس‌جمهور ايران دريافت كرده و از ارديبهشت ماه سال جارى به عنوان رييس كميسيون حقوق بين‌الملل سازمان ملل متحد انتخاب شده است.
جمشيد ممتاز متولد 1321 ازمير تركيه است. بعد از تغيير محل خدمت پدرش به مصر مى‌رود و سال اول تا سوم ابتدايى را در مدرسه فرانسوى قاهره به تحصيل مى پردازد. وي كلاس‌هاى چهارم تا هشتم تحصيلاتش را در مدرسه فرانسوى‌هاى تهران ادامه مى‌دهد و چند سال پايانى تحصيلات دبيرستانش را در مدرسه شبانه‌روزى پرووان پاريس طى مى كند و در سال 1340 ديپلمه علوم طبيعى مى شود. سپس تحصيلات خود را در همان كشور در رشته حقوق تا مقطع دكترا ادامه مى‌دهد. تز دكتراى او«نظام حقوقى بستر زير درياها» بوده است.

اگرچه دكتر ممتاز تز دكترايش را درباره نظام حقوقى بستر زير درياها گذرانده است، اما كم‌كم به مقوله حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه تعلق خاطر پيدا مى‌كند و به شكلى دفاع از اين مقوله‌ها به دغدغه فكرى اين استاد برجسته ايرانى مبدل مى‌شود. اين استاد دانشگاه عضو هيات نمايندگى جمهورى اسلامى ايران در مجمع عمومى سازمان ملل متحد از نشست چهل و چهارم تا پنجاه و نهم و عضو هيات نمايندگى ايران در كميسيون آماده‌سازى براى سازمان منع استفاده از سلاح‌هاى شيميايى است.

همچنين نماينده و سرپرست گروه مشاوران حقوقى ايران در پرونده انهدام سكوهاى نفتى ايران (توسط امريكا) در ديوان بين‌المللى دادگسترى در سال‌هاى 2003- 1992 بوده است. از سال 2000 تاكنون عضو كميسيون حقوق بين‌الملل سازمان ملل متحد است و در دوم ماه مه 2005 (ارديبهشت 1384) به عنوان رييس اين كميسيون انتخاب شده است.

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان