arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

فرهنگ عذرخواهی گم شده سیاست ایران در دولت یازدهم نهادیه می‌شود؟

مطهري گفته: در سطوح نظام اسلامي هم ممکن است خطاهايي رخ دهد و اين که نظام عذرخواهي کند براي اشتباهات يک ارزش است، همانطور که راجع به مرگ ستار بهشتي در مجلس سوال کرديم عده اي مي گفتند بر خلاف مصحلت نظام است و بايد کتمان کنيم و نبايد آن ها را بيان کنيم در حالي که ما مي گفتيم بايد اين ها را بيان کنيم و خودمان اصلاح کنيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی درجامعه به فرهنگ سازی جدی نیازدارد. عموماً افراد به خصوص آنهایی که پست و مقام مهمی دارند فکر می کنند عذرخواهی کردن از شأن و منزلت و قدر و مقامشان میکاهد.

به گزارش انتخاب این در حالی است که تجربه کشورهای غربی نشان داد ه است، اگر در صورت بروز اشتباه صادقانه از مردم عذر خواهی شود اعتماد و تکیه مردم به مدیران و دولتمردان بیشتر خواهد شد.

با این وجود هر چند عذر خواهی در اسلام نیز به دلجویی و عذرخواهی توصیه شده، عذر خواهی و دلجویی از مردم و در صورت لزوم استعفا، در فرهنگ سیاسی ایران جایی ندارد.این نبود فرهنگ عذر خواهی اما در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیشتر نمود پیدا کرد.

اگر هم عذر خواهی صورت می گیرد بنا به مصلحت و موقعیت زمانی است و برای فرار از فشارهای مردم.

هنوز از یاد ها نرفته است که در ماجرای اختلاس بزرگ ۳ هزار میلیاردی هیچ مقام دولتی حاضر به عذر خواهی از مردم نشد مگر در پای میز استیضاح و چندین هفته گذشته از ماجرا.

وزیر اقتصاد در پای میز استیضاح از مردم و مجلس عذر خواهی کرد تا فرصت دوباره برای حضور در وزارتخانه را بیابد و پیش از آن هرگز کلامی مبنی بر پشیمانی و قبول اشتباه از دولتی ها شنیده نشد.

این نوع عذر خواهی دوباره در ماجرای توهین رئیس سازمان هدفمندی به ساحت مجلس و حیوان خانه خواندن مجلس تکرار شد.

سال 90 بود که بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در جلسه علنی امروز برای ارائه توضیحاتی در خصوص طرح دوفوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حاضر شده بود.

پس از آنکه مرادی به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت، در صندلی خود مستقر شد ، ناگهان با ‌سید‌حسین حسینی نماینده فریمان درگیری لفظی و فیزیکی پیدا کرد.

این درگیری‌ها ادامه پیدا کرد وبهروز مرادی در صحن علنی مجلس گفت: "اینجا حیوان خانه است."

بعد از این توهین به مجلس بود که علی لاریجانی اعلام کرد از رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها به خاطر این توهین ها به قوه قضاییه شکایت خواهد کرد.

اما تا زمانی که ماجرای شکایت از بهروز مرادی جدی نشده بود خبری از عذر خواهی نبود اما بلافاصله با اعلام خبر شکایت لاریجانی از وی ؛ ناگهان آقای رئیس به مجلس نامه عذر خواهی نوشت!

البته این قصه سر دراز دارد و گاهی وقت ها نیز این عذر خواهی های مصلحتی نیز جایی در میان مسئولین سیاسی کشور ما ندارد.

ماجرای تصادف اتوبوس راهیان نور و کشته و زخمی شدن تعدادی از دانش آموزان دختر هنوز در ذهن افکار عمومی باقی مانده است.

بعد از وقوع این تصادف نه تنها وزیر آموزش و پروش از مردم و خانواده های کشته شدگان عذر خواهی نکرد بلکه اصلا حاضر به پذیرش اشتباه نشد.

وزیر راه نیز هرگز به دلیل وضعیت خراب جاده ها جنوب کشور که از آن ها به عنوان جاده های مرگ نام برده می شود مورد مواخذه قرار نگرفت و از مردم عذر خواهی نکرد.

از این مثال ها اما آنقدر زیاد است که مثنوی هفتاد من می شود.این روزها اما با روی کار آمدن دولت یازدهم نه تنها ادبیات سیاسی تغییر کرده بلکه امیدواری ها برای پاسخگویی دولت به مردم و در صورت لزوم عذر خواهی نیز بیشتر شده است.

علي مطهري نیز به تازگی در این خصوص گفته: در سيره اميرالمومنين حکومت براي احقاق حق و اجراي عدالت است وگرنه ارزشي ندارد و شهيد مطهري هم تاکيد داشتند چيزي بالاتر از عدالت نيست و آنچه که جامعه را مديريت مي کند عدالت است و عدالت نبايد فداي مصلحت نشود.

وي تصريح کرده: بايد حفظ حقوق مردم در مقابل حفظ حقوق نظام نباشد و متاسفانه بعضي اينگونه فکر مي کنند حفظ حقوق مردم ممکن است به نظام آسيب بزند.

مطهري گفته: در سطوح نظام اسلامي هم ممکن است خطاهايي رخ دهد و اين که نظام عذرخواهي کند براي اشتباهات يک ارزش است، همانطور که راجع به مرگ ستار بهشتي در مجلس سوال کرديم عده اي مي گفتند بر خلاف مصحلت نظام است و بايد کتمان کنيم و نبايد آن ها را بيان کنيم در حالي که ما مي گفتيم بايد اين ها را بيان کنيم و خودمان اصلاح کنيم.

وي توضيح داده: بايد بينش هاي خودمان را اصلاح کنيم و نگاهي درستي به آزادي بيان و ولايت فقيه داشته باشيم، بايد مفهوم درستي از عدالت اجتماعي داشته باشيم البته نه از نوع عدالت سوسياليستي که در دنيا شکست خورده است.

حالا اما باید منتظر ماند و دید با وجود این سخنان تازه تکلیف فرهنگ سازی عذر خواهی چه خواهد شد.

منبع: پارسینه
نظرات بینندگان